fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
D-vitaminról: tudnivalók, kutatások, érdekességek
D-vitamin hiány tünetei és okai

A D-vitamin hiány tünetei és okai

Tudtad, hogy minden második magyar nyáron is D-vitamin hiányban szenved? Hogyan előzhető meg a D-vitamin hiány? Miként növelheted D-vitamin szinted?

A vitaminok olyan vegyületek, melyek nélkülözhetetlenek szervezetünk megfelelő működéséhez – a táplálék energiává alakításához, a csontozat, fogazat, izomzat, bőr, haj és vér felépítéséhez és fenntartásához, agyunk, szemünk, ideg- és immunrendszerünk egészségének megőrzéséhez. Összesen 13 vitamin van, a D-vitamin azonban egy fontos dologban eltér a többitől: szervezetünk is képes előállítani. A magyarok 90%-a mégis D-vitamin-hiányban szenved. Hogyan lehetséges ez? Milyen veszélyei vannak a D-vitamin-hiánynak és miként előzheted meg? Következnek a válaszok!

Mi a D-vitamin és miért van rá szükségünk?

Mi a D-vitamin?D-vitamin hiány tünetei és okai

A D-vitamin (más néven kalciferol) egy zsírban oldódó vitamin, amely természetes és hozzáadott formában is előfordul bizonyos élelmiszerekben, illetve megtalálható étrend-kiegészítőkben is. Az emberi szervezet is képes előállítani, napfény hatására, ha kellő erősségű ultraibolya (UV-B) sugárzás éri a bőrünket.

Milyen fajtái vannak a D-vitaminnak?

Két fő típust különböztetünk meg: D2-vitamin (ergokalciferol) és D3-vitamin (kolekalciferol). Ezek nemcsak kémiai szerkezetükben és forrásaikban, de hatékonyságukban is különböznek egymástól. A D2-vitamin növényekben, élesztőben és dúsított élelmiszerekben fordul elő, míg a D3-vitamin állati eredetű táplálékokban, algában és étrend-kiegészítőkben található meg.

A legfontosabb különbség: kutatások alapján a D3-vitamin akár 3-szor hatásosabban emeli meg a vérben az aktív D-vitamin-szintjét, mint a D2-vitamin. Emellett a D3-vitaminnak hosszabb ideig is tart a hatása a szervezetben.

Miért fontos a szervezetnek a D-vitamin?

A D-vitamin pozitív hatásai közül a legismertebb, hogy hozzájárul az egészséges, erős csontozat és fogazat fenntartásához. Segíti a kalcium és foszfor bélrendszerből történő felszívódását, csontokba fogakba és izmokba történő beépülését. Ma már az is közismert, hogy a D-vitamin rendkívül fontos szerepet játszik az immunrendszer normál működésében, erősítésében.

Egyes kutatások szerint a megfelelő D-vitamin-bevitel akár 40%-kal csökkentheti a légúti fertőzések kockázatát!

Az utóbbi néhány évtizedben egyre több tudományos kutatás foglalkozott a D-vitamin pozitív hatásaival. Ennek köszönhetően ma már tudjuk, hogy a D-vitamint a szervezet szinte összes sejtje hasznosítja. Eddigi vizsgálatok alapján a szív- és érrendszeri betegségek, autoimmun betegségek, depresszió, cukorbetegség, meddőség és elhízás elleni küzdelemben is fontos szerepe lehet.

Melyek a D-vitamin legfontosabb forrásai?

A D-vitamin legjobb természetes forrása a napfény: amikor a bőrt a napból érkező UV-B sugárzás éri, a bőrsejtekben lévő koleszterinből D-vitamin keletkezik. Ennek azonban több feltétele is van, például kellően erős UV-B sugárzás, kellő méretű fedetlen bőrfelület, naptej mellőzése.

A D-vitamin számos élelmiszerben is előfordul, ám rendkívül nehéz pusztán ezekből fedezni a szükséges napi mennyiséget. Kiváló D-vitamin-forrásnak számít a hal (pl. lazac, hering, szardínia, makréla, tonhal) halmájolaj, tojás és a nyers tej.

Mennyi a megfelelő D-vitamin-bevitel?

A magyar orvosok jelenlegi ajánlása az alábbi táblázatban olvasható. Fontos tudni, hogy az elhízás, a várandósság és a szoptatás is fokozza a D-vitamin-szükségletet!

KorcsoportNapi ajánlott D-vitamin bevitelNapi D-vitamin bevitel biztonságos felső határa
Csecsemők

400-1000 NE1000 NE
Gyermekeke (1-6 év)600-1000 NE2000 NE
Gyermekek (6 év felett)600-1000 NE2000 NE
Serdülők800-1000 NE4000 NE
Felnőttek1500-2000 NE4000 NE
Elhízott (BMI:>30) felnőttek3000-4000 NE4000 NE
Terhes nők1500-2000 NE4000 NE
Szoptató anyák2000-4000 NE4000 NE

Túladagolható-e a D-vitamin?

Természetes úton, napozással vagy nagyon sok D-vitaminban gazdag étel fogyasztásával nem lehet túladagolni a D-vitamint. Étrend-kiegészítéssel azonban lehetséges. Jó hír viszont, hogy ez is csak akkor lehetséges, ha folyamatosan óriási (60.000 NE/nap feletti) dózisokat szedünk.

A D-vitamin-hiány tünetei, okai és veszélyei

Mikor beszélhetünk D-vitamin-hiányról?

A D-vitamin-hiány definíciójáról nincs teljes egyetértés az orvosok és szakértők körében, azonban leggyakrabban azt tekintik hiányállapotnak, ha a vér D-vitamin-szintje 75 nmol/L (vagy 30 ng/ml) alatt van. Ez a szint az emberek többségénél elérhető napi 1500-2000 NE D3-vitamin bevitelével.

Mikor érdemes fokozottan ügyelni a D-vitamin-pótlásra?

Magyarország földrajzi elhelyezkedéséből adódóan a késő ősztől kora tavaszig terjedő időszakban a napsugarak alacsonyabb beesési szöge miatt a természetes D-vitamin-képződés elhanyagolható. Ez azt jelenti, hogy még egy napsütéses késő őszi vagy téli napon is hiába feküdnénk ki a napra, fedetlen arccal és végtagokkal – ezzel nem érünk el említésre méltó D-vitamin-szintet.

Tévhit ugyanakkor, hogy nyáron nem lehetünk D-vitamin-hiányosak. Épp ellenkezőleg: felmérések szerint minden második magyar nyáron is D-vitamin-hiányban szenved! Sokan (joggal) kerülik nyáron a direkt napsugárzást, irodában vagy más fedett helyen tartózkodnak, naptejet használnak – mindezek miatt nyáron sem biztosított a D-vitamin-ellátottságuk.

Milyen tünetei vannak a D-vitamin-hiánynak?

D-vitamin hiányában nem szívódik fel elégséges mennyiségű kalcium és foszfor, mely a csontok csökkenő ásványianyag-tartalmához vezet. A súlyos D-vitamin-hiány gyerekkorban angolkórhoz vezethet, mely a csont- és izomfejlődésre van negatív hatással: csontdeformitásokat, csontfájdalmat, növekedési és fejlődési zavarokat okozhat. Ez szerencsére nagyon ritka.

A D-vitamin-hiányos gyermekek izomgyengeséget, izomlázat, izomfájdalmat is tapasztalhatnak.

Felnőtteknél kevésbé nyilvánvalóak a D-vitamin-hiánnyal összefüggő tünetek. Gyakoribb jelei és tünetei közé tartozik a fáradékonyság, kimerültség, gyakori megbetegedés, visszatérő fertőzések, csont- és hátfájdalom, depresszió, szorongás, lassú sebgyógyulás, izomgyengeség, izomfájdalom vagy izomgörcsök, hízás, hajhullás, és idős korban a csontsűrűség csökkenése.

Mi okozhatja a D-vitamin-hiányt?

Elsősorban táplálkozás- és életmódbeli okai vannak: ha az étrend nem tartalmaz sok D-vitaminban gazdag ételt, illetve kerüljük a napfényt, akkor könnyen D-vitamin-hiányossá válhatunk. Ezenkívül a szervezet kóros állapotai, betegségek és egyes gyógyszerek állandó szedése is okozhatja.

A felszívódási zavarral járó, tápanyagok és vitaminok felszívódását akadályozó bélbetegségek, máj- és veseproblémák, hashajtó, szteroid, koleszterincsökkentő, rohamoldó gyógyszerek szedése is csökkent D-vitamin-szinthez, hiányállapothoz vezethet.

Mi befolyásolja a D-vitamin termelését?

A földrajzi elhelyezkedés, az évszak és a napszak a három legfontosabb tényező, de vannak még egyéb tényezők is:

  • Bőrszín: a sötétebb bőrű emberek szervezetében több melanin található, amely blokkolja a napból érkező UV-B sugarakat, ezzel pedig akadályozza a D-vitamin-termelést.
  • Életkor: az idősek bőrében kevesebb található abból az anyagból, amelyből UV-B sugárzás hatására D-vitamin képződik.
  • Testsúly: kutatások kimutatták, hogy az elhízás és túlsúly összefüggésben áll az alacsony D-vitamin-szinttel, a D-vitamin képződésének, hasznosulásának romlásával.
  • Emésztőrendszer egészsége: az élelmiszerek és étrend-kiegészítők útján bevitt D-vitamin a vékonybélben szívódik fel, hatással van rá a gyomor, hasnyálmirigy, máj, epe és bélrendszer állapota.
  • Máj és vese egészsége: a D-vitamin feldolgozásához és hasznosulásához egészséges máj- és veseműködés, megfelelő epetermelés is szükséges.

Milyen veszélyei vannak a D-vitamin-hiánynak?

Az eddigi kutatásokból már tudjuk, hogy a D-vitamin hiánya súlyos, akár életveszélyes betegségek kialakulásában is szerepet játszhat. Többek között összefüggésbe hozták a következő problémákkal: szívbetegség, magas vérnyomás, cukorbetegség, fertőzésre való hajlam, időskori elesések, daganatos betegségek (pl. vastagbél-, prosztata- és mellrák,), szklerózis multiplex.

Hogyan előzhető meg a D-vitamin-hiány

A D-vitamin-hiány megelőzése három pilléren nyugszik: napfény, táplálkozás és étrend-kiegészítés.

Miben van D-vitamin?

Napfény

Magyarországon márciustól októberig, 10 és 15 óra között, naponta kb. 10-30 perc (az UV-B sugárzás erősségétől függően), az arcot és fedetlen végtagokat érintő, direkt napsugárzás szükséges a megfelelő D-vitamin-képződéshez.

Sajnos éppen ezekben az órákban a legveszélyesebb a napon tartózkodni – hacsak nem viselünk elég erős, hatékony naptejet. Egyes kutatások azonban azt mutatták ki, hogy a naptej használata csökkentheti a D-vitamin képződésének esélyét, ezzel pedig D-vitamin-hiányt okozhat.

Magas D-vitamin-tartalmú ételek

Kizárólag táplálkozás útján szinte lehetetlen elegendő D-vitaminhoz jutni, de a megfelelő bevitel elérésében segíthetnek bizonyos ételek. Pl. 10 dkg vadon halászott lazac 600-1000 NE, egy teáskanál tőkehalmájolaj 400-1000 NE, 10 dkg szardíniakonzerv 300 NE, 10 dkg tonhalkonzerv 236 NE, egy tojássárgája pedig 20-40 NE D3-vitamint biztosít.

D-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítők

A hazai orvosok egybehangzó ajánlása az, hogy októbertől márciusig nemtől, életkortól függetlenül mindenkinek pótolnia kell a D-vitamint étrend-kiegészítő használatával. Érdemes azonban a tavaszi és nyári hónapokban is ezt tenni, különösen akkor, ha folyamatosan zárt térben tartózkodunk vagy aktívan kerüljük a napot.

Ha veszélyeztetett csoportba tartozunk, akkor is erősen ajánlott étrend-kiegészítőt használni. Ide tartoznak az idősek, túlsúlyosak és elhízottak, terhes és szoptató anyák, felszívódási zavarban szenvedők, máj- vagy veseproblémával küzdők, bizonyos (fent említett) gyógyszereket szedők.

A legújabb ajánlás szerint a szükséges D-vitamint hetente (14 ezer NE), kéthetente (28 ezer NE) vagy akár havonta (60 ezer NE) egyszer is bevehetjük, mivel a zsírszövetben raktározódik.

D-vitamin: mindenkinek szüksége van rá

Szerencsére nem kell sorrendet felállítanunk a 13 nélkülözhetetlen vitamin között, ám ha mégis ezt tennénk, a D-vitamin mindenképpen előkelő helyet foglalna el a listán. Kulcsfontosságú nemcsak immunrendszerünk, csontjaink egészségéhez, hanem számos krónikus betegség megelőzéséhez is.

Habár modern életmódunk és táplálkozásunk miatt egyre nehezebb hozzájutnunk, szerencsére ma már kedvünkre választhatunk a D-vitamin-tartalmú kiegészítők közül. Ezekkel könnyen és gyorsan pótolhatjuk ezt az alapvető vitamint, minden egyes nap.

A Netamin Webshopban D-vitamin-tartalmú termékek széles kínálata áll rendelkezésedre: különböző hatóanyag-tartalommal és kiszerelésben, akár 100%-ban vegán változatban is! 

Felhasznált irodalom
hollandandbarrett.com/the-health-hub/vitamins-and-supplements/vitamins/what-is-a-vitamin/

hu.wikipedia.org/wiki/Kolekalciferol

ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

dietless.hu/d-vitamin-kalciferol-az-eros-csontokert/

webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/11785/a-d-vitamin-jelentosege-szervezetunkben

clincalc.com/blog/2015/07/vitamin-d2-ergocalciferol-vs-d3-cholecalciferol/

vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=3473

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24400428/

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5440113/

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30609781/

Takács I., Benkő I, dr. Toldy E., et al. Második magyarországi konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében. Magyar Orvos, Szupplementum, 2014/1:5-26.

qubit.hu/2021/12/06/frissult-es-valtozott-a-d-vitamin-potlasanak-szakmai-ajanlasa

mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/vitamin-d-toxicity/faq-20058108

nature.com/articles/s41430-020-0558-y

vitamindwiki.com/No+%E2%80%93+10+minutes+per+day+of+sun-UVB+is+NOT+enough

webbeteg.hu/cikkek/gyermekgyogyaszat/1982/koros-d-vitaminhiany-az-angolkor

healthline.com/nutrition/vitamin-d-deficiency-symptoms

my.clevelandclinic.org/health/articles/15050-vitamin-d--vitamin-d-deficiency

health.harvard.edu/healthbeat/9-things-that-can-undermine-your-vitamin-d-level

nestlehealthscience.com.au/sites/default/files/2020-04/wod15-patient_brochure%20-%20lo.pdf
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin D3-vitamin + olívaolaj 3000 NE kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér