fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
A D-vitamin szerepe a jobb sportteljesítményben

A D-vitamin szerepe a jobb sportteljesítményben

Mi köze a D-vitaminhiánynak a rosszabb sportteljesítményhez? Miért fontos a megfelelő D-vitamin szint ha aktívan sportolsz? Hogyan pótold vegán forrásból?

Sokan még ma is csak csontépítő tápanyagként gondolnak a D-vitaminra, pedig ez a nézet már réges-rég elavultnak számít. Napjainkra tudományos vizsgálatok ezrei mutatták ki, hogy a „napfényvitamin” ennél jelentősen többre képes. A sportteljesítmény szempontjából természetesen az erős csontrendszer is rendkívül fontos, de a D-vitamin fizikailag aktív embereknek nyújtott előnyei ennél jócskán messzebbre mutatnak. Olvass tovább, ha érdekelnek a részletek!

Lényegében 100% az esélye, hogy D-vitamin-kiegészítésre van szükséged

A D-vitamint nem hiába szokás napfényvitaminnak is nevezni, hiszen bőrünk a napsugárzás segítségével képes előállítani – megtalálható ugyan bizonyos élelmiszerekben is, de alapvetően D-vitamin-ellátottságunk 80-90%-a a napsugárzásnak köszönhető. Ennek ellenére kutatók szerint a magyarok fele még nyáron is D-vitamin-hiányos, tél végére pedig a lakosság 95%-ának elégtelen a D-vitamin-szintje!

Számos tényező áll ennek az elszomorító statisztikának a hátterében. A legfőbb okok:

  • Napjaink többségét irodákban, épületekben töltjük, az ablaküvegek azonban elnyelik a D-vitamin termelését aktivizáló UV-B sugárzást.
  • Ha szabadban vagyunk, a napsugárzás ellen napvédő krémmel, ruházattal védekezünk.
  • A sötétebb bőrűek D-vitamin-termelő képessége jelentősen gyengébb, mint a fehér bőrűeké.
  • A zsírfelesleggel rendelkező emberek esetében a D-vitamin akár 55%-át „fogságba ejthetik” a zsírsejtek, megakadályozva a véráramba jutását.
  • Az életkorral jelentősen, akár 75%-kal csökkenhet a szervezet D-vitamin-termelő képessége.
  • Októbertől márciusig a napsugarak beesési szöge nem teszi lehetővé a D-vitamin-termelést.

És ha mindez nem lenne elég: kutatások arra jutottak, hogy a D-vitamin-hiány vegetáriánusok és vegánok körében átlagosan még nagyobb probléma, mint húsevőknél. Részben talán azért is, mert a vitamin legjobb étrendi forrásai mind állati eredetűek.

A kiemelkedő sportteljesítményhez optimális D-vitamin-szint szükséges

A D-vitamin tulajdonképpen nem is egy vitamin (az elnevezés csak orvostörténeti okokból maradt meg), valójában egy hormon előanyaga (pro-hormon), amit a szervezetünk egy kalcitriol nevű hormonná alakít át. A D-vitamin zsírban oldódik és több formája is létezik, ezek közül a D3-vitamin (kolekalciferol) az, amit az emberi bőr természetes úton, napfény hatására termel.

Kutatásoknak köszönhetően ma már tudjuk, hogy jóformán testünk minden szövetében és sejtjében találhatóak D-vitamint érzékelő receptorok. Emellett jelenlegi ismereteink szerint a D-vitamin az emberi testet alkotó 30 ezer génből legalább 2000-re közvetlen vagy közvetett módon szabályozó hatással van.

Szervezetünk tehát mindenképpen D-vitamint igényel, hogy egészségesen tudjon működni, ám a jelentősége itt még nem ér véget: egyes kutatások szerint az optimális D-vitamin-szint kifejezetten fontos a sportoló, kimagasló fizikai teljesítményre vágyó emberek számára.

A D-vitamin az emberi szervezetben nélkülözhetetlen szerepet játszik számos, a sport szempontjából is kritikus élettani funkcióban, például:

  • Optimális kalciumfelszívódás
  • Csontok és fogak egészsége
  • Izomerő és izomtömeg
  • Egészséges immunműködés
  • Normális vérnyomás
  • Sejtnövekedés támogatása
  • Egészséges ideg- és izomrendszeri működés
  • Normális gyulladásos válasz
  • Optimális testsúly fenntartása

Ha azt gondolnád, hogy egy szabadban sok időt töltő sportolónak biztosan megfelelő a D-vitamin-ellátottsága, tévedsz. Egy 2012-es vizsgálatban, amibe focistákat és rögbiseket vontak be, megdöbbentő eredmény született: a 61 sportolóból mindössze egynek volt optimális (100 nmol/l vagy afeletti) a D-vitamin-szintje! Egy másik, közel-keleti sportolók bevonásával végzett vizsgálatban az alanyok 91 százaléka D-vitamin-hiányban szenvedett! Egy kisebb csoportot csontsűrűség-mérésnek is alávetettek és 59 százalékuknál fokozott volt a fáradásos törés (stressztörés) kockázata!

Kutatási eredmények a D-vitamin sportteljesítményben betöltött szerepéről

A D-vitamin és a sportteljesítmény közötti kapcsolatot régóta vizsgálják a tudósok. Az 1930-as és 1950-es évek között több tanulmány is született, amely rámutatott, hogy a nyári hónapokban jobb teljesítményt nyújtanak a sportolók, mint a téli hónapokban, és ez az ultraibolya fénynek való kitettséggel áll összefüggésben. Ahogy az idő előrehaladtával gyűltek a bizonyítékok, az ultraibolya fénynek való kitettség és a magasabb D-vitamin-szint közötti kapcsolat kezdett előtérbe kerülni, mint magyarázat a jobb teljesítményre.

Ez azt jelenti, hogy a D-vitamin étrend-kiegészítéssel történő pótlása be kell, hogy kerüljön a sportolók eszköztárába, különösen az őszi-téli hónapokban és akkor, ha sok időt töltenek zárt helyen.

Egy 2016-os kutatásban 128 magas szinten edzett sportolót vizsgáltak meg és 70%-uk elégtelen vagy hiányos D-vitamin-ellátottsággal rendelkezett. Három csoportra osztották őket: napi 400, 1100 vagy 2200 nemzetközi egység (NE) D3-vitamint kaptak, egy éven át. 12 hónap elteltével a napi 2000 NE D3-vitamint szedők 80%-ánál megfelelőt lett a vér D-vitamin-szintje.

További tanulmányok is születtek, amelyek a D-vitamin teljesítményre gyakorolt hatására voltak kíváncsiak. Egy 2013-as, profi sportolók és egészséges aktív, nem profi sportolók bevonásával készült angliai tanulmányban napi 5000 NE D3-vitamin 8 héten át történő szedésétől javult az alanyok sprint teljesítménye és függőleges ugrása, illetve fekvenyomásban és guggolásban is erősebbnek bizonyultak a hatóanyagmentes placebót szedőknél. Egy szintén 2013-ban közzétett tanulmány azt találta, hogy napi 4000 NE D-vitamin 28 napon át történő szedése csökkenti az intenzív edzés utáni izomkárosodást és izomlázat.

Nem szabad megfeledkezni a D-vitamin csontrendszerben betöltött szerepéről sem. Számos vizsgálat született, bizonyítva, hogy a sportolók megfelelő D-vitamin ellátottsága hozzájárul a egészséges csontokhoz és a csontsérülések megelőzéséhez. A nem megfelelő D-vitamin-szint a fáradásos törések 3,6-szer magasabb kockázatával járhat együtt! Egy 2015-ös tanulmány például rámutatott, hogy a sérülés vagy gyenge teljesítmény miatt a szezon előtt elengedett amerikai focisták D-vitamin-szintje jelentősen alacsonyabb, mint az alapszakasz-keretbe bekerülőké.

A rendszeres, intenzív edzések, illetve a versenyek nemcsak a csontokat és izmokat terhelik meg, hanem az immunrendszert is. Gyenge immunrendszer esetén a fertőzések, betegségek esélye megnövekszik, ami a fizikai teljesítményt is veszélyezteti. A D-vitamin elengedhetetlen az immunsejtek aktiválásához – a nem megfelelő D-vitamin ellátottsággal rendelkező sportolóknál a felső légúti fertőzések gyakoribbak, súlyosabbak és hosszabban tartóak, mint a magasabb D-vitamin-szinttel rendelkezőknél.

Mennyi D-vitaminra van rendszeresen szükséged?

Egy huszonöt főből álló nemzetközi D-vitamin-szakértői testület 2010-ben megfogalmazott álláspontja szerint 75-100 nmol/l (30-40 ng/ml) D-vitamin vérszint elérése a cél. Ehhez átlagosan egy felnőttnek napi 2000-3000 NE D3-vitamint szükséges bevinnie, egész évben.

Ha vegán vagy növényi alapú étrendet követsz, akkor sincs miért aggódnod, hiszen a Netamin Vegán D-vitamin szájspray 100%-ban növényi, természetes alapanyagokból készült és egyetlen fújással biztosítja a szükséges napi D3-vitamin mennyiséget.


Forrás:

thorne.com/take-5-daily/article/the-risks-of-being-vitamin-d-deficient-as-an-athlete

simplifaster.com/articles/vitamin-d-really-improve-athletic-performance-prevent-injuries/

drugs.com/vitamin-d.html

denvervein.com/2018/11/14/why-vitamin-d-is-considered-a-hormone/

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20601202/

Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Vegán D3-vitamin kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér