fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Cikkek
Édesburgonya: tények és érdekességek

Édesburgonya: tények és érdekességek

Milyen vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz az édesburgonya? Kiknek érdemes rendszeresen fogyasztani? Hogyan tároljuk, hogyan érdemes felhasználni? Érdekességek és tudnivalók az édesburgonyáról!

Az édesburgonya igazán különleges szerzet: neve ellenére ugyanis semmiféle rokonságban nem áll a krumplifélék családjával. Egy másik növény nemzetségéhez, a hajnalkák családjába tartozik. Sőt, íze sem hasonlít hozzá. Tápanyagtartalmában és felhasználhatóságában azonban sok hasonlóságot mutat a mi burgonyánkkal, sőt, sok szempontból meg is előzi azt! Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat az édesburgonyáról.

Története

Az édesburgonya, vagy más néven batáta, Közép- és Dél-Amerikában őshonos és az emberiség egyik legrégebb óta ismert zöldsége. Perui barlangokban felfedezett 10 ezer éves leletek igazolják, hogy már a történelem előtti időkben is fogyasztották. Az új világot felfedező Kolumbusz Kristóf 1492-es első útja után hozta át Európába az édesburgonyát. A 16. századra a spanyol felfedezők révén eljutott a Fülöp-szigetekre, illetve a portugálok révén Afrikába, Indiába, Indonéziába és Dél-Ázsiába is. Ugyanekkor kezdték el az Egyesült Államok déli részén is termeszteni, ahol azóta is fontos része a tradicionális konyhának.

Tápanyagtartalma, élettani hatásai

Az USDA (USA Mezőgazdasági Minisztériuma) adatbázisa alapján egy közepes (kb. 114 gramm), héjában sült édesburgonya 103 kalóriát, 0 gramm zsírt, 24 gramm szénhidrátot (amiből 4 gramm rost és 7 gramm cukor) és 2,3 gramm fehérjét tartalmaz. Egy közepes méretű édesburgonya a napi A-vitamin szükséglet kétszeresét, vagy akár háromszorosát is biztosítja, illetve a C-vitamin bevitel 35%-át. Emellett gazdag B6-vitaminban és káliumban, továbbá kisebb mennyiségben található még benne kalcium, vas, magnézium, foszfor, cink, E-vitamin, tiamin, riboflavin és folát.

Az édesburgonya nagyszerű forrása a béta-karotinnak, ez egy erős antioxidáns, ami a narancssárga gyümölcsök és zöldségek színét adja. A béta-karotinban gazdag ételek fogyasztása támogatja a szem egészségét, védelmet nyújthat az asztma és a szívbetegség ellen, valamint késleltetheti az öregedés és fizikai leépülés folyamatát.

Az édesburgonyának rendszeres fogyasztása kiemelten ajánlott, ha az alábbi területekre nagyobb figyelmet szeretnénk fordítani:

Cukorbetegség – Az édesburgonya közepes glikémiás indexű és kutatások szerint nagyon jó a cukorbetegek számára, mivel stabilizálja a vércukorszintet és csökkenti az inzulinrezisztenciát. Rosttartalma ugyancsak fontos. A magas rosttartalmú étrend bizonyítottan segíti a vércukor-, az inzulin-, és a koleszterinszint csökkentését.

Vérnyomás – Az egészséges vérnyomás fenntartásához nem csak a nátriumbevitel csökkentése, hanem a káliumbevitel növelése is fontos. Hazánkban az átlagos káliumbevitel meg sem közelíti az ajánlott 4,5-5 g/nap mennyiséget. Egy közepes édesburgonya kb. 542 mg káliumot biztosít.

Emésztés, bélműködés – Magas rosttartalmának köszönhetően az édesburgonya segít megelőzni a székrekedést, jó hatással van az emésztésre és támogatja a normál, rendszeres bélműködést.

Termékenység – A Harvard Egyetem jelentése alapján a termékeny életszakaszukban lévő nők termékenységét segítheti a növényi forrásból származó vas fogyasztása. Az édesburgonyában nagy mennyiségben jelenlevő A-vitamin ugyancsak fontos a hormontermeléshez a terhesség és a szoptatás alatt. (Ha bővebben érdekel a termékenység téma, látogass el www.babalesz.hu oldalunkra.)

Immunitás – Az édesburgonya gazdag C-vitaminban és béta-karotinban, melyek az immunrendszer normál működését támogató tápanyagok.

Gyulladáscsökkentés – Egy, a Journal of Medicinal Food című szaklapban publikált tanulmány alapján a lila édesburgonya kivonata gyulladáscsökkentő hatással bír, valamint a szabad gyököket is semlegesíti.

Látás – Az A-vitamin hiány rontja az éjszakai látást (farkasvakság), de akár teljes vakságot is okozhat. Ez elkerülhető A-vitaminban, illetve béta-karotinban gazdag ételek rendszeres fogyasztásával. Az édesburgonya C- és E-vitamint is tartalmaz, melyek szintén támogatják a szem egészségét és segítenek megelőzni a szembetegségeket.

Vásárlása, tárolása

Vásárláskor az egészséges, kemény édesburgonyát válasszuk, amin nincsenek repedések, ütődések vagy puha részek. Kerüljük el az áruház hűtött részére kihelyezett édesburgonyákat, mivel a hideg hőmérséklet negatívan befolyásolja ezek ízét. Nagyüzemi termesztés során az édesburgonya sok-sok vegyszerrel találkozik, a legjobb megoldás ezért ha saját magunk termesztünk bio módon, vagy igyekszünk bio termesztésből származó édesburgonyát vásárolni.

Az édesburgonya egy trópusi eredetű növény, ezért a hideget egyáltalán nem szereti, még tárolás alatt sem. Az optimális tárolási hőmérséklet 15 °C minden évszakban (de minimum 13 °C). Így akár egy évig is eláll. A 10 °C alatti hőmérsékletet néhány napig gond nélkül elviseli, de ezután hamar romlásnak indul. Ha már meghámoztuk, akkor tegyük műanyag dobozban a hűtőbe, ahol 4 napig gond nélkül eláll. Fagyasztása néhány perces előfőzést igényel, így 3 hónapig eltárolható.

Édesburgonya felhasználása

Az édesburgonya felhasználását tekintve nagyon sokoldalú, csaknem tökéletes váltótársa a hagyományos burgonyának. Elkészíthető főzve, sütve, párolva, grillezve, pürésítve, főzelékként, vagy krémlevesként. Tehetjük salátába, de sütemények, édességek alapanyaga is lehet. Jól harmonizál a fahéjjal, lime-mal, szerecsendióval, kardamommal, gyömbérrel, bazsalikommal, rozmaringgal, zsályával, kaporral, kakukkfűvel, kókusszal. Ha a csípősebb ízeket kedveljük, akkor társíthatjuk cayenne-borssal, csiliporral, mustárral, curry-vel.

Előkészítése, tisztítása hasonlóképpen történhet, minta burgonyának: lehet hámozni, vagy csak vizesen ledörzsölni, kaparni is a héját, de megsüthető a héjában is. (A héjával együtt fogyasztva még több rosthoz és káliumhoz jutunk.)

Felhasznált irodalom
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=64
https://www.medicalnewstoday.com/articles/281438.php
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89desburgonya
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-burgonya
https://health.clevelandclinic.org/2013/03/white-potatoes-vs-sweet-potatoes-which-is-healthier/
http://www.nosalty.hu/alapanyag/edesburgonya
https://www.leaf.tv/articles/what-herbs-and-spices-are-good-with-yams/
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Ezt láttad már?
6 ok, amiért érdemes céklát enni (és céklalevet inni)
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér