fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
15000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Hormonrendszer
Szelén pajzsmirigyproblémák ellen

Szelén pajzsmirigy problémák ellen - valóban hatásos?

A szelén számos pozitív élettani hatással bír, de a szelén pajzsmirigy problémák fennállásakor is segítséget nyújthat? Cikkünkben pontosan ennek járunk utána!

A szelén egy rendkívül fontos nyomelem, amely antioxidáns tulajdonságainak köszönhetően kiemelt jelentőségű tápanyag a szervezet számára, ennek ellenére még ma sem ismerik igazán széles körben. Noha csak kis mennyiségben van rá szüksége a szervezetnek, számos élettani folyamatban vesz részt. Amennyiben a testben szelénhiány alakul ki, megannyi betegségnek leszünk kitéve, melyekről nem is gondolnánk, hogy összefüggésben állnak a szelén szintjével. Elöljáróban elárulhatjuk, hogy a szelén többek között támogatja az immun- szív- és érrendszer, valamint az endokrin rendszer működését is.

Cikkünkben áttekintjük, miért is fontos, hogy ez a keveset emlegetett, de annál fontosabb nyomelem megfelelő mennyiségben jelen legyen a szervezetben. Azt is végigvesszük, miért érdemes figyelni a pajzsmirigy alul- vagy túlműködésére és hogy mindez hogyan orvosolható, de legalábbis mérsékelhető, megfelelő szelénbevitellel. Az egészséges étkezés – részben a szelén pótlása miatt – nagyban hozzájárul a pajzsmirigy megfelelő működéséhez is. Cikkünk végén számos természetes szelénforrást is összegyűjtöttünk számodra, melyekkel megtámogadhatod a szervezeted - főként pajzsmirigyed - egészséges működését.

Miért van szükségünk szelénre?

Az immunrendszer erősítésekor legtöbbünknek először a vitaminok jutnak eszébe, de hasonlóképp fontos a nyomelemek, így a szelén megfelelő szintje is. Az alábbiakban azt tekintjük át, melyek a szelénhez köthető legfontosabb, pozitív élettani hatások és hogy hogyan is járul hozzá a szelén az elérésükhöz.

Csökkenti az oxidatív stressz mértékét

Egyik legfontosabb szerepe antioxidáns tulajdonságából adódik, melynek köszönhetően segíti az immunrendszer működését és védi a sejteket, valamint a pajzsmirigyet az oxidatív stressztől. Többek között olyan neurológiai betegségek kialakulása vagy továbbfejlődése kötődik az oxidatív anyagcsere zavaraihoz, mint a Parkinson-kór, a Sclerosis multiplex vagy az Alzheimer-kór. Fontos azonban kiemelni, hogy ezen betegségek nem gyógyíthatók szelénnel, az csak a megelőzést szolgálhatja.

Védi a májat

A szelén a legfontosabb ásványi anyag, mely elősegíti a máj és az immunrendszer optimális működését. Éppen ezért a szelénpótlás kiemelten fontos lehet azoknál, akik valamilyen krónikus májbetegségben szenvednek, annál is inkább, mivel a későbbiekben a májrák kockázatát is csökkentheti.

Erősíti a szívet

A szelén gyulladáscsökkentő hatása a szívet és a keringést tekintve is igen fontos. Az érelmeszesedés is összefüggésben áll az oxidatív stresszel, de a szelén gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően képes ezt meggátolni, emellett megakadályozza a vérlemezkék (véralvadást segítő sejtek) tömörülését is, ezzel meggátolva a vérrögök képződését. A vérrögök kimondottan veszélyesek, ugyanis szívrohamhoz, stroke-hoz, tüdőembóliához, vagy más komoly problémákhoz is vezethetnek, így ezek közvetett megelőzésében is részt vesz a szelén.

Enyhíti az ízületi gyulladásokat

Ahogy korábban is írtuk, a szelén gyulladáscsökkentő hatással is bír, ez a tulajdonsága pedig alkalmassá teszi az ízületi problémák kezelésére, melyek gyakran összefüggésben állnak az oxidatív stresszel. Az ilyen rendellenességek olyan betegségekhez vezetnek, mint a reuma, a köszvény, a lupus vagy az ekcéma. Amennyiben a gyulladást sikerül csökkenteni, az megannyi tünetmentes és egészséges évet jelenthet az érintettek számára.

Csökkentheti a rákos megbetegedések kockázatát

Számos kutatás bizonyítja a szelén hatékonyságát a rákos betegségek megelőzésében. Ezek a kortárs kutatások kimutatták, hogy a megfelelő szelénszint esetén alacsonyabb lehet a daganatos betegségek valószínűsége.
Nagyon fontos azonban, hogy ne essünk túlzásba, ugyanis a túlzott szelénbevitel növelheti a rák kialakulásának kockázatát!

Támogatja a pajzsmirigy egészségét

Szerveink közül a pajzsmirigyben található a legtöbb szelén, melynek feladatai között szerepel a szervezetbe kerülő pajzsmirigy hormonok mennyiségének szavályozása is, ezen belül az anyagcsere sebességének és funkciójának szabályozása a T3 hormon termelődésének segítésével. Ennek zökkenőmentes, egészséges megvalósulásához elengedhetetlen a megfelelő szelénszint. Szelén hiánya esetén a szervezet a kritikus következmények elkerülése érdekében minden tartalékot a pajzsmirigybe juttat, ami hiánytünetekhez vezethet a többi szervnél.

A szelén szedése pajzsmirigy problémák esetén is hatásos lehet?

A szelén pajzsmirigyre gyakorolt pozitív hatását már megannyi kutatás bizonyította az évek során. Az alábbi bekezdésben részletesen kitérünk rá miért és hogyan fejti ki a hatását az egyes rendellenességek esetén a szelén és hogy miért kulcsfontosságú, hogy rendszeresen pótoljuk szervezetünkben.

Szelén hatása a pajzsmirigyre

Ahogy korábban is írtuk, a pajzsmirigy működésében fontos szerepe van a szelén megfelelő szintjének, hiszen amellett, hogy több antioxidáns hatású enzim alkotórészeként felveszi a harcot a szabadgyökökkel és az oxidatív stresszel, nagyban kiveszi a részét az aktív és inaktív pajzsmirigy hormonok szabályozásában, a T3 hormon előállításában. Több tanulmány igazolta, hogy a pajzsmirigy megfelelő működéséhez egy szeléntartalmú enzimre (jodotironin 5-dejodináz) is szükség van. Korábban erről még nem esett szó, de a szelén- és jódhiány gyakran jelentkezik együttesen. Ezek a hiányok változatos tünetekhez vezetnek és kimondottan veszélyesek lehetnek a terhesség korai szakaszában.

A szelén olyan antioxidáns, aminek élelmiszerekkel való rendszeres bejuttatása a szervezetbe képes mérsékelni a gyulladásokat, valamint támogatja az autoimmun folyamatok mérséklődését is. Éppen ezért is nélkülözhetetlen az autoimmun eredetű pajzsmirigybetegségek (Graves-Basedow kór, Hashimoto) esetén, melyek részben pont a hiányállapot következtében alakulhatnak ki, az alábbiakban ezt ki is fejtjük. Pajzsmirigybetegség esetén két olyan eset van, amikor sor kerülhet szelénpótlásra: az autoimmun pajzsmirigy-gyulladás egyik speciális formájában, valamint a Basedow-kórban.

Érdemes pajzsmirigy alulműködés esetén szedni?

Mindenképp hasznos, sőt kimondottan javasolt a szelénpótlás, amennyiben ilyen jellegű megbetegedéssel van dolgunk. A Hashimoto thyreoiditis a pajzsmirigy idült autoimmun eredetű gyulladása. Ennek a szerzett pajzsmirigy megbetegedésnek a során az immunrendszer túlműködik, majd önmaga ellen fordul, és a test saját szöveteit kezdi pusztítani, pontosabban az immunfolyamatok a pajzsmirigysejteket pusztítják. Számos kutatás igazolta a szelénhiány és a Hashimoto-betegség közti összefüggést, illetve azt is, hogy a szelénpótlás csökkenti az autoimmunitást a betegségben szenvedőknél.

A betegség orvoslásában nagy jelentősége van a gyógyszeres kezelés és életmódváltás mellett több, kulcsfontosságú tápanyag bevitelének, mint a szelén, valamint a D3-vitamin, vagy a szerves cink.

Tanácsos pajzsmirigy túlműködés esetén szedni?

Noha meglepő lehet, hogy az alulműködésből és a túlműködésből adódó állapot is orvosolható szelénnel, ez valóban így van. Amikor túlműködő pajzsmiriggyel állunk szemben, nagyon fontos a megfelelő ásványi anyag és vitaminpótlás biztosítása mellett a pajzsmirigy túlműködésének gyógyszeres csillapítása is. Mindezek mellett azonban komoly eredmények érhetőek el a pajzsmirigy működését segítő, zöldség és gyümölcsfogyasztásra (magas szeléntartalmú élelmiszerek) épülő, telítetlen zsírokat nagyobb mennyiségben tartalmazó étrenddel, a rendszeres mozgással, valamint a stressz eredményes kezelésével is. Ezek ugyanis segítenek az egészséges működés visszaállításában, olyannyira, hogy csökkenthetővé, vagy akár elhagyhatóvá válhat az előírt gyógyszeradag.

A Basedow-kór az autoimmun pajzsmirigy-túlműködés leggyakoribb formája. Több adat is van róla, hogy szelén pótlásával gyógyszeres kezelése sikeresebb lehet, azaz például ritkább a kiújulás esélye, valamint a kapcsolódó tünetek (pl. szemészeti problémák) is enyhülhetnek megfelelő szelénbevitel hatására.

Hogyan érdemes a szelént szedni?

Szerencsére a szelénből szükséges mennyiség könnyedén bevihető a szervezetbe csupán egy gondosan összeállított étrend útján is. Az alábbiakban szót ejtünk róla, mennyi is az ideális napi beviteli mennyiség, valamint abban is segítséget nyújtunk, hogy a táplálékkiegészítők szedésén kívül milyen élelmiszerekkel támogathatod meg a megfelelő szelénszint elérését.

Fontos azonban, hogy az ajánlott napi bevitel szintjét ne lépjük túl, a szelén ugyanis nagy mennyiségben kimondottan veszélyes lehet az egészségre.

Mennyit érdemes naponta szedni?

Alapesetben a napi szükséges beviteli mennyiség nők esetében 60, férfiak esetén pedig 75 mikrogramm. Ezt persze befolyásolja az egyén egészségügyi állapota, valamint szelén-ellátottsága is, éppen ezért érdemes lehet szakorvos vagy táplálkozási tanácsadó segítségét kérni a helyes dózis meghatározásában.

Milyen ételekben található szelén?

Sok szelén található a tengeri halhúsban, azon belül is főként a tonhalban, kagylókban, osztrigában, rákokban és a szardiniában. Sok szelént tartalmaznak továbbá a baromfihúsok, a vöröshúsok, az olajos magvak, az állati belsőségek, valamint a hüvelyes zöldségek, a borsó, a bab és a lencse is. További jó szelénforrásként említhetőek még a tejtermékek, a citrusfélék, a brokkoli, az avokádó, a hagyma, a paradicsom, illetve a teljes kiőrlésű gabonafélék.

A korábban említett túlzott bevitel élelmiszerek útján ritka, ez inkább a táplálékkiegészítő formátum esetén fennálló veszély. A brazil dió (paradió) fogyasztásával mindenképp érdemes vigyázni, hiszen már egy szemben is akár 90 mcg szelén lehet. Étrend-kiegészítőt abban az esetben lehet érdemes szedni (orvosi ajánláson kívül), amennyiben mindennapos étrendünk nem tartalmazza napi szinten a felsorolt élelmiszereket.

Mennyi szelén található az egyes élelmiszerekben?

  • Marhahús - adagonként körülbelül 18 mikrogrammnyi szelént tartalmaz
  • Pulykahús - egy adag csont nélküli pulykahúsban több mint 30 mikrogramm szelén található
  • Tenger gyümölcsei, halak – A legjobb szelénforrások ezen a kategórián belül a sárga úszójú tonhal, a szardínia, az osztriga, a kagyló, a rák, a lazac, a homár és a pisztráng.
  • Csirke - egy adag csirkehúsban 22-25 mikrogrammnyi szelén található
  • Tojás - egy darab kemény tojásban körülbelül 20 mikrogramm szelén van
  • Fokhagyma - 100 grammban 14,2 mikrogramm
  • Barna rizs - 100 grammjában 23,4 mikrogramm
  • Olajos magvak, diófélék –A paradió (brazil dió) tartalmazza a természetben a legtöményebb formában szelént, épp ezért érdemes óvatosan fogyasztani; 6-8 szem több mint 500 mikrogrammot tartalmaz belőle.

Mindent összevetve tehát elmondhatjuk, hogy a szelén egy rendkívül fontos tápanyag a szervezet számára annak ellenére, hogy csak kis mennyiségben van rá szükség az egészséges működéshez. Az ideális beviteli mennyiség, így az egészségesen működő pajzsmirigy is egy gondosan összeállított, szelénben gazdag étrendnyire van tőled, hiszen láthattuk, hogy mind a pajzsmirigy túlműködése, mind annak alulműködése esetén szignifikáns változások idézhetőek elő a szelénszint helyreállításával. Elő tehát az egészséges, szelénben gazdag étrenddel!

Felhasznált irodalom
webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/6137/szelen
anatur.hu/blog/11-teny-a-szelenrol-a-virusok-fogamzasgatlojarol
gyogynovenysziget.hu/szelen
endokrinkozpont.hu/hirek/szelen-az-ezerarcu-csodaszer
bilac.hu/szelen-es-a-pajzsmirigy/
endokrinkozpont.hu/hirek/szelen-jod-mellett-erre-is-szukseguk-lehet-a-pajzsmirigybetegeknek
endokrinkozpont.hu/hirek/5-nyomelem-amely-befolyasolja-a-pajzsmirigy-mukodeset
harmonia-centrum.hu/blog/szelen-pajzsmirigy-tulmukodes-ellen/
hazipatika.com/taplalkozas/vitamin_abc/cikkek/ennyi_szelenre_van_szuksegunk_naponta
xn--szeln-esa.hu/gyik#Mennyi%20szel%C3%A9n%20kell%20naponta
egeszsegkalauz.hu/eletmod/taplalkozas/on-milyen-es-mennyi-szelent-szed/50l1kfw
netamin.hu/tudasbazis/cikkek/vitaminok-es-asvanyi-anyagok/minden-a-szelenrol-szerepe-hianyanak-jelei-forrasai/
nterherb.hu/hu/szelen-hatasa/
hazipatika.com/taplalkozas/egeszseg_es_gasztronomia/cikkek/etelek_melyekben_sok_a_szelen
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Szerves SZELÉN tabletta 100 mcg
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér