fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
15000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Zöldségek és gyümölcsök
Rebarbara: mire és hogyan használd?

Rebarbara: mire és hogyan használd?

Mintegy 5000 éve ismerik gyógyító hatásairól a rebarbarát. Gazdag C-vitamin forrás, változatosan elkészíthető, a nyár egyik kedvenc idényzöldsége. Tudj meg róla többet cikkünkből!

rebarbara_termeszteseA rebarbarát legtöbben gyümölcsként ismerik, pedig valójában zöldséggel van dolgunk. A tavasszal és nyáron virágzó növénynek a szárát fogyasztjuk: íze egészen különleges és egyedi, felhasználási lehetőségei pedig szinte végtelenek. De nem csak kulináris élvezeteket biztosít, hanem valódi egészségbomba is! A cikkünkben egy helyre gyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a rebarbaráról.

Általános ismertető

A rebarbara (Rheum rhabarbarum) ázsiai eredetű, terjedelmes bokorrá növő évelő növény. A keserűfűfélék családjába tartozik, rokona a sóska és a hajdina. Neve a latin „rhabarbarum” szóból származik, melynek jelentése „a barbárok gyökere”. Ez feltehetőleg arra utal, hogy a rómaiak a Rha folyón túl élő, általuk barbároknak nevezett népek területeiről vitték a birodalomba

Kínában a gyökerét megszárítva hashajtóként alkalmazták, és ezt a tulajdonságát használták ki később a görögök is. Valószínűleg mintegy 4500-5000 éve ismerik gyógyhatásáról, de a gasztronómiában mindössze 2 évszázada kezdték el használni. Fogyasztása a második világháború előtt érte el csúcsát.

A rebarbarának 60-100 fajtája létezik. Igénytelen növény, szinte mindenütt megterem: a Volga folyó mentén évszázadokon át vadon nőtt. A szár színe a pirostól a zöldig, a rózsaszíntől a pettyesig terjed. Levele nagy koncentrációban tartalmaz mérgező és maró hatású oxálsavat, étkezésre csak a szára alkalmas!

Mik a jótékony hatásai?

Segíthet a fogyásban

A rebarbara az egyik legalacsonyabb kalóriatartalmú zöldség, így remekül illik bármilyen diétába. 100 gramm rebarbarában mindössze 21 kalória van, ráadásul egészséges növényi hatóanyagai révén fokozza az anyagcserét és segít beindítani a zsírégetést.

Stressz hatása a szívreJót tesz a szív egészségének

A rebarbara rendkívül kevés zsírt és koleszterint tartalmaz, ezért teljesen szívbarát zöldségnek nevezhető. Sőt, rosttartalmának köszönhetően növeli az úgynevezett „jó” koleszterin mennyiségét a vérben. A rebarbarában található nagy mennyiségű antioxidáns véd a szabad gyökök káros hatásaitól is, így csökkenti a szívbetegségek kockázatát.

Segíti az emésztést

A rebarbara jó gyomorerősítő, sok élelmi rostot tartalmaz, ezért serkenti az emésztést, megelőzi a székrekedést, étvágyjavító, has- és vízhajtó hatású. Tea készítéséhez csészénként fél teáskanálnyi rebarbaragyökeret öntsünk fel forrásban lévő vízzel, majd 10-15 perc múlva szűrjük le. A hashajtó hatás kifejlődéséhez 8-12 óra szükséges.

Hozzájárul a fogak és csontok egészségének megőrzéséhez

Magas kalciumtartalmának köszönhetően a rebarbara segít a fogakat és csontokat erősen tartani. Rendszeres fogyasztása megelőzheti a csontok ritkulását, valamint a fogak elvesztését. Mivel napjainkban gyakori a kalciumhiány, ezért fontos minél több kalciumban gazdag táplálék bevitele.

Védd szemed egészségét zöldségekkelÓvja a szemek egészségét

A rebarbara kitűnő forrása az A-vitaminnak, amely elengedhetetlen az egészséges szemekhez. Ezenkívül béta-karotint, luteint és zeaxanthint is tartalmaz, melyek segítenek megőrizni a látás épségét és csökkentik az időskori makuladegeneráció kialakulásának esélyét. Kifejezetten ajánlott a rebarbara rendszeres fogyasztása azoknak, akik sok időt töltenek a számítógép monitor előtt.

Erősebbé teszi az immunrendszert

A rebarbara az egyik legjobb C-vitamin forrás. A C-vitamin köztudottan fontos a szervezet természetes ellenálló képességének növeléséhez. Ha legyengül immunrendszerünk, akkor fáradékonyabbak leszünk és sokkal könnyebben megbetegszünk. A C-vitamin emellett a kollagén képződésben is fontos szerepet tölt be, ezért segít az egészséges és fiatalos bőr fenntartásában.

rebarbara_kertbenMire vigyázz vásárlásakor?

Vásárláskor mindig érdemes ellenőrizni a frissességét. Ehhez elég picit körmünkkel belevájni a szárba – ha nedvedzeni kezd, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a rebarbara friss, lédús. A pirosas színű szárak jobb ízűek, mint a zöldek, mert kevesebb oxálsavat tartalmaznak.

Hogyan tárold?

A hűtő alsó dobozában 2-3 napig eláll, de vigyázni kell, mert hamar elveszti nedvességtartalmát. Megpucolva, frissen lefagyasztva a mélyhűtőben is tárolhatjuk.

Hogyan fogyaszthatod?

Készíts könnyű desszertet rebarbara felhasználásávalA rebarbara felhasználása nagyon széleskörű. Nyersen nem fogyasztható, párolva, főzve, sütve viszont rengeteg különböző étel alapanyaga lehet. A legjobb frissen felhasználni.

Megtisztítása hasonlít a spárgáéhoz. Vágd le mindkét végét és egy mozdulattal húzd le a külső héját. Ha nagyon szálkás, ezt a részt inkább hagyd ki a feldolgozásból.

Más gyümölcsökhöz hasonlóan a rebarbarát is lehet kompótnak, lekvárnak, szörpnek használni, sőt bor is készülhet belőle. Belesüthetjük ízletes pitébe is. Jellegzetes fanyar, savanykás íze miatt gyakran párosítják édesebb gyümölcsökkel – kitűnően harmonizál eperrel, almával, körtével, meggyel vagy cseresznyével.

Desszertszószként, levesként és mártásként is megállja a helyét, nagyon illik húsokhoz, halakhoz, sós ételekbe.

Felhasznált irodalom
http://womanitely.com/fantastic-reasons-eat-rhubarb/
https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/rhubarb.html
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér