fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Alzheimer kór, demencia
Legújabb kutatások az Alzheimer-kór, demencia és életmód összefüggéseiről

Tudomány - Alzheimer-kór, demencia és életmód összefüggései

Az Alzheimer-kór és időskori demencia kialakulásában fontos szerepet játszik a táplálkozás és az életmód. Mire kell odafigyelni, ha megelőzés vagy a folyamat lassítása a cél? Erről írunk bővebben.

Legújabb kutatások az Alzheimer-kór, demencia és életmód összefüggéseirőlSokan úgy gondolják, és talán te is köztük vagy, hogy a szellemi leépülés (más néven demencia) az öregedés elkerülhetetlen része, ami ellen nem sokat tehetünk. Pedig ez egyáltalán nem így van. Mára tudományos kutatások százai igazolják: az időskori elbutulás, illetve annak leggyakoribb oka, az Alzheimer-kór kialakulásában kritikus szerepet játszik a táplálkozás és az életmód. Cikkünkben a legfrissebb kutatási eredmények alapján bemutatunk néhány egyszerű lépést, amely hatékony segítséget nyújthat a szellemi leépülés megelőzésében vagy lassításában.

5 életmódbeli változtatás az Alzheimer-kór megelőzése érdekében

Mi emberek (még maguk a kutatók is) hajlamosak vagyunk a leegyszerűsített, egydimenziós gondolkodásra: csodaszerekben bízunk, azt keressük, hogy melyik étel vagy tápanyag rejti a megoldást a demencia leküzdésére, pedig az élet ennél sokkal, de sokkal összetettebb.

Kutatások alapján egyes étrend- és életmódbeli szokások akár 60 százalékkal csökkenthetik az Alzheimer-kór kockázatát. Nemcsak valószínű hát, hanem szinte garantált, hogy a válasz nem egy konkrét élelmiszerben, vitaminban vagy éppen mozgásfajtában rejlik, hanem különböző változtatások, tevékenységek kombinációjában.

2020 júniusában, a Neurology című orvosi folyóiratban megjelent egy tanulmány, amely pontosan ezt a szemléletet támasztotta alá, méghozzá alapos, tudományos kutatómunkával.

A szerzők majdnem 3000 embertől gyűjtöttek be adatokat: ezen adatok alapján összesen öt különböző egészséges szokást azonosítottak, amelyekből elég négyet betartani ahhoz, hogy jelentős mértékben, 60 százalékkal csökkenjen az Alzheimer-kór kialakulásának a kockázata.

A kutatók az alábbi, egészséges életmódbeli tényezők alapján értékelték a résztvevőket:

  • Hetente legalább 150 perc közepesen intenzív vagy intenzív fizikai aktivitás – A rendszeres mozgásnak nagyon fontos szerepe van az egészséges öregedésben.
  • Nem dohányzás – Tudományosan bizonyított, hogy a dohányzás abbahagyása még több évtizednyi dohányzást követően, 60 év felett is pozitívan befolyásolja az egészséget.
  • Alacsony vagy mérsékelt alkoholfogyasztás – Az alkoholbevitel korlátozása elősegítheti a kognitív (szellemi) egészséget.
  • Kiváló minőségű, MIND-diéta, amely a mediterrán étrend és a magas vérnyomás csökkentésére alkalmazott DASH-diéta kombinációjából jött létre – A MIND-diéta a demencia megelőzését támogató, növényi alapú ételekre helyezi a hangsúlyt.
  • Időskorban végzett szellemi tevékenységek – Az intellektuális stimuláció, az elme aktívan tartása (pl. olvasás, társasjáték, keresztrejtvény) pozitívan hathat az agy egészségére.

Ezt követően összehasonlították a kapott értékeléseket az Alzheimer-kór klinikai diagnózisának előfordulási arányával. A kutatást vezető Dr. Klodian Dhana hangsúlyozta, hogy az egészséges életmódbeli tényezők kombinációja a kulcs.

Az egészséges szokásokat nem követő, vagy csak egyetlen szokást követő egyénekhez képest a két-három szokást követőknél 37 százalékkal, a négy-öt szokást követőknél pedig 60 százalékkal volt alacsonyabb az Alzheimer-kór kockázata!

A kutatásban szereplő MIND-diéta legfőbb összetevői:

  • zöld leveles zöldségek (pl. spenót, kelkáposzta, jégsaláta, fodros kel)
  • egyéb zöldségek
  • bogyós gyümölcsök
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • olajos magvak
  • lencse- és babfélék
  • halak
  • szárnyasok (csirke és pulyka)
  • olívaolaj

Amit mindenképpen kerülni kell: vörös húsok, édességek, olajban sült ételek.

A szellemi hanyatlás lassítható mozgással és gyulladáscsökkentéssel

A szellemi hanyatlás lassítható fizikai aktivitással és a gyulladás csökkentésévelNem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a fizikai aktivitás mennyire fontos időskorban is: a kutatások egybehangzóan azt bizonyítják, hogy egy kis tornával nemcsak a testet, de az elménket is frissen, egészségesen tudjuk tartani.

A testmozgás ugyanakkor a megelőzés mellett a demencia előrehaladásának lassítását is támogathatja – ezt igazolta egy 2019 szeptemberében, a Journal of Alzheimer’s Disease című orvosi folyóiratban publikált tanulmány is.

Ez volt az első randomizált, kontrollált klinikai vizsgálat, amely értékelte a testedzés hatását az agy szerkezetére és működésére, valamint az Alzheimer-kórral járó agyi plakkokra is. A vizsgálat egy teljes éven át zajlott, 55 év feletti alanyok részvételével. Egy csoport aerob edzést, míg egy másik csoport nem-aerob, nyújtó és alakformáló gyakorlatokat végzett.

12 hónap után a kutatók azt találták, hogy mindkét edzésforma hozzájárul a szellemi hanyatlás megelőzéséhez vagy lassításához, de az aerob edzés jótékonyabbnak bizonyul a memóriában központi szerepet játszó agyi terület, a hippokampusz zsugorodásának csökkentésében.

A kutatás vezetője a demencia által veszélyeztetett embereknek, beleértve a memória problémákkal küzdő időseket, legalább 30 perc közepesen intenzív vagy intenzív aerob edzést javasol, heti 3-5 alkalommal.

Egy 2019 novemberében, a Journal of Alzheimer’s Disease Reports című orvosi folyóiratban megjelent tanulmány szerzői szerint egészséges táplálkozással mérsékelhetőek az Alzheimer-kór és egyéb degeneratív idegrendszeri betegségek kialakulásában kiemelt szerepet játszó gyulladásos folyamatok.

Ez azt jelenti, hogy megfelelő tápanyagok bevitelével a krónikus gyulladás szintje csökkenthető és a demencia akár jelentős mértékben lelassítható.

A szerzők a B-vitaminok, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin és K-vitamin megfelelő bevitelét, az egészséges omega-3/omega-6 egyensúly fenntartását, a gluténérzékenység és egyéb gyulladás emésztőrendszeri betegségek kezelését, valamint a bélflóra támogatását emelik ki.

A szellemi egészség megőrzése, a nagyobb fokú leépülés elkerülése érdekében a hagyományos, gyulladáskeltő nyugati étrend helyett a gyulladáscsökkentő, és lassabb szellemi hanyatlással összefüggést mutató mediterrán étrendet ajánlják.

A gyulladáscsökkentő étrend összeállításának alapszabályait ide kattintva olvashatod el. 

Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Alzheimer-kór: tünetek, okok, teendők és gondozási tanácsok
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér