fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Immunrendszer
Probiotikumok az immunrendszerünk alapjai_600x

Probiotikumok: az immunrendszerünk alapjai

A funkcionális élelmiszerek a bélrendszerre jótékony hatást fejtenek ki, ezáltal segítik elő egészségünk védelmét. Jeles képviselőik a probiotikumok, melyek élő, speciális törzsek, amelyek jótékony baktériumokat, (leginkább Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat) megfelelő számban és formában tartalmaznak. Tudj meg többet!

probiotikumA funkcionális élelmiszerek a bélrendszerre jótékony hatást fejtenek ki, ezáltal segítik elő egészségünk védelmét. Jeles képviselőik a probiotikumok, melyek élő, speciális törzsek, amelyek jótékony baktériumokat, (leginkább Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat) megfelelő számban és formában tartalmaznak.

Az anyatejjel táplált csecsemőkben főként e két faj szaporodik el a bélrendszerben, míg a tápszerrel táplált babáknál már patogén (nem előnyös, feltételesen kórokozó) baktériumok is előfordulnak. Felnőtt korban is a vegyes flóra dominál, ezért érdemes ügyelnünk a Lactobacillusok és a Bifidobacteriumok visszatelepítésére. A probiotikumokat fermentált tejtermékek, italok tartalmazzák legnagyobb mennyiségben, de táplálékkiegészítő formájában is beszerezhetők, melyek ugyanolyan funkcióval bírnak mint a természetes formájú baktériumok.

A funkcionális élelmiszerek a bélrendszerre jótékony hatást fejtenek ki, ezáltal segítik elő egészségünk védelmét. Jeles képviselőik a probiotikumok, melyek élő, speciális törzsek, amelyek jótékony baktériumokat, (leginkább Lactobacillusokat és Bifidobacteriumokat) megfelelő számban és formában tartalmaznak.

A prebiotikumok (pl. fructo-oligoszacharidok, galacto-oligoszacharidok, laktulóz) nem emészthető formátumban jutnak le a vastagbélbe, ahol elősegítik a jó bélflóra szaporodásának tagjait táplálva őket, anyagcsere termékeik, a rövid szénláncú zsírsavak a bél és a máj erősítését is szolgálják. A szinbiotikumok kombinálják e két jótékony tulajdonságot, a pro és prebiotikus összetevőt is tartalmazzák.

Mire jók a probiotikumok?

A probiotikumok a bélfalon megtapadva kifejtik jótékony hatásukat azáltal, hogy a kórokozó baktériumok szaporodását gátolják önmaguk pedig szaporodva erősítik az immunrendszert, fokozva például az ún. szekretoros Ig. termelést és a bélmozgást. Hozzájárulnak a kalcium, a vas és a magnézium felszívódásához, K-, B1-, B2- és B12-vitaminokat illetve aminosavakat is termelnek, valamint, rövid szénláncú zsírsavakat, melyek szintén hatékonyak. A probiotikumok számának csökkenése, pusztulásuk esetén - stressz, helytelen táplálkozás, fertőzések, túlzott mértékű alkoholfogyasztás, dohányzás nyomán, vagy gyógyszeres, antibiotikumos kezelés következtében - utat engednek a káros kórokozó baktériumok elszaporodásának. Az egészség védelme érdekében a kiváltó okokat meg kell szüntetni (vagy csökkenteni), és a jótékony bélflóra tagjait vissza kell telepíteni.

Sokféle vizsgálatot végeztek el a probiotikumokkal, melyek kimutatták jótékony hatását hasmenés esetében, gyermekkori rotavírus fertőzéseknél, laktóz intolerancia és Crohn betegség esetén a tüneteik enyhülésénél, atópiás dermatitis tüneteinél; de irritábilis bél szindróma, Helicobacter pylori-fertőzés és a hepaticus encephalopathia megelőzésében és kezelésében is hasznos lehet. Epesavbontó hatásuk révén kimutattak rossz, LDL koleszterin szint csökkenést is. A bélrendszeri, valamint légzőszervi és húgyúti fertőzésekkel szemben is nagyobb védelmet ad. A bélbaktériumok gyulladáscsökkentő, antibiotikus és antibakteriális anyagokat is termelnek, serkentik a falósejtek működését, immunrendszerünk védelmét, és az ellenanyag-termelést is.

A tavasztól őszig rendszeresen szedett probiotikumok segíthetnek az influenzás időszakban elkerülni a betegséget, illetve megbetegedés esetén gyorsabb és enyhébb lefolyású a betegség, kevesebb lehet a kialakuló szövődmény. A kúraszerűen megtartott kezelés előtt érdemes pár napos léböjt kúrát tartani, hogy a bélrendszerünk megtisztuljon, és a probiotikumok jobban meg tudjanak telepedni. Ezen kívül gondoskodni kell a prebiotikumok beviteléről is (Pl. inulin). Prebiotikus kezelés hatására gyermekek esetén javulhat a teljesítmény, frissebbek lehetnek, mivel az emésztés megkönnyítésével megtisztul a szervezetük. Egy újfajta terület, a probiotikumok hatásait vizsgálandó: állatoknál a Lactobacillus törzs segített a szorongás, a depresszió és a stresszhormonok szintjét csökkenteni, ami arra enged következtetni, hogy sokkal erőteljesebb összefüggés lehet a bélrendszer és az agyműködés között, mint eddig feltételezték.

Antibiotikumok hatása a bélflórára

Az antibiotikum kezelés a betegségek gyógyításának egyik fontos eleme lehet, ha már kimerítettünk minden szelíd gyógymódot. Ha annyira komoly a fertőzés, hogy a kórokozókat csak a gyógyszer pusztítja el szükséges lehet a használatuk, meghatározott ideig és módon. De feleslegesen nem jó alkalmazni, mert rezisztens baktériumok alakulhatnak ki, illetve feleslegesen pusztítjuk szervezetünk hasznos tagjait: a jó bélflóra baktériumokat. Az antibiotikum ugyanis őket is elpusztítja, így a lábadozás során immunrendszerünknek nehezebb feladatot kell ellátnia. Sokszor az antibiotikus kezelést követően a hasmenés keseríti meg életünket. Az antibiotic-associated diarrhoea - AAD, 5-30 százalék között mozog az antibiotikum terápiában részesülő felnőttek és 11-40 százalék a gyermekek esetében. Az antibiotikus kezelés mellett, és befejezése után egy hétig szedett probiotikum segíthet, mely védelmet jelent a bélflóra számára, egy vizsgálat szerint az AAD gyakorisága 52%-kal is csökkenthető. Probiotikumot az antibiotikumok beszedését követően, 2-3 óra múlva érdemes bevenni, nem ajánlott éhgyomorra szedni, érdemes étkezés közben fogyasztani.

Probiotikum kisokos VIDEÓ: Így válassz probiotikumot!

Felhasznált irodalom

Prof. Dr. Szalka A., Dr. Fekete F., Prof. Dr. Arató A., Dr. Torzsa P.: Antibiotikum-terápiás Konszenzus Nyilatkozat Az Országos Háziorvos Napok 2009. május 23-i kerekasztala kapcsán www.medlist.com/HIPPOCRATES
Dr. Polgár M.: A probiotikumok és prebiotikumok hatása a bélflóra kialakulásában Madarász Utcai Gyermekkórház és Rendelointézet www.medlist.com/HIPPOCRATES
Tóth G.: Probiotikumok a szervezetben Új Életmód Magazin 2012/2
Prof. Dr. Pap Á., Dr. Demeter P.: Probiotikumok www.elit-med.hu
Dr Demeter P.: A probiotikumok alkalmazásának lehetőségei emésztőszervi betegségekben www.elit-med.hu 2005.10.4.
A teljes igazság a probiotikumokról www.hazipatika.com 2012.04.26.
Probiotikummal a szorongás és a stressz ellen www.hazipatika.com 2011.09.08.
Kiss É.: Milyenek a barátságos baktériumok? www.hazipatika.com 2012.05.09.
Kiss É.: Rossz közérzetet okozhat a bélflóra károsodása www.hazipatika.com 2012.04.23.
Miért is jó a probiotikumok rendszeres fogyasztása? Www.izekeserzesek.hu 2012.04.19.
Kiss V.: Az egészséges bélrendszer két titka 2012.01.15.
Dr. Sánta Zs.: A probiotikumok hatása 2012.04.16.
Dr. Csiszár M.: Immunrendszer, bélflóra, probiotikum, prebiotikum 2011.04.20.
Probiotikum a szorongás és depresszió kezelésére? Cs. K. fordító www.webbeteg.hu 2012.05.05
FOOD TODAY 03/2009: Probiotikus baktériumok – a kutatás folytatódik www.eufic.org
FOOD TODAY 01/2006: Egészséges kitekintés a probiotikumokra www.eufic.org

Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Probio10 Ultra+ kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér