fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
15000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Ásványi anyagok
A rejtélyes mangán

A rejtélyes mangán

A mangán egy a szervezetünk számára létfontosságú mikroelem. Szükséges az egészséges csontrendszer és bőr kialakításában, de részt vesz a C-vitamin, B1-vitamin és a biotin beépítésében is. Ha szeretnél róla többet megtudni, kattints a cikkünkre!

Mangán

A mangán egy a szervezetünk számára létfontosságú mikroelem. Szükséges az egészséges csontrendszer és bőr kialakításában, de részt vesz a C-vitamin, B1-vitamin és a biotin beépítésében is.

Szerepet kap még a szénhidrát-, és zsíranyagcserében, illetve sok enzim aktivátora is egyben. Mangánhoz kötött a muko-poliszacharidok szintézise is. A fehérje, valamint a DNS és RNS szintéziséhez is szükséges. A vörösvértestek védelmében, a vas átalakulásában, a koleszterin és az oligo-szacharidok szintézisében is részt vállal, valamint a pajzsmirigyhormon, a tiroxin képződésében is szerepet kap. A növekedéshez is elengedhetetlen, de a sebgyógyításban is szükséges. Ahhoz, hogy az emésztőenzimek kifejthessék feladatukat, illetve a központi idegrendszer és az ivarszervek jól működjenek szükséges ez az ásványi anyag.

Mit okoz a mangán hiánya?

Mangán hiányában abnormális kötőszöveti kollagén rostok keletkeznek, így a szervek szilárdságának megfelelő biztosítása zavart szenved, a bőr veszíthet egészségéből.A normális izomreflexek kialakításában is szerepet kap, de kifáradás esetén is használhatónak bizonyult. Visszatérő szédülések esetén is alkalmazható. Mivel serkenti az agyműködést, a szórakozott, figyelmetlen, emlékezései zavarokkal küzdő embereknek is érdemes pótolnia a mangánt.

A mangán fontos szerepet játszik a káros szabad gyökök elleni védelemben, többek között védi a sejtek energiatermelő központjait, a mitokondriumokat, segíti a sejtek öregedés elleni küzdelmét.

Hogyan juthatsz megfelelő mennyiségű mangánhoz?

Forrásai a hagyma, fejes saláta, paraj, földieper, zabpehely, zöld levelű főzelékfélék, a borsó, répa, szemes gabonafélék, tojássárgája és a dió. A napi szükséglet 4 mg, de nem pontosan meghatározott, mivel hiánya csak kirívó esetben jelentkezik. Szokásos bevitele 2-5 mg/nap, ennek 5-10%-a szívódik fel. A mangán megkötését, felhasználását és kiürülését meghatározza a bevitt mangán kémiai formája és mennyisége.

Felszívódását gátolja a nagy dózisú kalcium és foszforbevitel. Hiánya következtében térdfájdalom, szédülés, hallászavar, a mozgás koordinációjának a zavara jelentkezhet, de terméketlenséget is okozhat. Alacsony mangánfogyasztás eredményezheti vér koleszterinszintjének növekedését is.

Felhasznált irodalom

Dr Bíró Gy.-Dr Lindner K.: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1995, 52
Dr Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina, 2005, 68
Dr Earl M.: Vitamin biblia, Glória Kiadó, 1985, 148-150
Kürti G.: Vitamin abc, Pueldo Kiadó, 2004, 63
Dr Bíró Gy.: Tápanyag-beviteli referencia-értékek, Medicina, 2004, 84-95
Dr. Rigó J.:Dietetika, Medicina, 2007, 237
Mangán: www.wikipedia.hu
Mangánhiány és felesleg MSD Orvosi kézikönyv a családban Merck 2009.02.18
A mangán szerepe az emberi szervezet működésében Orvosi Hetilap 2006;147(42):2027-2030 Herczeg A.: Vitamin kisokos: réz és mangán www.babamagazin.hu 2001.07.05.
Pilling R.: A csontritkulás étrendi megelőzése és kezelése www.hazipatika.com 2002.08.27.
Huták J.: Antioxidánsokkal az öregedés ellen www.hazipatika.com 2011.03.07.

Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Ezt láttad már?
Minden a szelénről – szerepe, hiányának jelei, forrásai
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér