fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Gyerekek egészségéről felnőtteknek
Gyermekkori ADHD: 6 természetes hatóanyag, ami segíthet

Gyermekkori ADHD: 6 természetes hatóanyag, ami segíthet

Hogyan lehet természetes hatóanyagokkal javítani az ADHD-s állapoton? Milyen vitaminok és ásványi anyagok hiánya ronthat a figyelemzavaron? Részletek itt!

Gyermekkori ADHD: 6 természetes hatóanyag, ami segíthetA figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (angolul: Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) az egyik leggyakoribb gyermekkori pszichiátriai betegség. Becslések szerint a magyar iskoláskorú gyerekek 5 százalékát érintheti, és sokaknak végig kíséri az egész életét (a felnőttkori ADHD a magyar lakosság kb. 2,5 százalékát érinti). Ahogyan egyéb egészségi problémák, úgy az ADHD kezelése is összetettebb, mint néhány pirula: a tünetek elleni küzdelemben, a terápia kiegészítéseként, fontos szerepe lehet a táplálkozásnak, a testmozgásnak és az étrend-kiegészítésnek is.

Tudományos kutatások napjainkra már többféle hatóanyagot, így vitaminokat, ásványi anyagokat, gyógynövényeket is beazonosítottak, amelyek hasznosak lehetnek ADHD esetén. A következőkben összegyűjtöttük azokat, amelyekről rendelkezésre állnak már bizonyítékok, és felnőttek, gyermekek számára egyáltalán biztonságosak.

Fontos kiemelni, hogy az életmódbeli változtatások vagy étrend-kiegészítők semmi szín alatt nem helyettesítik az orvosi kezelést – azokat csak kiegészíthetik, támogatva a tünetek enyhítését. Legyen szó vitaminpótlásról vagy bármilyen egyéb étrend-kiegészítésről, használat előtt minden esetben javasolt a kezelőorvossal történő konzultáció.

6 természetes hatóanyag, ami segíthet ADHD esetén

1. Omega-3 zsírsavak

Az omega-3-ak olyan esszenciális, többszörösen telítetlen zsírok, amelyek rendkívül fontos szerepet játszanak az agy egészséges fejlődésében és működésében. Legkiválóbb forrásai a tengeri halak (pl. lazac, tonhal, szardínia, makréla), illetve az ezekből készült minőségi halolaj-készítmények.

Számos tanulmány – köztük vizsgálatokat összegző elemzések is – úgy találta, hogy az omega-3-ak bevitele nagyon hasznosnak bizonyulhat az ADHD kezelésében.

Egy 2017-ben publikált elemzés 16-ból 13 olyan kontrollált klinikai vizsgálatot talált, amelyben az omega-3 zsírsavakat szedő gyerekek és fiatal felnőttek javulást mutattak a figyelem, a vizuális tanulás, a rövid távú memória, a hiperaktivitás és az impulzivitás (hirtelenség, szertelenség) terén.

Kutatásokból az is kiderült, hogy az ADHD-s emberek szervezetében alacsonyabb az omega-3-ak szintje, mint a betegségben nem érintett emberek szervezetében.

Egy 2016-os elemzés arra mutatott rá, hogy az ADHD-s gyerekeknél az omega-6/omega-3 arány jelentősen magasabb, mint egészséges gyerekeknél. A cél tehát az arány csökkentése, kevesebb omega-6 és több omega-3 bevitele. 7 éves kor alatt napi 500 mg, efelett pedig napi 1000 mg omega-3 általában elegendő.

2. Cink

A cink nélkülözhetetlen nyomelem, amely többek között az agy egészségéhez is nagyon fontos. A cinkhiányos gyerekek az ADHD-hez hasonló tüneteket tapasztalhatnak – ide sorolható például a nyugtalanság, a figyelemhiány és a kognitív (értelmi, gondolkodásbeli) fejlődési zavarok.

Több kutatás is kapcsolatot talált a cinkhiány és a gyermekkori ADHD között. Ezeket a kutatásokat egy 2015-ben publikált tanulmány elemezte és arra jutott, hogy a cink pótlása jótékony hatású lehet olyan ADHD-s embereknél, akiknél kimutatható a cinkhiány vagy magas ennek a kockázata.

Cinkben gazdag ételek például a tengeri herkentyűk, a hüvelyesek, a brokkoli, az olajos magvak, a brokkoli, a spenót, a tojás, a tejtermékek és a zabpehely.

A cink létfontosságú, ugyanakkor csak kis mennyiségben van rá szükségünk. Érdemes vigyázni, nehogy túladagoljuk. Gyermekeknek napi 3-10 mg, felnőtteknek napi 15-30 mg az ajánlott bevitel.

6 természetes hatóanyag, ami segíthet ADHD esetén3. Magnézium

A cink mellett a magnézium is kiemelten értékes ásványi anyag az agy számára. A magnéziumhiány ingerlékenységhez, mentális zavarodottsághoz és a figyelem hosszának csökkenéséhez vezethet.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a világ népességének akár kétharmada nem visz be elegendő magnéziumot a szervezetébe. A nem megfelelő magnéziumszint fejlett országokban is kifejezetten gyakorinak számít.

Kutatások alapján a magnézium nyugtatja az idegrendszert, segíthet a hiperaktivitás és az izgatottság csökkentésében – közvetett úton így a figyelemre is pozitív hatással lehet. Extra bevitele ugyanakkor csak hiánya esetén előnyös. Túladagolása hányingert, hasmenést okozhat.

A magnéziumnak a zöld leveles zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek, a diófélék, a magvak és a tejtermékek is jó forrásai. Jól felszívódó, szerves formában étrend-kiegészítés útján is hozzá lehet jutni.

A magnézium napi ajánlott bevitele: 1-3 éves korig 80 mg, 4-8 éves korig 130 mg, 9-13 éves korig 240 mg, 14-18 éves korig 360 mg (lányok), illetve 410 mg (fiúk).

4. Vas

Vasra többek között a dopamin nevű agyi vegyület előállításához is szüksége van a szervezetnek. A dopaminnak szerepe van például a mozgás koordinálásában, a motivációban, a munkamemóriában, a tanulásban, és a koncentrálóképességben.

Vizsgálatok szerint az ADHD-s emberek agyában alacsonyabb a dopamin szintje, amiből egyes kutatók arra következtetnek, hogy a vashiánynak szerepe lehet az betegségben.

Egy 2018-ban publikált elemző tanulmány 17 olyan vizsgálat eredményét összegezte, amely az ADHD-s gyerekek és az egészséges gyerekek vasszintjét hasonlította össze. A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a vashiányos gyermekeknél nagyobb az ADHD valószínűsége. Emellett ADHD-s gyermekek körében a vashiány összefüggést mutatott a tünetek súlyosabb megjelenésével.

Vasban gazdag ételek: máj, vörös húsok, magvak, hüvelyesek, sötétzöld zöldségek, tojássárgája, quinoa. Étrend-kiegészítővel történő vaspótlás előtt fontos, hogy vérvizsgálattal ellenőriztessük a vasszintet.

5. D-vitamin

A D-vitaminnak az agy egészséges fejlődésében és működésében egyaránt fontos szerepe van. Már számos kutatás talált kapcsolatot a D-vitamin hiánya és az idegrendszeri fejlődési rendellenességek – például az ADHD – között.

Egy 2018-as vizsgálat például összehasonlította az ADHD-s gyerekek és az egészséges gyerekek D-vitamin-szintjét. Arra derült fény, hogy az ADHD-s gyermekek vérében jelentősen alacsonyabb a D-vitamin szintje, illetve a betegségben szenvedő gyermekek körében nagyobb volt a D-vitamin-hiány előfordulásának valószínűsége is.

A kutatók a D-vitamin-hiányos gyerekek egy csoportjának 8 héten át adtak D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítőt, míg egy másik csoport csak hatóanyagmentes placebo kapszulát kapott.

A D-vitamin-pótlásban részesülő gyerekek a figyelem, az impulzivitás, és a hiperaktivitás terén is jelentős javulást mutattak azokhoz képest, akik nem részesültek D-vitamin-pótlásban. Ez azt jelenti, hogy D-vitamin-hiányos gyerekeknél a vitaminpótlás segíthet az ADHD tüneteinek javításában.

18 éves kor alatt a hazai ajánlások szerint napi 500-1000 NE D-vitamin a javasolt napi bevitel.

6. Ginkgo biloba

A ginkgo biloba egy antioxidánsokban gazdag gyógynövény, a kínai tradicionális gyógyászatban kb. 5000 éve alkalmazzák. Napjainkban is rendkívül népszerű, leginkább a memóriára és kognitív funkciókra gyakorolt pozitív hatásainak köszönhetően.

Modern kutatások szerint a ginkgo biloba segít megóvni az agysejtek egészségét, javítja az agy vérellátását, illetve hosszú távú szedése növelheti az agy dopaminszintjét.

Egy 2014-es vizsgálatban 6-13 éves gyerekeknek adtak napi 80-240 mg ginkgo biloba kivonatot, 3-5 héten át (az első két hétben a tünetek alapján meghatározták az egyéni dózisokat, majd három hétig tartott a terápia). A szülők beszámolója alapján a figyelem, a hiperaktivitás és az impulzivitás terén is javulást mutattak a gyerekek.

Egy másik vizsgálatban napi 80-120 mg ginkgo biloba 6 héten át történő szedése 35%-kal növelte gyerekeknél az ADHD kezelésére szolgáló, metilfenidát tartalmú gyógyszer hatékonyságát.

Macskagyökér + citromfű: egy említésre méltó kombináció ADHD kapcsán

Macskagyökér + citromfű: egy említésre méltó kombináció ADHD kapcsán2014-ben, a Phytomedicine című, gyógynövényekkel foglalkozó tudományos lapban megjelent egy vizsgálat, amelyben a macskagyökér (valeriana) és citromfű kombinációját alkalmazták az ADHD tüneteit mutató gyermekeknél.

7 hét után az ADHD mindhárom fő tünetének aránya jelentős mértékben csökkent a gyermekek körében: a koncentrációhiány 75%-ról 14%-ra, a hiperaktivitás 61%-ról 13%-ra, az impulzivitás pedig 59%-ról 22%-ra. Emellett a szülők gyermekekről adott értékelése a szociális viselkedés, az alvás és a tünetek súlyossága terén is szignifikáns mértékben javult.

Felhasznált irodalom
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5669464/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3625948/
hindawi.com/journals/jl/2017/6285218/
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4879948/
additudemag.com/vitamins-minerals-adhd-treatment-plan/
additudemag.com/natural-supplements-for-adhd-video/
healthline.com/health/adhd/supplements
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4170184/
nature.com/articles/s41598-017-19096-x
link.springer.com/article/10.1007/s12035-012-8278-5
mdpi.com/2227-9067/1/3/261/htm
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6333940/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29457493/
econtent.hogrefe.com/doi/full/10.1024/1422-4917/a000309
sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1744388115000298
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Omega-3 KONCENTRÁTUM kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér