fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Hormonrendszer
Természetes praktikák menstruációs görcs ellen

Próbáld ki ezeket a módszereket menstruációs görcs ellen!

Mikor beszélhetünk menstruációs problémákról és milyen okok idézhetik elő? Ismerd meg a menstruációs görcs ellen a legjobb természetes gyógymódokat!

Alábbi cikkünkben bővebb betekintést adunk a menstruáció tüneteibe, valamint a menstruációs görcsök lehetséges okaiba. A 21-35 napos ciklus során tevékenykedő hormonok sok mindent megváltoztatnak a szervezet működésében; jellemző a bőr problémássá válása, az álmatlan éjszakák, a mellfájdalom, a hangulat ingadozása, de a hormonok függvénye az erős vagy gyenge vérzés is. Alapvetően a görcsös, alhasi fájdalmat a méhnyálkahártya leválását és kitisztulását szolgáló méhizomzat összehúzódásai idézik elő, de többen már a ciklus első napjait megelőzően, a PMS (premenstruációs szindróma) időszakában is nagy fájdalmakat élnek meg. Valójában, ahány nő, annyiféle menzesz létezik.

Noha a menstruációs fájdalmak a nők jelentős részét érintik, fontos tudni, hogy az elviselhetetlen, mindennapi életet, hétköznapi teendők elvégzését megnehezítő tünetek már nem nevezhetők normálisnak – ezek ellen tudsz tenni, ebben segítünk! Cikkünkben olyan lehetséges gyógymódokat gyűjtöttünk össze menstruációs görcsök ellen, melyekkel természetes módon teheted könnyebbé a nehéz napokat. Előfordul azonban, hogy a tünetek erőssége miatt elengedhetetlen szakemberhez fordulni – erről a cikk végén olvashatsz.

A női ciklus szakaszai

Menstruáció: mit jelent pontosan? Hány éves korban jelentkezik, hány éves korig tart? Mitől függ ez?

A női szervezet – ellentétben a férfiakéval – ciklikusan működik, ez a ciklus pedig négy részből tevődik össze, melyek közül az első maga a menstruáció. Az első menstruáció jellemzően a serdülőkorban, 10-15 éves kor környékén kezdődik és egészen a változókorig elkíséri a nőket.

Mennyi ideig tart a menstruáció? Milyen okok befolyásolhatják ezt az időtartamot?

A menstruációs ciklus egészséges működés esetén 21-35 napot ölel fel, melyből a menstruáció általában 3-7 nap. Ezt befolyásolhatja a szervezet általános állapota, az érzelmi állapot, a hirtelen érkező fizikai vagy mentális megterhelés, vagy a hormonháztartás felborulása is.

Milyen szakaszokból áll a női ciklus?

  • A ciklus első napja a menstruáció első napja. A 3-7 napig tartó vérzés sorána megérett, de nem megtermékenyített petesejt és a megvastagodott méhnyálkahártya kiürül a szervezetből a hüvelyen keresztül.
  • A follikulárisszakasz a menstruáció első napjától ovulációig tart. Ez alatt a petefészekben egy tüsző növekszik, amelyben egy petesejt érik. A ciklus hosszától függően 11-27 napig, átlagosan 16 napig tart.
  • Az ovuláció során megreped a tüsző, ami a petesejt kiszabadulásához vezet. Az ovuláció kb. 14 nappal a következő vérzés előtt történik meg (tehát 28 napos ciklus esetén pont a 14. napon). A petesejt 12-24 óráig él, de nemcsak az ovuláció napja, az azt megelőző 5 nap is a termékeny napok közé tartozik.
  • Az utolsó, menstruációt megelőző, szakasz a luteális szakasz, melynek során a szervezet felkészíti magát a következő menzeszre. Hossza változó, általában 13-14 nap.

Milyen érzelmi, hormonális változások zajlanak a szervezetben a női ciklus során?

A peteérés során az ösztrogén hormon magas szintjének köszönhetően azt érezheted, kicsattansz az energiától és bármire képes vagy. A magas progeszteronszinttől pedig az édességeket kívánjuk meg. Érzelmi szempontból a menstruációt megelőző időszak tekinthető a legviharosabbnak, melyet PMS-nek neveznek, ami nem más, mint a menstruáció előtti tünetegyüttes. Ilyenkor az ösztrogénszint csökken, a progeszteronszint pedig megemelkedik, ez pedig együttesen szorongáshoz, hangulatingadozásokhoz és az alhas, a mellek, valamint a derék környékén jelentkező fájdalmakhoz vezet.

Ezek a problémák jelentkezhetnek a menstruáció során

A menstruáció minden nő esetében egyedi, de vannak általános tünetek, melyekkel szinte mindannyian találkozunk a nehéz napok során.

A tünetek között lehetnek:

menstruációs problémák

Mikor beszélünk menstruációs problémáról?

A korábban felsorolt tünetek bizonyos mértékig normális velejárói a ciklusnak. Ezeket minden nő és lány más mértékben tapasztalja meg; egyesek mindegyiket havonta megélik, mások semmilyen különösebb panaszt nem tapasztalnak a menstruáció alatt.

Nagy eséllyel valamilyen egészségügyi probléma áll a háttérben, ha olyan erős fájdalmat tapasztalsz, hogy képtelen vagy fókuszálni, vagy megmozdulni. Ebben az esetben érdemes nőgyógyászhoz fordulni. Hasonlóképp, ha a menstruációs fájdalom több napon keresztül fennáll, és csak erős gyógyszer hatására múlik el, komoly betegség is meghúzódhat a háttérben. Ugyanez a helyzet a rendszertelen, túl sűrű vagy túl ritka, valamint a hosszan elhúzódó vagy három hónapnál hosszabb ideig kimaradó menstruációval is.

Milyen menstruációs problémák jelentkezhetnek?

A leggyakoribb okok a menstruációs problémák mögött:

Ahogy azt korábban is írtuk, nem csak betegség állhat a fájdalmas menstruáció hátterében, az alábbi problémákat jó eséllyel viszonylag egyszerűen orvosolni lehet.

  • Inzulinrezisztencia / policisztás ovárium szindróma (PCOS)
  • Cukorbetegség
  • D-vitamin-hiány
  • Pajzsmirigyzavar
  • Ösztrogéndominancia
  • Stresszes életmód
  • Gyógyszerek szedése
  • Étkezési rendellenesség, kóros soványság
  • Fogamzásgátló szedése
  • Erős fizikai aktivitás

6 módszer a menstruációs görcs ellen

Milyen gyakori ez a probléma a nők körében? Kiket érint különösen?

A fájdalmas görcsökkel járó menstruáció nem ritka jelenség: a nők egynegyedének rendkívül erős görcsökkel kell megbirkóznia hónapról hónapra. Minden tizedik nő olyan erős fájdalmat tapasztal menzesze során, mely mindennapi tevékenységeiben is akadályozza. A probléma gyakran érinti a pubertáskorban lévő lányokat, valamint nagyobb eséllyel fordul elő azok nők körében, akik nem szültek gyermeket. A szülést követően gyakran számolnak be a panaszok enyhüléséről vagy akár teljes megszűnéséről is.

Milyen típusú görcsöket különböztetünk meg a görcsök erőssége alapján?

  • Enyhe:a legkevésbé veszélyes kategóriába soroljuk a néhány óráig tartó, enyhe hasi fájdalmat a kismedence környékén
  • Középsúlyos: ebbe a kategóriába a több mint egy napig fennálló, erősebb fájdalom tartozik
  • Súlyos: az utolsó és egyben legkomolyabb kategóriába azok az 1-2 nap után sem múló, kínzó görcsök sorolandók, melyek már a menzesz előtt jelentkeznek, és gyakran kíséri őket fejfájás, hányinger, hányás

Mi okozhatja a görcsöket?

A görcsök alapvető okozója a méh nyálkahártyájában a vérzés előtt termelődő prosztaglandin, amely a méh összehúzódását és a méhnyálkahártya lelökődését segíti. Minél magasabb valaki szervezetében a prosztaglandin-szint, annál erősebbek a görcsei is. Fontos leszögezni ugyanakkor, hogy a normálistól eltérő, kimondottan fájdalmas menstruációnak rengeteg mögöttes oka lehet, így nem kell azonnal a legrosszabbra gondolni, de mindig érdemes figyelni tested jelzéseit. Az esetek többségében nem betegség vagy kezelendő elváltozás áll a fájdalmas menstruáció hátterében. Alább fel is soroltuk a legjellemzőbb okokat, melyek nagy része egészen kis életmódbeli változtatásokkal kiküszöbölhető:

  • Pubertáskor
  • Prosztaglandin vegyületek nagyobb mennyisége
  • Méh fejletlensége
  • Mozgás hiánya
  • Pszichés okok
  • Stressz

Milyen módon lehet kezelni a görcsöket?

Az erős görcsökkel való megküzdéshez fontos kiindulópont lehet, hogy megismerjük ezek okát. Ha a korábban felsorolt okok közül valamelyik tartósan fennáll az életedben, jó hírünk van, hiszen amennyiben a görcsöket nem egy, a háttérben meghúzódó, betegség okozza, megannyi praktika áll rendelkezésre a fájdalom csökkentésére. Az alábbiakban arról olvashatsz, milyen természetes módszerekkel és praktikákkal veheted fel a harcot a menstruációs fájdalom ellen:

  • Életmódbeli változások: Sokszor nem gondolnánk, hogy már minimális odafigyeléssel milyen jótékony változásokat érhetünk el szervezetünkben. Ehhez azonban fontos, hogy megismerd a tested határait, igényeit és ennek megfelelően kezeld a problémáidat.
  • Stressz kezelése: Fordíts időt relaxálásra, végezz légzésgyakorlatokat, esetleg vegyél kellemesen meleg fürdőket és ne feledkezz meg a kellőképp pihentető minőségű és mennyiségű éjszakai alvásról se. Egy szó, mint száz, pihenj úgy, ahogy az számodra a leginkább megfelelő!
  • Megfelelő étrend: Próbálj meg sok folyadékot és rostdús ételeket fogyasztani. A tünetek mérséklésében a koffein- és alkoholfogyasztás csökkentése is segíthet. Emellett javasolt a menstruáció napjain a tejtermékek és vörös húsok kerülése, ezek ugyanis nagy mértékben serkentik a görcsökért felelős prosztaglandin termelődését.
  • Mozgás - A rendszeres mozgás egyszerre csökkenti a menstruációs tünetek erősségét, valamint hatékony módja a korábban már említett stresszkezelésnek is. Már a legkisebb rendszeres mozgással is sokat tehetsz saját és ciklusod egészségéért. Az alábbi mozgásformákat könnyedén beépítheted mindennapjaidba, de természetesen bármilyen jellegű mozgás hatékony lehet, amennyiben rendszeresen végzed:
  • Intim torna
  • Jóga
  • Könnyű mozgás a szabadban

Gyógyteák

Gyógyteák

  • Cickafark
  • Citromfű
  • Kamilla
  • Réti palástfű
  • Pásztortáska
  • Erdei málnalevél
  • Barátcserje

Tipp: A Netamin webshop kínálatában többféle kiszerelésben találsz barátcserje készítményeket, melyeket így igény szerint építhetsz be mindennapjaidba!

Vitaminok szedése

  • B6 vitamin – kutatásokban hatékonyan enyhítette a PMS tüneteit, napi 50-100 mg bevitele esetén
  • Magnézium – görcsoldó, nyugtató hatása mellett a migrén és a hangulatváltozások kezelésében is szerepe lehet (napi 200-400 mg ajánlott)
  • E-vitamin – fontos szerepe van a prosztaglandin hormonok szabályozásában (napi 300 mg ajánlott)
  • Kalcium – a menstruációt megelőző héten lecsökken a szervezet kalciumszintje, ami ingerlékenységhez, lehangoltsághoz vezethet, ezért fontos, hogy napi 500-1000 mg mennyiségben pótoljuk
  • Cink – napi 10-20 mg leginkább a hormonrendszer kellemetlen mellékhatásait segít kordában tartani, úgymint akné, pattanások megjelenése a bőrön

  • Görcsoldók, fájdalomcsillapítók – ha nem akarsz gyógyszereket szedni, kiváló természetes alternatíva lehet a kurkuma, gyömbér és borsmenta is
  • Helyi melegítés – a meleg lazító, fájdalomcsillapító hatása menstruációs görcsök ellen is jól bevethető. Az alhas melegen tartása - meleg vizes palackkal, borogatással melegítőpárnával, vagy kimondottan erre a célra gyártott termékekkel – valódi enyhülést hozhat a nehéz napokon.

Természetesen a felsorolt tippek és gyógymódok mindenkinél más mértékben fejtik ki a hatásukat, így ki kell tapasztalni, melyik az, amelyik számodra a leginkább beválik. Az viszont biztosan elmondható, hogy egy egészségesebb életmódra való áttéréssel csak jót tehetsz a szervezetednek.

Mikor célszerű orvoshoz fordulni?

Ahogy azt korábban is írtuk, van egy pont, mely után érdemes szakemberhez fordulni, mert betegség állhat a háttérben.

Milyen tünetek esetén érdemes orvoshoz fordulni?

• a normálisnál erősebb, alapvető életvitelben akadályozó menstruációs fájdalom
• fájdalmas közösülés
• nem szűnő kimerültség, fáradtság
• láz a menstruáció alatt
• szokatlan mennyiségű vérzés
• köztes vérzések az általános, havi vérzések között
• fájdalom a két vérzés közötti időszakban

Milyen problémák húzódhatnak meg a görcsök hátterében?

A korábban említett praktikákkal és életmódváltással megszüntethető görcsökkel szemben (elsődleges dysmenorrhea) a fájdalmas menstruáció másik csoportját azok az esetek alkotják, melyek hátterében valamilyen kimutatható betegség áll (másodlagos dysmenorrhea). Ezek az alább felsorolt betegségek is lehetnek:

  • Endometriózis
  • Mióma
  • Petefészek ciszta
  • Kismedencei gyulladás
  • Méhnyak szűkület Stb.

Milyen vizsgálatokra kerülhet sor?

  • A kivizsgálás első pontja az előzmények és panaszok ismertetése, mely során a páciens ismerteti a tüneteit, a fájdalom fennállásának kezdetét, a menstruáció általános lezajlását. Gyakran már ekkor megszületik egy iránydiagnózis, melyet tovább vizsgálnak.
  • A hagyományos nőgyógyászati vizsgálat során könnyen diagnosztizálható az esetleges gyulladásos eredet, de az endometriózisos megbetegedések is 40%-ban tapintható eltéréssel járnak.
  • A hüvelyi ultrahang vizsgálat kiválóan alkalmazható számos betegség diagnosztizálására, mint a miómák, a méh fejlődési rendellenességei, a petefészkek és a petevezetékek egyes betegségei, adenomiózis és endometriózis.
  • Ritkábban használt vizsgálat fájdalmas menstruáció kivizsgálása során a laboratóriumi vizsgálat (vérvétel). Elsősorban gyulladásos betegségek észlelését segítheti, de eredménye gyakran félrevezető.
  • A laparoszkópia vagy hastükrözés eljárását endometriózis diagnosztizálására használják, jellemzően akkor, ha az alapvizsgálatok során felmerül annak gyanúja, illetve ha a korábbi gyógyszeres kezelés eredménytelennek bizonyul.
  • A rendszertelen menstruáció és az alhasi fájdalmak esetén felmerül a méhen kívüli terhesség gyanúja. Ez egy egyszerű terhességi teszt elvégzésével kizárható.

A legfontosabb, hogy mindig figyeld a tested és annak jelzéseit, és igyekezz ezekhez alakítani mindennapjaid rutinját. Fájdalmas menstruáció esetén nem kell mindig a legrosszabbra gondolni, hiszen, ahogy kifejtettük, a legtöbb esetben nem krónikus megbetegedés áll a háttérben.

A probléma forrásának ismerete ugyanakkor elengedhetetlen annak kezeléséhez. Ha általad is orvosolható problémával találod szemben magad, próbálj meg minél inkább következetes lenni és számodra kényelmesen betartható, fenntartható változtatásokat bevezetni a mindennapokba. A szervezeted hálás lesz érte. Ugyanakkor, ha a probléma nagyobb, mint amit egyedül meg tudnál oldani, mindenképp fordulj szakemberhez, hogy ne kelljen a fájdalom árnyékában élned és újra önmagad lehess.

Ha babát szeretnél és termékenységtámogatás a célod, ajánljuk babalesz.hu oldalunkat.

Felhasznált irodalom
nogyogyasz.hu/betegsegek/menstruacios-ciklus/
intima.hu/betegtajekoztatok/menstruacios-ciklus-zavarai
hazipatika.com/napi_egeszseg/noi_bajok/cikkek/gorcsos_napok_ezert_vegyuk_komolyan_a_menstruacios_fajdalmat
informed.hu/betegsegek/ob_gyn/anatomy_function_female/menstruacios-ciklus-1405.html
tervezettbaba.hu/tudastar/normal-menstruacios-ciklus
intima.hu/intim-magazin/menstruacio/menstruacio-szamitasa
mvit.hu/a-noi-ciklus-korforgasa/
hazipatika.com/napi_egeszseg/noi_bajok/cikkek/10_tipp_menstruacios_gorcsokre
webbeteg.hu/cikkek/nogyogyaszat/6287/etelek-melyek-csokkentik-a-menstruacios-gorcsoket
webbeteg.hu/cikkek/nogyogyaszat/17255/mi-okozza-a-menstruacios-gorcsoket
egeszsegvonal.gov.hu/m/113-menstruacios-fajdalom-enyhitese.html
nospa.hu/aktualis-cikkek/amikor-a-menstruacios-gorcsok-mogott-betegseg-lappang
hazipatika.com/napi_egeszseg/noi_bajok/cikkek/gorcsos_napok_ezert_vegyuk_komolyan_a_menstruacios_fajdalmat
Ezt láttad már?
Netamin Barátcserje kapszula 200/390 mg
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér