Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
14900 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Étrend
Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!

Színdiéta - nem, nem azt jelenti, hogy egyik nap csak a piros, másik nap csak a zöld gumicukrot nassoljuk a csomagból.. A színdiéta célja nem más, mint hogy rávegye a fogyni vágyókat minél több zöldség és gyümölcs elfogyasztására – ráadásul mindezt egészen ötletes módon teszi. A részletekért kattints a cikkre!

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!Már megint egy új, sok ezredik diéta? De várj, ez most tényleg valami más! Egy hazai sorozatban nemrég felbukkant fogyókúrás módszerről, a színdiétáról van szó. Ez azon kevés fogyókúrás étrendek közé tartozik, melyek tudományos alapokon nyugszanak, nem túlságosan korlátozóak és hosszú távon is betarthatóak! Igen, mindez elmondható a színdiétáról, sőt, még további pozitívumok is: nézzük meg, miről is van szó pontosan!

Honnan ered a színdiéta?

A színdiéta célja nem más, mint hogy rávegye a fogyni vágyókat minél több zöldség és gyümölcs elfogyasztására – ráadásul mindezt egészen ötletes módon teszi.

Az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet 2002-es „Savor the Spectrum” („Ízleld meg a színskálát”) elnevezésű kampányának alapelveire épít, ami egészségesebb táplálkozásra ösztönzi az embereket, azt tanácsolva, hogy mindenki egyen meg napi 5-9 adag zöldséget és gyümölcsöt.

Mindy Weisel képzőművészt és két lányát is megihlette a koncepció, hogy minél színesebb ételeket eszünk, annál egészségesebbek leszünk. 2003-ban meg is jelent a közös könyvük, ami a 7 napos színdiétáról szólt, részletezve számtalan előnyét és természetesen bemutatva fő szabályait.

Mi a színdiéta lényege?

A különböző színű zöldségek és gyümölcsök különböző táplálkozási előnyökkel rendelkeznek. A 7 napos színdiéta tudományos bizonyítékokon alapuló étrend, tele tápanyagokban gazdag, egészséges ételekkel.

A lényege, hogy az ételeket színek alapján csoportosítjuk, majd a hét mindegyik napján más-más színű ételeket eszünk. Sorrendben az első szín a fehér, a második a vörös, a harmadik a zöld, a negyedik a narancssárga, az ötödik a lila, a hatodik a citromsárga. A hetedik napon a szivárvány minden színéből ehetsz.

Ha ezt az étrendet követed, és kitartasz mellette, akkor egészségesen, hatékonyan le tudsz fogyni, illetve meg tudod őrizni az egészséges testsúlyodat – sőt, még az arcszíned is üdébbé válhat!

Mitől olyan különlegesek a különböző színek?

Fehér: A fehér színű zöldségek és gyümölcsök antoxantinokat tartalmaznak, melyek csökkenthetik a vérnyomást és a koleszterinszintet.

Pl.: banán, karfiol, fokhagyma, gyömbér, jícama, gombák, vöröshagyma, burgonya.

Vörös: A vörös színű zöldségek és gyümölcsök likopint tartalmaznak, ami antioxidáns hatású és szerepet játszik többek között a prosztatarák, a szívbetegségek és az időskori vakság megelőzésében.

Pl.: piros almafajták, cékla, cseresznye, vörös szőlő, rózsaszín grapefruit, piros kaliforniai paprika, piros burgonya, eper, paradicsom, görögdinnye.

Zöld: A zöld színű zöldségek és gyümölcsök klorofilt tartalmaznak, illetve egyesekben lutein is található, ami zeaxantinnal kombinálva segít a szem egészségének megőrzésében. Bizonyos zöld színű zöldségek rákmegelőző hatással is bírhatnak.

Pl.: zöld almafajták, articsóka, avokádó, spárga, brokkoli, zöldbab, uborka, zöld szőlő, borsó, saláta, lime, zöldpaprika, spenót, cukkini.

Narancs- és citromsárga: A narancs- és citromsárga színű zöldségek és gyümölcsök karotinoidokban gazdagok, melyek segítik a szem egészségének megőrzését, csökkenthetik bizonyos rákfajták kockázatát, segítik a szívbetegségek megelőzését és javítják az immunrendszer működését.

Pl.: sárga almafajták, kajszibarack, sütőtök, répa, grapefruit, citrom, őszibarack, mangó, narancs, nektarin, ananász, sárga kaliforniai paprika, kukorica, édesburgonya, mandarin.

Lila: A lila színű zöldségek és gyümölcsök antociánokat tartalmaznak, melyek antioxidáns hatásúak, azaz megóvják a sejteket az oxidatív károsodásoktól. Az áfonya például ennek köszönhetően kifejezetten hasznos az időskori memóriaromlás ellen.

Pl.: szeder, áfonya, szilva, padlizsán, füge, lila szőlő, aszalt szilva, mazsola.

Színdiéta: mi ez? Van értelme? Tényleg hatásos lehet?!

Milyen egy rossz fogyókúrás módszer?

Divat- és csodadiéták jönnek-mennek, eltűnnek egyik napról a másikra, hogy aztán évekkel vagy akár évtizedekkel később váratlanul újra megjelenjenek. A legtöbbjükben közös, hogy:

  • nagyon gyors és nagyon látványos fogyást ígérnek
  • egyoldalúak, vagyis nagyon szigorú korlátok közé szorítanak, néhány ételcsoport, néhány étel vagy akár csak egyetlen étel fogyasztását írják elő
  • valamilyen hangzatos, általában áltudományos magyarázat áll mögöttük
  • adott időtartamra szólnak, pl. egy hét, 10 nap, stb.

A túlságosan korlátozó diéták hosszú távon nem betarthatóak, így ha először működnek is, később minden visszatér a régi kerékvágásba és a túlsúly is nagy valószínűséggel gyorsan visszatér. Ez különösen igaz akkor, ha fogyókúra címszó alatt koplalunk és veszélyesen alacsony a kalóriabevitelünk.

Másrészt a nagyon szigorú, egysíkú diéta rendkívül ártalmas az egészségünkre is, hiszen csak kiegyensúlyozott, kellően változatos étrenddel tudunk minden szükséges vitaminhoz, ásványi anyaghoz és egyéb tápanyaghoz hozzájutni.

Jó fogyókúrás módszer-e a színdiéta?

A színdiétáról tulajdonképpen egyik negatívum sem mondható el, ami sok másik fogyókúrás módszerről igen. A színdiéta tudatosságra tanít, mindenki által követhető és könnyen megjegyezhető módon arra ösztönöz, hogy napi szinten több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk.

Mivel a zöldségek és a gyümölcsök javarészt alacsony kalóriatartalmúak, viszont sok élelmi rostot tartalmaznak, így hosszú időn át eltelítenek, ezért ideális útja a karcsúbbá válásnak, ha többet eszünk belőlük. Sőt, a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás mindenkinek fontos, azoknak is, akik elégedettek jelenlegi testsúlyukkal.

A színdiéta egysíkúnak sem nevezhető, hiszen még egy napon belül is elég sok opciót biztosít, egy hétre nézve pedig rendkívül változatos. Habár kúraszerű (1 hétig tart), a legtöbb embernek valószínűleg nem jelent gondot a hét ismételgetése, sőt, a színek/napok tetszőlegesen felcserélhetők egy adott héten.

Van-e tehát bármilyen probléma a színdiétával?

A legjobb testsúlycsökkentő, illetve egészségvédő módszer az, amit nem ideig-óráig csinálsz, hanem életmódod részévé válik. Mi a Netaminnál az életmódváltásban hiszünk. Ahogy az lenni szokott, a színdiétának is léteznek különböző változatai, például olyan is, amelyik a hetedik napon kizárólag ásványvíz ivását engedi meg. Az ilyen extrémebb változatok semmiképp nem javasoltak. A fentebb leírt egyszerű szabályrendszerrel azonban nincs semmilyen probléma.

Ha a színek alapján történő beosztás számodra hosszú távon is betartható, sőt, még könnyebbé is teszi a zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelését, akkor nyugodtan vesd be ezt a módszert!

Megjegyzés: Természetesen a színdiéta csak úgy lehet igazán sikeres, ha közben betartod az egészséges életmód egyéb fő irányelveit is, például rendszeresen mozogsz, kerülöd a vörös húsokat, a transzzsírokat, a cukros ételeket és italokat, a feldolgozott élelmiszereket és az egyszerű szénhidrátokat – és így tovább. Ha érdekel, hogy a te igényeidhez milyen diétás tanácsok, illetve étrend-kiegészítők passzolnak a legjobban, látogass el Tuti Fogyókúra terméktanácsadó oldalunkra!

Felhasznált irodalom
livestrong.com/article/440155-the-7-day-color-diet
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér