fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Női egészség: tudnivalók és tanácsok
Klimax tünetei

Ezek a legjobb természetes módszerek a klimax tünetei ellen!

Mi pontosan a menopauza? Mikor kezdődik és melyek a klimax tünetei? Ismerd meg a legjobb természetes módszereket, amellyel enyhítheted a változókor számos tünetét!

Klimax, változókor, menopauza, hőhullámok ellen természetesenA menopauzát a legtöbben krízisként élik meg, olyan mérföldkőként, amely a nőiesség elvesztésével jár. Kétségtelen, a menopauza a reproduktív ciklus megszűnését hozza el, ám ez korántsem jelenti, hogy bármilyen jelentősebb változásnak kelljen bekövetkeznie az életünkben. Habár kellemetlen tüneteit kisebb-nagyobb mértékben szinte minden nő megtapasztalja, tudatos készüléssel és odafigyeléssel hatékonyan fel lehet venni a harcot ezek ellen. A következőkben életmódbeli tanácsokkal segítünk minden hölgy olvasónak, hogy a változókor egészségben, boldogságban teljen.

Mi pontosan a változókor?

A változókor, más néven menopauza vagy klimax, több éven át tart, ez alatt a petefészkek működése fokozatosan leáll, a női ciklus szabálytalanná válik, majd végleg elmarad a menstruáció. A menopauza átlagosan hazánkban 47,5 éves korban várható, de 45 éves és 50 éves kor között zajlik le leggyakrabban.

Fontos tudni, hogy egy teljesen természetes biológiai folyamatról van szó, amely ugyanúgy nem tekinthető betegségnek, mint a terhesség.

A változókor testileg és lelkileg megviselheti a nőket, hiszen olyan hormonális változásokkal jár (például csökkenő ösztrogén- és progeszteronszint), melyek kellemetlen tünetek sorát válthatják ki. Friss tanulmányok szerint a tünetei átlagosan mintegy 7 évig tartanak és akár 14 éven át is jelentkezhetnek.

Egyénenként eltérő, hogy az ösztrogén és progeszteron hormonok termelődésének mérséklődése, majd megszűnése milyen tüneteket vált ki, és milyen mértékben.

Változókor a férfiaknál is

Érdemes megjegyezni, hogy a változókor nem kizárólag a nőknél fordul elő. Férfiak esetében is lezajlik egyfajta hormonális változás jellemzően 50 éves kor felett, amelyet a tesztoszteron termelés csökkenése idéz elő. A tünetek hasonlíthatnak a nőknél tapasztaltakhoz, egyénileg persze eltérő mértékben. Ide sorolható többek között a szexuális vágy mérséklődése, hőhullámok megjelenése, hízás, csontritkulás, alvászavar, ingerlékenység, fizikai- és mentális teljesítőképesség romlása.

Természetes megoldások a klimax tüneteinek enyhítésére

Hőhullámok

A hőhullám a leggyakoribb panasz klimax idején, felmérések szerint a változókorba lépő nők 85%-a megtapasztalja. Egyes esetekben már a menopauza előtt jelentkezhet, amikor a menstruáció még nem szűnt meg. Feltételezések szerint a csökkenő ösztrogénszint hatására az agy testhőmérséklet szabályozásért felelős területe, a hipotalamusz tévesen úgy érzékeli, hogy a test túlhevült. Ez láncreakciót indít el, a test lehűtése érdekében. A szív gyorsabban kezd verni; a bőrhöz közeli erek kitágulnak, amitől fokozódik a véráramlás és vele együtt a hőleadás; az izzadságmirigyek pedig aktiválódnak.

Mit tehetsz ellene?

  • Próbáld meghatározni mi lehet az, ami fokozza a hőhullámaidat, és igyekezz ezeket elkerülni (pl. csípős, fűszeres ételek, alkohol, koffein, stressz). Segíthet, ha naplót vezetsz arról, hol és mikor jönnek rád a hőhullámok.
  • Igyál hideg vizet, és alapvetően is ügyelj a folyamatos folyadékbevitelre, ami lehetőleg tiszta víz legyen.
  • Öltözködj rétegesen! A hőhullámok a legváratlanabb helyzetben törhetnek rád, ezért legjobb, ha mindig van rá módod, hogy egy-egy ruhadarabtól megszabadulj.
  • Használj ventilátort.
  • Vegyél lassú, mély levegőket! Ezzel üzensz a testednek, hogy le kell nyugodnia, ami segíthet a hőhullámot lerövidíteni.
  • Ügyelj a testsúlyodra: a hőhullámoktól általában jobban szenvednek a túlsúlyos nők. Kutatások is igazolták, hogy a testsúly csökkentésével enyhíthetők a hőhullámok.
  • Kutatások szerint a barátcserje is enyhíti a klimax tüneteit, köztük a hőhullámok terén javulást lehet vele elérni.

Hüvelyproblémák és fertőzések

A hüvelyszárazság az egyik leggyakoribb, minden harmadik nőt érintő probléma a változókorban, mely azt követően még gyakoribb panasszá válik. Az ösztrogén segít fenntartani a hüvelyváladék termelését, de ahogy lelassul az ösztrogéntermelés, úgy csökken a hüvelyváladék mennyisége is. Ezáltal a hüvelyfal szárazabbá és vékonyabbá válik. Ez viszketést, égő érzést és fájdalmat okozhat, a szexuális együttlétet fájdalmassá teheti, valamint gyakoribbá válnak a fertőzések is.

Hüvelyproblémák kezelése

  • Hüvelyhidratáló krém. Vény nélkül kapható krém, ami segít a hüvely ápolásában, a hüvelyszárazság és az ezzel járó kipirosodás, égő, viszkető érzés megelőzésében. Nemcsak szex előtt érdemes használni, hanem akár a napi szépségápolás része is lehet.
  • Síkosító. Akárcsak a hidratáló, a hüvelyi síkosító folyadék is vény nélkül beszerezhető. Szex előtt, illetve közben kell használni, mert megkönnyíti és kényelmesebbé teszi az együttlétet.

Vizelési problémák

Mi okozza?

A klimax idején sok nőnél alakulnak ki hólyag- és vizelési problémák. Az alacsonyabb ösztrogénszint a húgycső elgyengülését okozhatja. Jelentkezhet vizelet inkontinencia, vizeletcsepegés, gyakori vizelési inger.

Vizelési problémák kezelése

  • Kerüld a koffein és az alkohol fogyasztását! Ezek az italok irritálják a húgyhólyagot, tovább rontva a vizelési gondokon.
  • Végezz rendszeresen Kegel-gyakorlatokat, illetve egyéb, a medencefenék izmait megerősítő mozgásformákat. Ezek minden életkorban rendkívül fontosak az inkontinencia megelőzésében és kezelésében.
  • Segíthet a hólyagtréning (a vizelet tudatos visszatartása) és a toalett-tréning (ingertől független, rendszeres időközönként végzett vizeletürítés) is!
  • Add le a túlsúlyt! A súlyfelesleg extra nyomást gyakorol a húgyhólyagra és a környező izmokra.
  • Kutatások szerint a tökmag-kivonat rendszeres fogyasztása is segítségedre lehet.

Alvászavarok

A hormonok az alvás mintáját is szabályozzák. Az alacsony progeszteronszint következtében nehezen megy az elalvás, gyakorivá válik az éjszakai felébredés. Az alacsony ösztrogénszint okozta hőhullámok pedig éjszakai izzadáshoz vezethetnek, melyek ugyancsak megnehezítik a pihentető alvást.

Alvásproblémák kezelése

  • Mozogj rendszeresen! Az alvás javításának egyik legjobb módja a rendszeres edzés. Arra ügyelj, hogy ne este, lefekvés előtt végezd, hanem korábbi napszakban. Tanulmányok szerint a jóga és a nyújtás a hőhullámokon is enyhíthet.
  • Igyál meg egy meleg italt lefekvés előtt, mint például koffeinmentes teát vagy meleg tejet.
  •  Az elektronikus eszközök lefekvés előtti használata, illetve a képernyő által kibocsátott fény bizonyítottan rossz hatással van alvásunk minőségére, ezért fél órával elalvás előtt már tedd félre őket.
  • A hálószoba legyen sötét, csendes, és hűvös. Alváson és intim együttléten kívül másra ne használd!
  • Ne szundíts a nap folyamán, igyekezz a hét minden napján ugyanabban az időpontban felkelni és lefeküdni.
  • Egyik tünet hatással van a másikra: fordíts külön figyelmet az alvást zavaró hőhullámok és vizelési problémák enyhítésére is!
  • Hívj segítségül gyógynövényeket, például a nyugodt alvást támogató citromfüvet.

Memóriazavarok

A menopauzába történő átmenet során a nők kétharmada számol be memóriazavarokról vagy koncentrálási nehézségekről. Az okok nem tisztázottak, egyes tanulmányok szerint az ösztrogénszint csökkenése okolható eme tünet miatt is, míg más tanulmányok a depresszióval és alvászavarokkal hozzák összefüggésbe, nem a hormonális változásokkal.

Memóriazavarok kezelése

  • Aludj eleget, mozogj rendszeresen, táplálkozz egészségesen és ne dohányozz! Mindezek bizonyítottan javíthatják a memóriát.
  • Élj közösségi életet, csatlakozz közösségekhez, klubokhoz, melyek olyasmivel foglalkoznak, amit te is szeretsz csinálni. A külvilággal való kapcsolattartás jótékony hatással van a memóriavesztésre, segíthet megelőzni a demenciát és Alzheimer-kórt.
  • Maradj mentálisan aktív, például fejts keresztrejtvényt, iratkozz be valamilyen tanfolyamra, tanulj új nyelvet.

Hangulatingadozás

Aki hangulatkilengéseket tapasztal, az érzelmek hullámvasútján érezheti magát: az egyik pillanatban fent, a másikban már lent. A tünetek általában hirtelen, napszaktól függetlenül jelentkeznek és erős érzelmi változással járhatnak. Az ok a hormonszintek ingadozása a szervezetben, az ösztrogénszint csökkenésével párhuzamosan ugyanis a neurotranszmitterek – dopamin, norepinefrin és szerotonin – képződése is alábbhagy. A szerotonin a boldogságért és jó közérzetért felelős, így hiánya hozzájárul a hangulatingadozásokhoz. Ezt a tünetet tovább erősíti a stressz, a hőhullámok és alvászavarok jelentkezése.

Hangulatingadozás kezelése

  • Aludj minden nap legalább 7-8 órát. Ha fáradt vagy, sokkal gyakrabban leszel szomorú, ingerlékeny.
  • Élj aktív, sportos életet, a testmozgás fokozza a boldogsághormonok termelését, feltölt energiával, segít elűzni a stresszt.
  • Igyekezz a lehetőségekhez képest nem túlvállalni magad.
  • Csatlakozz egy – akár online – támogató csoporthoz, ami változókorba lépett nőkből áll.
  • Emeld meg az omega-3 beviteled, az elsősorban tengeri halakban megtalálható omega-3 zsírsavak támogatják a normális érzelmi jólétet.

Depresszió és szorongás

Menopauza ideje alatt magasabb a depresszió és szorongás kockázata. Ennek oka a hormonális változásokban, a menopauza tüneteiben, vagy akár mindkettőben keresendő. Ahogy a hangulatingadozás esetében már említettük, változókorban csökken a hangulatszabályozásért felelős hormonok (dopamin, norepinefrin, szerotonin) termelése, melyek kiemelkedően fontos szerepet játszanak a depresszió kialakulásában.

Depresszió és szorongás kezelése

  • Aludj minden nap legalább 7-8 órát, az alváshiány szorosan összefügg a depresszióval.
  • Mozogj heti 3-5 alkalommal, alkalmanként 30-60 percet. A fizikai aktivitás bizonyítottan segít a depresszió gyógyításában.
  • Maradj távol az alkoholtól: az alkoholfogyasztás egyértelműen összefügg a depresszió fokozottabb kockázatával, illetve a tünetek romlásával.
  • Csökkentsd a stresszt, próbálj ki relaxációs gyakorlatokat, olvass könyvet, sétálj a szabadban, kapcsolódj ki.

Libidó csökkenése

A libidó lanyhulása egyfelől a tesztoszteronszint csökkenésével magyarázható, másfelől sok nő esetében inkább a hüvelyszárazság, illetve a test átalakulása miatti önértékelési zavarok csökkenhetik a nemi vágyat.

Libidó csökkenésének kezelése

  • Törekedj a testi-lelki jó közérzet megteremtésére! Megfelelő táplálkozással, vitaminok és ásványi anyagok pótlásával, rendszeres testmozgással, é.s nyugodt pihenéssel, alvással támogathatod az egyensúly elérését.
  • A hüvely nedvesen tartásához használj síkosítót, hüvelyi hidratálót
  • Változtass a szexuális szokásaidon. Fordíts partnereddel több időt az előjátékra, javítsátok az intimitást, figyeljetek oda jobban egymás igényeire, kísérletezzetek újításokkal.
  • Használd a gyógynövények erejét: a maca gyökér kifejezetten jó hatással van a libidóra változó kor esetén is.

Felhasznált irodalom
https://draxe.com/5-natural-remedies-menopause-relief/ https://www.womenshealth.gov/menopause/menopause-symptoms-and-relief
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Klimax gyógynövénykapszula csomag
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér