fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Hormonrendszer
Október mellrák elleni küzdelem hónapja

Október, a mellrák elleni küzdelem hónapja

Október mellrák elleni küzdelem hónapjaA mellráktól szíve mélyén a legtöbb nő fél, de furcsa módon a szűrővizsgálattól még inkább. A legtöbben elhessegetik a gondolatot is, hogy miért pont velük történne. Sajnos a szomorú tény az az, hogy egy 2014-es adat szerint Magyarországon évente 7000 nőt diagnosztizálnak emlőrákkal. Manapság ez a betegség viszont jól kezelhető, de ebben kulcsfontosságú a korai diagnózis, amiben kiemelt szerepe lehet az önvizsgálatnak.

Október 1. a mellrák elleni küzdelem világnapja, sok szervezet a teljes október hónapot a mellrák veszélyeire való figyelemfelhívásnak szenteli. A Netamin mottója, "Az Egészséges ÖNmagad!" mindannyiunkat nap mint nap inspirál munkánk végzésében, ezért nem mehettünk el szó nélkül e nap mellett.

Fontos megjegyeznem, hogy férfiakat is érinthet a betegség, de közöttük jóval alacsonyabb számban fordul elő, ezért forrt össze szimbolikájában is a mellrák elleni küzdelem világnapja a nőkkel. A világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a szűrővizsgálatok fontosságára és a főbb tudnivalókra a betegséggel kapcsolatban. Ezért döntöttünk úgy, hogy erősítve az üzenetet, mi is összefoglaljuk a legfontosabb információkat.

Ér-e valamit az önvizsgálat?

Rengeteget! A betegséggel diagnosztizált nők több mint 40%-a saját maga vette észre, hogy valami gond van. Az önvizsgálatot lehetőleg a menstruációt követően végezd el, a következő lépésekkel:

mellrák önvizsgálat- Egy jól megvilágított helységben állj meztelen felsőtesttel a tükör elé és nézd meg alaposan melleidet, látsz-e rajtuk bármilyen változást, akár a mellbimbókon, vagy a bőröd felületén. Oldalról, szemből is figyeld meg, észlelsz-e alaki változást. Az teljesen normális, hogy a melleid nem tökéletesen egyforma méretűek, de ha jelentős, eddig nem észlelt különbség van a kettő között, az már további vizsgálatokra adhat okot.

- Emeld fel mindkét karod és úgy is nézd meg melleidet, majd előbb a bal kezeddel tapintsd végig jobb melledet (jobb karod maradjon felemelve), azután jobb kezeddel a bal melledet (szintén felemelt bal karral). Figyeld meg, hogy érzel-e csomót, keményebb göböt.

- Feküdj le egy ágyra, emeld fel karjaidat és körkörös vizsgálatokkal ismét tapintsd át a melledet, majd a melled és hónaljad közötti területet, a hónaljadat, a melled fölötti területet is mellkasodon.

- Külön tapintsd végig a mellbimbó körüli területeket is, enyhén nyomd meg a mellbimbót is, hogy nem észlelsz-e váladékozást.

- Figyeld meg, nem látsz-e változást a korábbiakhoz képest akár a melleid, akár a mellbimbóid színében, formájában, alakjában, textúrájában (tapintásában).

Ha bármi gyanúsat észlelsz, akár csak a legkisebb mértékben is felmerül benned, hogy ez talán szokatlan, fordulj bátran nőgyógyászodhoz. Hangsúlyoznám, hogy az önvizsgálat mellett a szűrővizsgálat ugyanolyan fontos!

Kik vannak fokozott veszélynek kitéve?

20 éves kor fölött minden nőnek javasolt a rendszeres szűrővizsgálat. A rizikót néhány tényező tovább növelheti, úgy, mint…:

-    genetika, azaz ha a családban már volt példa emlődaganatra

-    rendszeres dohányzás, alkohol fogyasztás

-    életkor, ugyanis 45 év fölött megnő a kialakulás veszélyének kockázata

-    nagymértékű, hosszan tartó stressz

Életmóddal a megelőzésért

Sajnos nincs olyan tanács, ami 100%-os védelmet nyújt, mégis rengeteg dolgot tehetsz, amivel jelentősen csökkented annak esélyét, hogy egyszer kellemetlen csomót tapints melledben. Ez szinte kötelező azoknak, akiknek családjában volt már ilyen megbetegedés. A legfontosabbak a következők:

-    zöldségek és gyümölcsök napi, rendszeres fogyasztása

-    paradicsom, brokkoli, sárgarépa és a citrusfélék szerepeljenek gyakran menüdben

-    alumínium-tartalmú dezodorod cseréld le alumíniummentesre

-    testsúlyod normalizálása, amennyiben túlsúllyal küzdesz

-    a dohányzásról való leszokás

-    rendszeres testmozgás (legalább 20 perc, intenzív mozgás, heti minimum 4 alkalommal)

-    az alkohol fogyasztást kerüld, vagy maximum napi 1 dl vörösborban szabj határt

-    próbálj meg minél kevesebb vegyszert, oldószert, tartósítószert használni, keress természetes takarítószereket és kozmetikumokat

-    szűrt csapvizet fogyassz, BPA mentes műanyag edényeket használj, melegíteni lehetőség szerint semmilyen műanyag edényben ne melegíts (az előző tanáccsal együtt mindezek a teendők az ún. xenoösztrogének elkerülése miatt fontosak számodra)

-   ügyelj a hormonháztartásod szempontjából különösen fontos D-vitamin megfelelő, állandó pótlására

-    keresd a harmóniát, törekedj arra, hogy találj módot a stressz megfelelő kezelésére - ez lehet jóga, meditáció, természetben való rendszeres séta, bármi, ami számodra segít a feszültség csökkentésében

Kedves Olvasónk, arra kérünk, beszélgess erről a témáról barátnőiddel, hölgyrokonaiddal, beszéld meg velük is cikkünk tartalmát, hívjuk fel együtt a figyelmet a mellrák elleni küzdelem világnapjára!

Ezt láttad már?
A D-vitamin hatása a női hormonrendszerre
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér