fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Immunrendszer
Erősítsd az immunrendszered jógával!

Erősítsd az immunrendszered jógával!

A jóga bizonyítottan immunerősítő hatású, számos betegség kockázatát csökkenti - de hogyan? Miért több a jóga mint egy sport? Olvasd el a cikket!

Számtalanszor hallhattad már (tőlünk is), hogy mennyire fantasztikus mozgásforma a jóga. Nem csak a testet tartja karban, de az elmét is. Az immunrendszerre is bizonyítottan jó hatása van, számos megbetegedés kockázatát csökkenti. De miért? Mi a különbség a többi sport, vagy jógapózokhoz hasonló nyújtógyakorlatok és a nagybetűs JÓGA között? Erről írunk bővebben!

A jóga sport?

A keményvonalas jógik azonnal rávágnák erre a kérdésre, hogy kikérik maguknak. A jóga nem sport, hanem egy életforma, út a fejlődéshez. Csak úgy "mellékesen", a fejlődés útjában álló, részben testi problémák kiküszöbölésére kidolgozott mozgásrendszer, ami nekünk általában a jógát jelenti. Ha érdekel, olvass utána bővebben, mi most ezt nem részletezzük tovább. Viszont megnézzük, mi az a több, ami miatt képes tömegeket vonzani, életeket megváltoztatni és miért köthető hozzá annyi pozitív tapasztalat.

Légzés, testtudat, befelé figyelés - nem csak a szőnyegen

Miért csak tornázik és nem jógázik igazán az, aki a filmekben a jógaszőnyegén beszéli meg a barátnőjével a pasi-problémáit egy lefele néző kutya póz közben? Mert a jóga nem erről szól. Elsődleges szempont, hogy csak magadra figyelj és lélegezz - különböző technikákkal, irányzatoktól és pózoktól függően. Kontrollálni a légzésed teljesen kizárt ha közben beszélsz, de még akkor is, ha csak hallgatod, hogy valaki mesél neked. A légzésed a legerőteljesebb szupereszköz, amivel az idegrendszered működését szabályozni tudod akaratlagosan. Próbáld csak ki milyen, ha direkt gyorsítod a légzésed, kapkodod a levegőt egy ideig. Figyeld meg a gondolataidat. Aztán vegyél mély lélegzeteket, lassan szívd be a levegőt orron át be és orron át ki, legyen ugyan olyan hosszú vagy hosszabb a kilégzés, mint a belégzés. Ezt ismételd legalább egy percig. Figyeld meg azt is, ettől hogy érzed magad. Aztán legközelebb ha ideges vagy - felhúzod magad a híreken, a kocsiban, tömegközlekedve vagy épp a családodon, - kezdj el megint jó mélyen, lassan és egyenletesen lélegezni. Megnyugtatott?

Most képzeld el, hogy a jógaórákon beléd rögzült nyugodt, mély légzés, amit igyekszel tartani a legnehezebb pózokban is, észrevétlenül átszivárog a hétköznapjaidba. Amit jóga alatt tanulsz, hogy lélegezz és lazulj bele a nehéz pózokba, de közben maradj erős és tónusos, az a hétköznapokban is egyre inkább működni fog. És el is érkeztünk a lényeghez: stresszkezelés és stressztűrés. Az a stressz, amit a  jógaszőnyegen laboratóriumi körülmények között, fokozatosan adagolva előállítasz magadnak a pózokkal, megtanít higgadtnak, nyugodtnak maradni, elfogadva és érdeklődve figyelni magad a feszült helyzetekben. Megtanít felmérni és használni a határaid, látni azt hogy mi az ami még az épülésedet szolgálja és mi az, amitől már sérülnél. 

Mit művel a stressz az immunrendszereddel?

Röviden: tönkreteszi. Most persze nem arról beszélünk, ha egy randi előtt sík ideg vagy, esetleg vizsgád/fellépésed/prezentációd van és nagyon izgulsz miatta. Inkább arról, mikor az iskolába, munkahelyre vagy családi szitukra gondolva már rögtön összeugrik a gyomrod, mikor folyamatos, konstans felfokozott "üss vagy fuss" állapotban vagy. Amikor a tested indokolatlanul ugrásra kész egész nap. Ez a túlélő technika tökéletes, ha meg kell védeni magad egy mamuttámadástól, de például a munkahelyen (kivéve, ha nem vagy készenléti rendőr), nem igazán hasznos. Ilyenkor a hormonrendszer mindent háttérbe szorítva a menekülésre vagy harcra hangolja a test minden porcikáját. Leállnak a regenerációs folyamatok, a felszívódás, megfeszülnek az izmok, a légzés és a pulzus felgyorsul, gyakorlatilag az egész szervezetre hatnak a felszabadult stresszhormonok. Gondold el, hogy bírja és meddig a test ezt az állapotot...

Jóga - stresszoldás - immunerősítés

Ahogy az előbb már írtuk, ebben zseniális a jóga. Elkezdesz befelé figyelni, muszáj koncentrálnod - ami először nehéz, de aztán egyre természetesebben megy. Elkezded szabályozni a légzésed, amivel az idegrendszerednek azt az üzenetet küldöd, hogy nincs vészhelyzet. Nem lehet nagy gond, hiszen nyugodtan tudsz lélegezni. Tudatosan feszíted és lazítod az izmokat, ami szintén visszahat az idegrendszerre. Ahogy a tudatosan irányítható stresszreakciókat egyesével megszünteted (szapora légzés, izomfeszülés), úgy fognak visszaállni a nem akaratlagosan irányítható funkciók is a nyugalmi állapotba. Rendeződik a szívverés, a hormonok, az emésztés és a regenerációs folyamatok, felszívódás, beépülés, sőt a nemi funkciók is újra előtérbe kerülnek a szervezeted működésében.

Az pedig, hogy a csavarásokkal még pluszban segíted az emésztést, az egyensúly pózok gyakorlásával megtanulsz egy helyre koncentrálni, hogy közben erősödsz, mobilisabbak lesznek az ízületeid és a tartásod is javul, már csak hab a tortán. Persze ezeknek is rengeteg jótékony hatása van az immunrendszerre, hiszen a jó emésztés kulcskérdés, az biztosítja a tápanyagok megfelelő hasznosítását. A testtartásod kihat szintén az emésztésre (biztos ültél már sokáig görnyedten és fájdult meg a hasad tőle), a légzésre (mennyivel több helye van a tüdődnek tágulni, ha kihúzod magad), így az egész tested oxigénellátására is. Így fordíthatod visszájára jógával az ördögi kört, stressz okozta negatív spirált pozitív spirállá.

Hogy kezdj neki?

Leginkább egy jó oktatóval az elején. Ha ez valamiért nem megoldható, videókból is ismerkedhetsz a jógázással, de azért mégis az az ideális, ha egy jó "tanár" a szárnyai alá vesz. Jó ha kapsz visszajelzést, kérdezhetsz és interakció is van, figyelembe veszik a pillanatnyi állapotod és igényed, testre van szabva a gyakorlás. Ha van egy kis alapod, már elkezdheted az otthoni jógázást, akár napi negyed óra is rengeteget számít.

Ha nincs időd egy hosszabb etapot végigcsinálni, csak állj a matracod elejére és csinálj annyi napüdvözletet, amennyi az idődből kitelik. Utána végezz 1-2 levezető pózt, fordított testhelyzetet (például gyertyát, halpózt és egy kellemes fekvő csavarást). Mindig legyen időd legalább pár perc savászanára, azaz a nem túl bizalomgerjesztő nevű, ám annál hasznosabb hullapózra a jógázás végén. A teljes ellazulás nem időpocsékolás, ez az, ami értelmet ad az egész gyakorlásodnak, enélkül pont a lényeget hagyod ki... Namaste!

Ezt láttad már?
Netamin Vegán D3-vitamin kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér