fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Cikkek
tudnivalók a fürtös uborkáról

Kígyóuborka, fürtös uborka - mit érdemes tudni róluk?

Az uborka sokrétűen felhasználható, rengeteg finom recept alapanyaga lehet, emellett egészségünkre nézve is rendkívül hasznos. Érdekes egészség-tudnivalók az uborkáról!

tudnivalók a fürtös uborkárólAz uborka igazán remek zöldség. Sokoldalúan felhasználható, rengeteg finom recept alapanyaga lehet, emellett egészségünkre nézve is rendkívül hasznos. Cikkünkből közelebbről is megismerheted ezt a zöldséget, és kiderül, miért is érdemes egész évben rendszeresen fogyasztani!

Az uborka eredete

Az uborka (Cucumis sativus) a tökvirágúak (Cucurbitales) rendjébe, a tökfélék (Cucurbitaceae) családjába tartozó növényfaj. Modern genetikai vizsgálatok szerint Dél-Ázsiából, a Himalája déli lejtőiről származik, de már nagyon régen, az i. e. 10. évezredben is termesztették.

Az ókori Egyiptomban, a görögöknél és a rómaiaknál is ismerték, a feljegyzések szerint a kedvelt táplálékok egyike lehetett. Indiához hasonlóan ezeken a területeken sem csak élelmiszerként, de gyógynövényként is becsülték. A régi Egyiptomban szomjoltó uborkát kaptak a kőfejtő rabszolgák, Tiberius császár pedig gyógyszerként fogyasztotta.

Európában hivatalos említést először a 9. században találunk róla, amikor Nagy Károly elrendelte, hogy birtokain termesszenek uborkát. XIV. Lajos francia király nagy kedvelője volt az uborkás leveseknek és salátáknak. Az Újvilágba Kolumbusz Kristóf vitte át, 1494-ben már bőségesen ültetett belőle Haitin.

Magyarországon valószínűleg a 13. században jelent meg, és főúri és kolostorkertekből került a paraszti termesztésbe. A hazánkban legelterjedtebb kígyóuborka Hollandiából származik, a második világháborút követően kezdődött el a termesztése.

Az uborka egészségügyi előnyei

Az egyik legalacsonyabb kalóriatartalmú zöldség; 100 grammban mindössze 15 kalória van. Egyáltalán nem tartalmaz telített zsírt vagy koleszterint. Az uborka héja remek élelmi rost forrás – a rostok segítenek a székrekedés enyhítésében, és megkötik a lerakódott méreganyagokat, letisztítják a bélfalakat, ezáltal csökkenthetik a vastagbélrák kialakulásának kockázatát.

Kitűnő káliumforrás, ami a legfőbb sejten belüli elektrolit. 100 gramm uborka 147 mg káliumot biztosít, viszont csak 2 mg nátriumot. A kálium egy „szívbarát” elektrolit, ami segít a vérnyomás és a pulzusszám csökkentésében, mivel ellensúlyozza a nátrium hatását.

Az uborka mérsékelt mennyiségben egyedi antioxidánsokat is tartalmaz, például béta-karotint, alfa-karotint, C- és A-vitamint, zeaxanthint, és luteint. Ezek a vegyületek segítenek megvédeni szervezetünket az oxigén eredetű szabad gyökök és reaktív oxigén származékok (ROS) ellen, melyek nagy szerepet játszanak az öregedés és a krónikus betegségek kialakulásának folyamatában. Az uborka ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity, vagyis Oxigéngyök Elnyelő Kapacitás) értéke 100 grammra viszonyítva 214.

Az uborka enyhe vízhajtó tulajdonsággal rendelkezik, ami valószínűleg magas víz- és káliumtartalmának, illetve alacsony nátriumtartalmának köszönhető. Segít a súlyfelesleg és a magas vérnyomás elleni küzdelemben.

Meglepően sok K-vitamint is tartalmaz, 100 gramm uborka elfogyasztása körülbelül 17 mikrogrammot biztosít ebből a vitaminból. A K-vitaminnak szerepe lehet a csontok erősségének megőrzésében, mivel fokozza a csontépítő sejtek, az oszteoblasztok aktivitását. Emellett bizonyítottan szerepe van az Alzheimer-kór kezelésében is, ugyanis mérsékli a betegség következtében létrejövő agyi neuronális károsodást.

Az uborka vásárlása és tárolása

Kígyóuborka egész évben kapható, de a fürtös, hazai fajták júniustól szeptember végéig kaphatóak, ilyenkor érdemes ezeket választani. Természetesen a friss változat mellett a savanyú uborka is egész évben megtalálható a boltok polcain.

Uborka vásárlásakor kerüljük a foltos, sárgás, felpuffadt egyedeket, és ne válasszunk olyan uborkát, amelyet a kiszáradás megelőzésére viaszréteggel vontak be, hiszen az uborka héja is rendkívül egészséges. A jó uborka szép fényes, feszes, nem puha, színe a zöld mellett fehér. A sárgás, hasas már túlérett, étkezésre nem alkalmas. Ugyancsak kerüljük el az olyan uborkát, amelynek a végei már ráncosak, ez arra utal, hogy régi, és már az íze sem jó.

Hazaérve alaposan mossuk le, hogy ne maradjon rajta kosz és vegyszer. 2-3 napon belül használjuk fel. Szobahőmérsékleten hamar romlásnak indul, ezért feltétlenül hűtve tároljuk. Hamarabb romlik, ha együtt tároljuk paradicsommal, dinnyével és almával

Az uborka felhasználása

Az apró fürtös uborkákból, amelyek 3-5 cm hosszúra nőnek, kitűnő savanyúság készíthető, az 5-7 cm-es példányok ideálisak kovászos uborkához, vegyes savanyúságokhoz, míg a sima héjú 20-40 cm közötti saláta- vagy kígyóuborka frissen fogyasztva a legízletesebb.

Önálló salátát készíthetünk belőle, de a kevert salátáknak is kedvelt alapanyaga. Vegyítsük hagymával, salátával, paradicsommal, petrezselyemmel. A tzatziki saláta egy közkedvelt uborkasaláta: hámozott, reszelt uborka joghurttal, fokhagymával, olívaolajjal, kevés citromlével elkeverve. Pici só, ízlés szerint zöld fűszer is mehet bele!

A nagyobb uborkákat gabonakeverékkel tölthetjük és kisüthetjük. Önmagában vagy köretként is kiváló.

A Gazpacho hideg spanyol zöldségleves, mely kifejezetten jól tud esni ebédre a nyári forróságban: nyers paradicsom, paprika, hagyma és uborka kevés zsemlemorzsával, vagy kenyérrel sűrített, leturmixolt keveréke.

Felhasznált irodalom
hu.wikipedia.org/wiki/Uborka
tudatosvasarlo.hu/cikk/mi-fan-terem-uborka
nutrition-and-you.com/cucumber.html
medicalnewstoday.com/articles/283006.php
Ezt láttad már?
Hideg nyári zöldséglevesek uborkával - receptek
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér