fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Vitaminok és ásványi anyagok
Tüdő és vitaminok: mire van szüksége légzőrendszerünknek?

Tüdő és vitaminok: mire van szüksége légzőrendszerünknek?

Hogyan függ össze egyes tápanyagok hiánya a tüdőbetegségek kialakulásának kockázatával? Miből mennyi az ajánlott adag, amire szükséged van?

Tüdő és vitaminok: mire van szüksége légzőrendszerünknek?Nem túlzás, ha azt mondjuk: tüdőnk és légzőrendszerünk egészsége soha nem volt fontosabb, mint napjainkban. A légszennyezéstől a szezonális allergiákon át a különböző vírusos, bakteriális eredetű fertőzésekig számos kihívással szembe kell néznünk. Tudtad-e például, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a világ népességének 91%-a szennyezett levegőt lélegzik be minden nap? Szerencsére azért az otthoni környezeted levegőjének tisztán tartásáért sokat tehetsz, ráadásul tüdőd egészséges működését is támogathatod a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok bevitelével!

Tüdővédő vitaminok és ásványi anyagok

C-vitamin

A C-vitamin legfőképpen immunerősítő vitaminként ismert, kutatások szerint lerövidítheti a légúti fertőzések súlyosságát és időtartamát is. A legújabb vizsgálatok azonban arra is fényt derítettek, hogy antioxidáns (szabadgyök-megkötő) hatásával védelmet nyújthat a tüdőnek és javíthatja a tüdőfunkciót.

Kutatások szerint az alacsony C-vitamin-szint összefüggésbe hozható a tüdő működési zavaraival, az asztmával, a krónikus hörghuruttal, a légszomjjal, a ziháló légzéssel és a váladékképződéssel is. Egy 2014-ben publikált vizsgálat szerint a megfelelő C-vitamin-bevitel felére csökkentheti az edzés által kiváltott légúti tünetek (köhögés, zihálás, légszomj) előfordulását.

D-vitamin

A D-vitamin a csontozat és fogazat erősen tartása mellett az immunrendszer egészséges működését is támogatja és a légúti fertőzések ellen is védelmez. Emellett kutatások alacsony D-vitamin-szintet mutattak ki a krónikus obstruktív tüdőbetegségben (COPD) szenvedőknél és összefüggést találtak a megfelelő D-vitamin-szint és a tüdő jobb működése között.

Egy 2014-es kutatás szerint a D-vitamin csökkentheti a COPD fellángolások kockázatát, míg egy 2018-ban publikált tanulmány arra jutott, hogy a D-vitamin alacsony szintje növelheti a ziháló légzés, hörghurut, asztma és egyéb légúti problémák kockázatát. A D-vitamint egész évben ajánlott étrend-kiegészítéssel pótolni (napi 2000-3000 NE D3-vitamin mennyiségben).

E-vitamin

A C-vitaminhoz hasonlóan az E-vitamin is egy rendkívül hatékony antioxidáns, illetve tudományos vizsgálatok alapján gyulladáscsökkentő képességei is figyelemre méltóak. Egy 24 korábbi kutatás eredményeit összegző tanulmány szerint az E-vitamin alacsonyabb étrendi bevitele összefügghet a súlyosabb asztmás tünetekkel.

Az E-vitamin asztmás és nem asztmás egyéneknél egyaránt segít kivédeni a szennyezett levegőben található ózon okozta hörgőszűkületet. Egy 2010-es kutatás szerint napi 300 NE E-vitamin 10%-kal csökkentheti a COPD kialakulásának kockázatát. Emellett a COPD tüneteik fellángolását tapasztaló embereknek jellemzően alacsonyabb az E-vitamin-szintje, mint a stabil betegeknek.

A-vitamin

Az A-vitamin (retinol) egy zsírban oldódó vitamin, amely többek között segít fenntartani az immunrendszer egészséges működését, illetve támogatja a sejtnövekedést és sejtdifferenciálódást, ebből fakadóan kritikus szerepet játszik a tüdő normál működésében és fejlődésében is. (Nem árt tudni: a tüdők egészen 25-30 éves korig továbbra is fejlődnek!)

Tudományos kutatások bizonyították, hogy az A-vitamin krónikus hiánya a tüdőfunkciót jelentősen rontó szöveti változásokhoz vezethet és növelheti a légúti betegségek kockázatát. Egy Japánban végzett vizsgálat megállapította, hogy a legtöbb A-vitamint fogyasztó embereknél 52%-kal alacsonyabb a COPD kialakulásának kockázata.

Magnézium

tüdő egészségéhez fontos tápanyagokA magnézium létfontosságú ásványi anyag, amiből felmérések szerint a lakosság kb. négyötöde hiányt szenved. Kutatások alapján elengedhetetlen a tüdő egészséges működéséhez: többek között segíti a hörgők aktivitásának szabályozását (a simaizmok ellazításával), nyugtatólag hat a tüdőre, enyhe hörgőtágító hatása van, csökkenti a gyulladásokat és segít energiával ellátni a tüdő izomzatát.

Kutatások azt is kimutatták, hogy az alacsony magnéziumszint kapcsolatban állhat a tüdőfunkció csökkenésével és komoly kockázati tényezője lehet a tüdőbetegségeknek, asztmának vagy akár a tüdőráknak is. A magnézium ajánlott napi bevitele felnőtteknek kb. 5-6 mg/testsúlykilogramm.

Kalcium

A kalciumról mindenki tudja, hogy a csontok legfontosabb ásványi anyaga, szükséges a csontok és a fogak normál állapotának fenntartásához. Kutatások alapján azonban ennél sokkal többre is képes: javíthatja a tüdőfunkciót és védhet a krónikus tüdőbetegségek kockázata ellen is.

Egy japán vizsgálatban a kalcium, foszfor, kálium és szelén nagyobb bevitele összefüggésben állt a jobb tüdőfunkciós vizsgálati értékekkel, a legmagasabb kalciumbevitellel rendelkezőknél pedig 35%-kal alacsonyabb volt a COPD kockázata. (A megfelelő kalciumfogyasztás különösen fontos COPD esetén, bizonyos COPD gyógyszerek ugyanis kalciumvesztést okozhatnak!)

Egyéb, a tüdő egészségéhez fontos tápanyagok

Omega-3 zsírsavak

A többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavakról számos kutatás igazolta, hogy gyulladáscsökkentő hatással bírnak. Magasabb bevitelük – főleg az EPA és DHA magasabb bevitele – összefügghet a jobb tüdőfunkcióval, védelmet nyújthat a krónikus gyulladásos tüdőbetegségek, illetve a fertőzéses eredetű és a vérellátási zavar miatt kialakuló betegségek ellen is.

Naponta legalább 500-1000 mg kombinált EPA és DHA bevitele javasolt. Az omega-3 zsírsavak legjobb forrásai a tengeri halak (pl. lazac, tonhal, szardínia) és herkentyűk, azonban vizeink nagy fokú szennyezettsége miatt érdemes az EPA és DHA bevitel nagyobb részét biztonságos étrend-kiegészítőkből fedezni és csak kisebb részét tengeri ételek fogyasztásából.

Élelmi rostok

A rostban gazdag élelmiszerek, például a zöldségek, gyümölcsök, és gabonafélék fogyasztása nem csak az emésztésünknek és derékbőségünknek tesz jót. Egy 2016-ban közzétett amerikai kutatásban a több mint napi 17,5 gramm rostot fogyasztók közel 70%-a normál tüdőfunkcióval rendelkezett, míg a kevesebb mint napi 10,75 grammot fogyasztóknál csak 50% volt ez az arány.

Másik fontos eredménye ugyanennek a kutatásnak: a legtöbb rostot fogyasztók között feleakkora volt a légúti korlátozottság előfordulási aránya, mint a legkevesebb rostot fogyasztók között! A tüdővédelmező hatás hátterében az élelmi rostok gyulladáscsökkentő képessége vagy a bélflóra összetételében általuk előidézett pozitív változások is állhatnak – a pontos ok még nem ismert.

Felhasznált irodalom
who.int/airpollution/en/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15830741/
livestrong.com/article/449173-the-best-vitamins-for-lungs/
respiratory-research.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12931-018-0785-0
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016352/
nutraingredients.com/Article/2002/06/03/Vitamin-C-intake-corresponds-to-healthy-lungs
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5892775/
reliasmedia.com/articles/68005-vitamin-c-for-the-prevention-of-asthma
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016352/
health.com/condition/smoking/vitamin-e-lungs
erj.ersjournals.com/content/44/6/1504
mdpi.com/2072-6643/10/9/1132
health.usnews.com/health-care/patient-advice/articles/2017-10-27/can-vitamin-a-help-with-my-copd
elete.com/magnesium-for-asthma-and-lung-health/
fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171284/nutrients
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6627281/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7706605/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25581034/
academic.oup.com/aje/advance-article-abstract/doi/10.1093/aje/kwaa168/5893036
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6533751/
sciencedirect.com/science/article/pii/S0929664615003460
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26783997/
Ezt láttad már?
Netamin Fermentált N-acetil-L-cisztein kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér