fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Természetes gyógymódok
Insomnia, nem tudok aludni, mit tegyek

A napfényhiány hatása az egészségre

A napfény hosszan tartó hiánya a téli hónapok alatt testileg és lelkileg is megterheli a szervezetünket. Mit okoz a napfény hiánya és mit tehetünk ellene egészségünk megőrzéséért?

A napfény maga az élet: hosszan tartó hiánya az őszi-téli hónapok alatt testileg és lelkileg is megterheli a szervezetünket. Biztosan te is észrevetted már azt, hogy hűvösebb időben gyakrabban vagy levert, fáradt és könnyebben megbetegszel. Ezeknek a tüneteknek egyik legfőbb okozója a kevés napfény. Ha érdekel, hogy pontosan milyen egészségügyi következményei vannak a napfényhiánynak, illetve mit tudsz tenni ezek ellen, akkor ezt a cikket mindenképp el kell olvasnod!

D-vitamin-hiány alakul ki

Közismert tény, hogy a D-vitamint nagyrészt a szervezet maga állítja elő napfény hatására. A D-vitamin nélkülözhetetlen, hiszen minden sejtünknek szüksége van rá. Egyensúlyban tartja a szervezet kalcium szintjét, segíti a kalcium beépülését, így megelőzni a csontritkulást is, felerősíti az immunrendszert, csökkenti számos betegség kockázatát (magas vérnyomás, rák, keringési betegségek, autoimmun betegségek, stb.).

Egy országos felmérés szerint tízből kilenc felnőtt D-vitamin hiányos a tél végére. A gyermekek esetében még rosszabb a helyzet: a kisebbek ősszel és télen a szükséges D-vitamin mennyiség alig 2-4 százalékához jutnak hozzá. A D-vitamin hiány jelei lehetnek: csont- és izomfájdalom, letörtség, túlsúly, legyengült immunrendszer, asztma, szív- és érrendszeri betegség. Fontos hozzátenni: a D-vitamin hiánya még nyáron is fennállhat! Erről ide kattintva olvashatsz bővebben.

Az immunrendszer sérülékenyebbé válik

Megfázás, nátha, torokfájás kezelése otthonTalán meglepő, de a hideg idő önmagában nem okoz megfázást vagy influenzát. Akkor mégis miért van az, hogy télen sokkal könnyebben lebetegszünk? Két fő oka is van.

A hideg, téli napokon jelentősen több időt töltünk zárt térben, minimálisra csökkentjük a szellőztetést, ettől megnövekszik a vírusok koncentrációja a levegőben, amiket nagyobb eséllyel lélegzünk be. A zsúfolt tömegközlekedési eszközök használata ezt a veszélyt tovább növeli.

A másik ok közvetlenül a napfényhiányhoz kapcsolódik: a legújabb kutatások szerint ugyanis a napfényen múlik, hogy testünk immunrendszere mennyire erős. Az immunrendszer első számú védői az úgynevezett T-sejtek, melyek aktiválásához D-vitaminra van szükség – amit pedig a napsugárzás biztosít.

Lassul az anyagcsere

Ellentétben sok erdei állattal, az ember nem alszik szó szerint téli álmot, a hideg hónapokban mégis megváltozik a mi anyagcserénk ritmusa, gyorsasága is. Kutatások igazolták, hogy az UV sugárzás (melyből télen csak keveset kapunk) hatására olyan kémiai vegyületek termelése indul el a szervezetben, amelyek az anyagcsere működését segítik.

Télen a fizikai aktivitásunk is csökken, hiszen sokkal szívesebben lustálkodunk a fűtött lakásban, mint hogy kint mozogjunk. Az év végi ünnepi időszak is a pihenésről és a nagy lakomákról szól. A lassult anyagcsere miatt elkezdődik a zsírraktározás, és mivel nem járunk el mozogni, így óhatatlanul és alattomosan kúsznak fel ránk a plusz kilók.

Insomnia, nem tudok aludni, mit tegyekSzezonális depresszió alakulhat ki

A fényhiány nem csak a testre, de a lélekre is hatással van. A téli depresszió, vagy más néven szezonális hangulati zavar (seasonal affective disorder – SAD) legfőbb oka a kevés napfény. A leggyakoribb tünetek: depresszió, reményvesztettség, ingerlékenység, csökkent energiaszint, szociális elszigetelődés, alvászavar, aluszékonyság, súlygyarapodás, koncentrálási és döntéshozatali nehézség.

A téli depresszió pontos oka egyelőre ismeretlen, de több elmélet is létezik arra, hogy mi állhat a hátterében:

Melatonin elmélet: A fényhiány hatására az agyban a tobozmirigy egy melatonin nevű hormont választ ki. A melatonin szerepet játszik az alvásciklus és a hangulat szabályozásában. Túlzott termelése kedvetlenséget, megnövekedett alvásigényt, fáradtságérzetet okozhat.

Cirkadián fáziseltolódás elmélet: A cirkadián ritmus egy olyan, nagyjából 24 órás ciklus, ami az élőlények biokémiai, fiziológiai folyamataiban vagy viselkedésében lép fel. Ez a szervezet biológiai órája, amit a környezeti ingerek szinkronizálnak. Az egyik fő szinkronizáló tényező a retinát érő fényerő. A fáziseltolódás elmélet szerint a téli depresszió a szervezet 24 órás alvás-ébrenlét ciklusában bekövetkező zavar, mely során felborul a működés megszokott ritmusa.

A neurotranszmitterek alacsony szintje: Kutatások szerint a téli depresszióban szenvedő emberek szervezetében vészesen alacsony bizonyos neurotranszmitterek szintje. A napfényes órák csökkenésével a hangulatért felelős szerotonin, dopamin és norepinefrin szint is csökken, s ez depresszióhoz vezethet.

Egyes felmérések szerint télen minden harmadik ember szezonális hangulati zavarban szenved. Első megjelenése 18-30 éves kor közé tehető, de a tünetek már korábban is jelentkezhetnek. Előfordulása a nőknél kétszer gyakoribb, mint férfiaknál.

Mi a megoldás a napfényhiányra?

A legjobb megoldás természetesen az lenne, ha olyan égövbe költöznénk, ahol egész évben hét ágra süt a nap, és elegendő időt töltenénk ott a szabadban. Mivel ez legtöbbünk számára nem kivitelezhető, a második legjobb megoldás a napfényhiány következményeinek megelőzése, orvoslása.

Az első és legfontosabb dolog, hogy az őszi-téli hónapokban a „napfényvitamin” pótlásáról gondoskodjunk. Étkezés útján pótolható a napfény csökkenésével kieső D-vitamin egy része, de nem a teljes ajánlott napi szükséglet. A máj, az olajos halak, a tojás, a vaj és a margarin – ezek ugyan jó D-vitamin források, de jelentős mennyiséget kéne minden nap fogyasztani belőlük ahhoz, hogy elérjük a szükséges szintet. Éppen ezért inkább érdemes étrend-kiegészítőt szedni a kritikus napfényhiányos időszakban, így gyorsan, napi 1 kapszula bevételével hozzájuthatunk ehhez a nélkülözhetetlen vitaminhoz.

Az immunerősítés érdekében érdemes még ilyenkor a napi C-vitamin bevitelt is megnövelni. Tudtad például, hogy Szent-Györgyi Albert, a C-vitamin felfedezője, eleinte napi 1000 mg, később 4-5000 mg, idős korára pedig 8000 mg C-vitamint szedett télen-nyáron?

Az anyagcsere lassulása ellen gyógyír a rendszeres, legalább heti háromszori testmozgás, a túlevés és korlátlan nassolások elkerülése, illetve nem árt egy anyagcsere-pörgető étrend-kiegészítő sem (például króm, zöld kávé). A szezonális depresszió tüneteire jól jöhet a természetes antidepresszív hatással bíró orbáncű szedése.

A téli depresszióra és napfényhiányra egy itthon még kevésbé ismert megoldás a fényterápia. Ez egy úgynevezett teljes spektrumú mesterséges fényforrás segítségével történik, ami a napfényt 95 százalékban utánozza. Lebarnulni nem lehet tőle, mert az UV-spektrum hiányzik belőle, viszont segít helyreállítani az alvás-ébrenlét-ciklust és hormonrendszerünk megfelelő működését.

Felhasznált irodalom
https://www.sunsprite.com/blog/9-ways-a-lack-of-sun-is-killing-you/
http://epa.oszk.hu/02400/02454/00040/pdf/EPA02454_neurohun_2010_483-494.pdf
http://www.everydayhealth.com/healthy-living/0921/welcome-autumn.aspx
http://www.castanet.net/news/Natural-Health-News/68141/Get-your-winter-sun
http://uk.businessinsider.com/shorter-winter-days-less-light-affect-health-mood-2016-11
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin D3-vitamin + olívaolaj 3000 NE kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér