fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
15000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Hormonrendszer

Ösztrogén dominancia tünetei, okai és kezelési módjai

Melyek az ösztrogén dominancia leggyakoribb és kevésbé ismert tünetei? Mik lehetnek a kiváltó okok a hormonháztartás felborulása mögött? Cikkünkből kiderül!

Az ösztrogén dominancia a modern kori nő betegsége, mely egyre csak gyakoribb. Szerteágazó tünetek jellemzőek rá, úgymint fejfájás, fáradtság, hajhullás, puffadás, erős menstruációs vérzés, szabálytalan menstruációs ciklusok, premenstruális szindróma, elhízás, alacsony libidó, szorongás és depresszió. Minél előbb helyreállítjuk a szervezetben az optimális hormonegyensúlyt, annál jobb, hiszen a hosszú időn keresztül fennálló ösztrogén dominancia meddőséget, endometriózist, PCOS-t, miómát, szívbetegséget, autoimmun betegséget, pajzsmirigy betegségeket, sőt akár daganatokat is okozhat. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk az ösztrogén dominancia összes ismert tünetét és okát, illetve eláruljuk az ösztrogén szintjét bizonyítottan csökkentő módszereket is.


Mit jelent az ösztrogén dominancia?

Ösztrogén feladatai

A női testben sokféle hormon termelődik, ám jelentőségénél fogva kiemelkedik az ösztrogén, mint első számú női nemi hormon. Elsősorban a petefészek és méhlepény termeli, de kisebb mennyiségben a mellékvesekéreg, zsírszövetek és izmok is.Ösztrögén dominancia jelei és tünetei

Az ösztrogén felelős a női nemi szervek fejlődéséért, a másodlagos női nemi jellegek kialakulásáért (pl. mellek növekedése). Szerepet játszik a menstruációs ciklus szabályozásában, peteérésben, méhnyálkahártya vastagodásában. Fontos az egészséges csontsűrűség, keringés, koleszterinszint, vércukorszint és agyműködés fenntartásához is.

Ösztrogén dominancia fogalma

Az ösztrogén mellett a másik fő nemi hormon a progeszteron, amely ellensúlyozza az ösztrogént és a sikeres teherbeesésben is kulcsfontosságú szerepe van. Az ösztrogén és progeszteron megfelelő aránya elengedhetetlen a női egészséghez, ezért fontos a kettő közti egyensúly fenntartása.

Az ösztrogén dominancia lényege a két hormon arányának felborulása, amelyet az ösztrogén túlsúly vált ki. Ez kétféle módon is létrejöhet: 1. ha az ösztrogén szintje túlzottan magas, 2. ha az ösztrogén hatását ellensúlyozó progeszteron szintje túlzottan alacsony a szervezetben.

Ösztrogén dominancia hatása a szervezetre

Az ösztrogén dominancia nemcsak a nemi működést, de alapjában véve az egészséget is negatívan befolyásolja. A hormonegyensúly felborulása hatással van a közérzetre, erőnlétre, termékenységre, szexuális működésre, stressztűrő képességre, energia-háztartásra, testsúlyra, bőr és haj állapotára is. Veszélyesebb következménye is lehet, például autoimmun betegség, csontritkulás, szív-érrendszeri betegség, pajzsmirigyzavar vagy ösztrogénfüggő daganat.

Ösztrogén dominancia tünetei és okai

Vedd komolyan a jeleket és tüneteket

Az ösztrogén szintje a menstruációs ciklus első felében a legmagasabb, majd a második felében – a luteális fázisban- a progeszteroné a főszerep. Ösztrogén dominancia esetén azonban a hormonális egyensúly felborulása miatt a női szervezetben az ösztrogén mindvégig túlsúlyban van.

Nők esetében az ösztrogén dominancia kellemetlen tüneteket, testi és lelki panaszokat, és sajnos súlyos betegségeket, meddőséget is okozhat. Ezért is fontos, hogy ne vedd félvállról, figyelj oda tested jelzéseire és mielőbb kezeld a problémát. Amennyiben hosszú időn keresztül zavaró, ösztrogén dominanciára jellemző tüneteket tapasztalsz, érdemes orvoshoz fordulnod, a hormonális egyensúly felborulását ugyanis laborvizsgálattal könnyedén meg lehet állapítani.

Ösztrogén dominancia testi tünetei

ösztrogén dominancia jelei és tünetei

Az ösztrogén túlsúlya többek között képes burjánzásra késztetni a női szöveteket (pl. mellszövetet), felboríthatja a menstruációs ciklust, peteérés nélküli ciklusokat okozhat, nehezíti a vércukorszint szabályozását, növeli a testzsír mennyiségét, blokkolja más hormonok termelését, gátolja a sejtek megújulását, növeli a vér sűrűségét, lassítja a pajzsmirigyműködést. És ez még közel sem minden!

Nőgyógyászati tünetek:

  • ovuláció nélküli ciklusok
  • fájdalmas menstruáció
  • erős menstruációs vérzés
  • csökkent libidó
  • szabálytalan menstruációs ciklusok
  • pecsételő vérzés
  • premenstruális szindróma (PMS) – a menstruációt megelőző görcsök, puffadás, fáradtság, fejfájás, mellfeszülés, ingerlékenység, hangulatingadozás, stb.
  • hüvelyszárazság
  • mellfeszülés, fájó mellek
  • korai menopauza

Belgyógyászati tünetek:

  • hízás (különösen a hason, csípőn, combokon)
  • lassú anyagcsere
  • puffadás
  • vízvisszatartás
  • ödémásodás
  • migrén, krónikus fejfájás
  • pajzsmirigy alulműködés
  • vércukorszint-ingadozás
  • édesség utáni sóvárgás
  • csontritkulás
  • magnéziumhiány

Külső tünetek:

  • hajhullás
  • szőrösödés
  • zsíros, pattanásos bőr
  • bőrszárazság
  • szemszárazság
  • bőrbetegségek, pl. ekcéma, csalánkiütés, pikkelysömör, rosacea

Az ösztrogén dominancia meddőséget, vetélést is okozhat és számos betegségre hajlamosíthat, ilyen a PCOS (policisztás petefészek szindróma), mióma, endometriózis, mellciszták, autoimmun betegségek, allergiák, pajzsmirigybetegségek, vérrögképződés (trombózis, embólia, stroke), ösztrogénfüggő daganatok (mell-, méh-, petefészekrák).

Ösztrogén dominancia pszichés tünetei

Az ösztrogén fontos szerepet játszik a hangulat szabályozásában, hatással van a boldogsághormon néven is emlegetett szerotonin termelésére. Emellett az agyműködést is bizonyítottan befolyásolja. Éppen ezért a magas vagy ingadozó ösztrogénszint különböző pszichés tüneteket eredményezhet.

  • hangulatingadozás
  • fáradékonyság, kimerültség
  • lehangoltság
  • ingerlékenység
  • szorongás
  • depresszió
  • memóriazavar
  • koncentrációzavar
  • alvászavar

Ösztrogén dominancia okai

Egyes nők egyszerűen genetikailag hajlamosabbak az ösztrogén fokozott termelésére. Ugyanakkor az ösztrogén dominancia kialakulásában gyakran külső tényezők játszanak szerepet, például elhízás, gyógyszerek, környezeti méreganyagok. Ezért is fontos, hogy a hormonháztartás egyensúlyának helyreállítását csakis orvosi felügyelettel, alapos vizsgálatok után kezdjük meg.

Életkor

35-50 éves kor között a progeszteron szintje 75%-kal, az ösztrogéné csak 35%-kal csökken, ezért 50 éves korra relatív ösztrogén túlsúly alakul ki.

Elhízás

Minél több a testzsír, annál több ösztrogén van a szervezetben. Ennek az az oka, hogy a zsírsejtekben nagyon sok található az aromatáz nevű enzimből, amely tesztoszteronból ösztrogént állít elő. A zsírsejtek számának növekedésével egyre több ösztrogén termelődik. Való igaz, hogy ösztrogénre szüksége van a szervezetnek kis mennyiségben, de ha túl sok van belőle, az súlyos következményekkel járhat (mióma, rákos tumorok). Sajnos a magas ösztrogénszint egyúttal a zsírsejtek termelését is fokozza, amitől a túlsúly és az ösztrogén dominancia problémája tovább súlyosbodik, így egy nagyon nehezen megtörhető ördögi kör indul el.

Tovább rontja a helyzetet az ösztrogén tesztoszteronra gyakorolt kettős hatása. A magas ösztrogénszint fokozza a szexhormon-kötő fehérje (SHBG) termelését, ami erősen képes kötődni a tesztoszteronhoz, használhatatlanná téve azt. Emellett az ösztrogén dominancia hatására a máj többet termel egy bizonyos fehérjéből is, ami a tesztoszteronhoz kötődik, így gátolva, hogy feladatát szabadon végezhesse a szervezetben. Mindezek hatására a szabadon keringő tesztoszteron mennyisége csökken, ami az izomtömeg csökkenésével, fokozott fáradtsággal, az állóképesség és az erő csökkenésével jár.

Stressz

A stressz önmagában még nem rossz dolog, hiszen kis adagokban megemeli a teljesítőképességet, motivál, és még jótékony egészségügy hatásai is vannak. Ez a jó stressz. Van azonban rossz stressz is, erről akkor beszélhetünk, ha a stressz állandósul, krónikussá válik. A krónikus stressz hatására tartósan magassá válik a kortizol szint a szervezetben, és itt jön a probléma: a kortizolt a szervezet progeszteronból állítja elő! A stressz tehát vészesen alacsonyra csökkenti a progeszteron mennyiségét, ami pedig ösztrogén dominanciához vezet.

Gyógyszerek

Az ösztrogén szintjét többek között a kombinált fogamzásgátló tabletták, bizonyos antibiotikumok, egyes skizofrénia elleni gyógyszerek szedése, illetve a hormonpótló terápia is növeli.

Kozmetikumok, piperecikkek

Kozmetikumok, testápolók, samponok, szappanok, fogkrémek, és számtalan egyéb kencefice, amit magunkra kenünk: mind olyan termékek, melyek parabéneket, fenoxietanolt, ftalátokat, és még sok más ösztrogénhatású vegyületet tartalmaznak. Mivel egy átlagos felnőtt ember naponta legalább 10-15-féle kozmetikumot, tisztálkodószert használ, melyek legalább 126-féle vegyi anyagot tartalmaznak összesen, ezek nemkívánatos hatásai egyhamar összeadódnak!

Túlzott alkoholfogyasztás

Az alkohol növeli az ösztrogén szintjét és nehezíti az ösztrogén anyagcseréjét is.

Xenoösztrogének

Ezek utánozzák az ösztrogén hatását és megtalálhatóak műanyagokban, élelmiszerekben, ivóvízben, kozmetikumokban, tisztálkodási- és tisztítószerekben, festékekben, oldószerekben, de még a levegőben is.

Bélflóra egyensúlyának zavara, májműködés zavara

Ezek a problémák a felesleges ösztrogén lebontását, kivezetését akadályozzák.

Hormonális betegségek

Inzulinrezisztencia, pajzsmirigy alulműködés, PCOS, mióma, endometriózis, bizonyos rákfajták – mind összefüggnek a magas ösztrogénszinttel.

Hogyan csökkenthető az ösztrogénszint?

Egészséges testsúly

A zsírszövet aktív aromatáz enzimet tartalmaz, ami az androgén hormonokat ösztrogénné alakítja. Bizonyos mennyiségű testzsírra szükség van, de ha túl sok van belőle, az ösztrogén szintje túlzottan magassá válhat. A zsírsejtek ösztrogént termelnek és tárolnak. Ezért nagyon fontos az ideális kalóriabevitel, kiegyensúlyozott, változatos étrend és rendszeres testmozgás.

Ételek, amelyek segítenek

A keresztesvirágúak indol-3-karbinolt tartalmaznak, ami támogatja az ösztrogén-anyagcserét a májban. Ilyen a karfiol, káposzta, brokkoli, kelbimbó, kelkáposzta. A zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák rosttartalma ugyancsak támogatja az ösztrogének lebontását és szervezetből történő kivezetését.

A folát, B6- és B12-vitamin fontos szerepet játszik a hormonegyensúlyban – ezek leveles zöldekben, spárgában, teljes kiőrlésű gabonákban, avokádóban, banánban, diófélékben, húsokban, halakban, tojásban fordulnak elő.

A rostban gazdag ételek gátolják az ösztrogén felszívódását és segítik az emésztést, így a túlzott ösztrogén a beleken keresztül tud távozni. Jó rostforrások: lencse, bab, brokkoli, répa, quinoa, barna rizs, kivi, alma, körte. Az egészséges emésztéshez, anyagcseréhez a megfelelő folyadékbevitel – napi 2,5 liter tiszta víz – is elengedhetetlen.

Az erjesztett ételek a bélflóra egyensúlyát és a lebontott ösztrogének távozását javítják. Az omega-3-ban gazdag halak (pl. lazac, hering, makréla, szardella, szardínia) fogyasztása elősegíti a káros ösztrogének csökkentését.

Kerülendő ételek, italok

Kerüld a túlzott koffein- és alkoholfogyasztást, ezek növelik az ösztrogén szintjét. 

Minimalizáld vörös húsok, feldolgozott élelmiszerek, finomított gabonák, hozzáadott cukrot tartalmazó ételek és italok fogyasztását. A nyugati típusú étrendet kutatások összefüggésbe hozták a szervezet magasabb ösztrogén szintjével.

A nem ökológiai állattartásban tenyésztett állatok szervezetében gyakran szintetikus hormonok, antibiotikumok és egyéb vegyszerek halmozódnak fel, amelyek húsokban, tejben és tejtermékekben is kimutathatóak. Kerüld ezeket!

Kerüld az alkoholfogyasztást! Már napi egy pohár bor is jelentősen növeli az ösztrogén szintet. A túlzott koffeinbevitel sem tesz jót, napi egy eszpresszónál ne igyál többet vagy válts zöld teára.

Bizonyos növényi ételekben fitoösztrogének találhatóak, amelyek az emberi szervezet által termelt ösztrogénhez hasonlóak, de összességében gyengébb hatással bírnak, mint a valódi ösztrogének és a xenoösztrogének. A lenmag, szójabab, feldolgozott szójatermékek (pl. sajtok, húspótlók, fehérjeporok) és szezámmag gazdag fitoösztrogénekben – ne fogyassz túl sokat ezekből. Ha szóját eszel, válassz bio és feldolgozatlan formákat.

Rendszeres testmozgás

A testmozgás egyrészt az egészséges testsúly és ideális izomtömeg fenntartása révén támogatja az egészséges hormontermelést, másrészt segíti a szervezet természetes anyagcsere-folyamatait, így az ösztrogének lebontásakor több „jó ösztrogén” és kevesebb „rossz ösztrogén” keletkezik.

Mozogj legalább heti ötször 30 percet, közepes intenzitással. Például: gyors gyaloglás, közepes tempójú futás, vízi aerobik, kerékpározás, úszás, tánc, túrázás, kertészkedés, házimunka. Ha eddig nem mozogtál rendszeresen, akkor lassan kezdd (pl. napi 5 perc sétával) és fokozatosan növeld az időtartamot, intenzitást.

Stresszcsökkentés

Krónikus stressz hatására emelkedik a kortizol hormon szintje. A kortizol építőköve a progeszteron, emiatt a stressz csökkenti a progeszteronszintet és ösztrogén dominanciát okoz. A stressz számos módszerrel enyhíthető: edzés, jóga, meditáció, naplóvezetés, zenehallgatás, olvasás, hobbik, légzőgyakorlatok, terápia, társas programok.

Környezet „méregtelenítése”

Szűrd a csapvizet, alaposan mosd meg a zöldségeket, gyümölcsöket, válassz BPA- és ftalátmentes műanyagokat, lehetőség szerint vásárolj bio élelmiszereket, természetes alapanyagú, bio és natúr kozmetikumokat, tisztálkodási és tisztítószereket. Kerüld a PVC alapanyagú termékeket és az ételek műanyag edényekben történő melegítését, tárolását.

Használj biztonságos, szintetikus vegyületektől mentes, természetes kozmetikumokat és tisztálkodószereket! Kerüld azokat a kozmetikumokat, amelyek parabén-, vagy ftalát (Phthalate)-tartalmú összetevőket is tartalmaznak, illetve formaldehidet és toluene-t (utóbbiak elsősorban körömlakkok összetevői). Óvakodj az olyan dezodoroktól vagy egyéb kozmetikai cikkektől, melyek meghatározatlan illatösszetevőt tartalmaznak, mert ez gyakorlatilag bármit jelenthet, és általában rejtett ftalátokat vagy más hormon-romboló vegyi anyagokat takar. Segítségedre lehet a kremmania.hu oldal, amelyen rengeteg kozmetikum pontos összetevőit megtalálod.

Vitaminok, ásványi anyagok és gyógynövények

A magnéziumnak fontos szerepe van a méregtelenítésben, az E-vitamin az ösztrogén káros hatását semlegesíti, a szelén és cink az ösztrogéntermelő aromatáz enzim hatását gyengíti. A D3-vitamin optimális bevitele csökkenti az ösztrogén szintjét.

A hormonok szabályozásában gyógynövények, a barátcserje és maca gyökér is segítenek. A májműködést a máriatövis, articsóka, gyermekláncfű is bizonyítottan támogatja. Az indol-3-karbinol étrend-kiegészítővel is naponta bevihető!

Ösztrogén dominancia: népbetegség, de természetesen is kezelhető!

Az ösztrogén dominancia napjainkban olyan gyakori, hogy már sajnos népbetegségnek nevezhető. Ha nőként olyan tüneteket tapasztalsz, mint erős, fájdalmas menstruációs vérzés, szabálytalan menstruációs ciklusok, premenstruális szindróma, hízás, puffadás, fejfájás, haj- és bőrproblémák, memóriazavarok vagy hangulati zavarok, akkor érdemes erre a problémára is gyanakodnod és orvoshoz fordulnod. Az ösztrogén dominancia meddőséghez, vetéléshez és számos betegséghez is vezethet, ezért mielőbb kezelni kell. Hátterében gyakran állnak életmódra visszavezethető tényezők, melyek ellen tudatos lépésekkel, akár gyógyszerek nélkül, természetes úton is tehetsz. Fontos az egészséges testsúly, zöldségek, gyümölcsök, rostok, omega-3 zsírsavak, probiotikumok fogyasztása, mozgás, stressz kezelése és célzott étrend-kiegészítés.

Ha babát szeretnél és termékenységtámogatás a célod, ajánljuk babalesz.hu oldalunkat. 

Felhasznált irodalom
Forrás:
hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCsz%C5%91hormon
hazipatika.com/eletmod/hormonhatarozo/noi_nemi_hormonok/cikkek/osztrogen_tuszohormon
egeszsegvonal.gov.hu/oo-oo/895-osztrogenszint-merese.html
intima.hu/intim-magazin/menstruacio/osztrogen-az-osztrogen-szerepe-a-hormonegyensuly
my.clevelandclinic.org/health/body/22353-estrogen
szimpatika.hu/cikkek/3680/ezerarcu_betegseg_az_osztrogendominancia_tunetei
nogyogyaszatikozpont.hu/osztrogen-dominancia
mioma.hu/az-osztrogen-dominancia-tunetei/
miracare.com/blog/estrogen-dominance/
hormonharmonia.hu/az-osztrogen-dominancia-tunetei-es-szindromai/
nogyogyaszatikozpont.hu/nogyogyaszati-hirek/osztrogendominanciaval-kuzd-igy-kezelheto-eredmenyesen
egeszsegvonal.gov.hu/oo-oo/1701-osztrogendominancia.html
hormonharmonia.hu/osztrogendominancia/
blog.energeticnutrition.com/2013/02/progesterone-almost-forgotten-hormone/
medicalnewstoday.com/articles/323280
laborexpress.hu/osztrogendominancia-kivalto-ok
thorne.com/take-5-daily/article/estrogen-dominance-what-it-is-how-to-recognize-it-and-what-you-can-do-about-it
cleaneatingkitchen.com/best-supplements-to-reduce-estrogen-dominance/
restartmed.com/estrogen-dominance-symptoms/
drlamcoaching.com/articles/estrogen-hormone-dominance/
hormonharmonia.hu/az-osztrogen-anyagcsere-tamogatasa-amikor-tul-sok-az-osztrogen/
womeninbalance.org/2012/10/26/xenoestrogens-what-are-they-how-to-avoid-them/
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Indol-3-karbinol kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér