fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Fogyás
Az egészséges bélflóra lehet a fogyás kulcsa?

Az egészséges bélflóra lehet a fogyás kulcsa?

Hosszú és részletes kutatás a bélflóra és a testsúly közötti kapcsolatról. Hizlalnak-e az antibiotikumok? Szükség van-e probiotikumra a karcsúsághoz? Kiderül!

Van-e összefüggés az emberi testben élő mikroorganizmusok és a testsúly között? Sandra Aamodt idegtudós kutatómunkája erre a kérdésre próbál választ találni. A szervezetünkben több trillió baktérium él, melyek mennyisége, illetve összetétele Aamodt szerint hatással van a testsúlygyarapodásra és a fogyásra.

Miért van szükségünk baktériumokra?

Az emberi gyomorban és bélrendszerben több tíztrillió baktérium él, ezt hívjuk bélflórának; több baktériumsejt él bennünk, mint amennyi a saját sejtjeink száma. Ezek az „apró stopposok” segítik az emésztést, sőt egy részük K-vitamint is előállít, amire a saját szervezetünk önmagától nem képes.

Egy lenyűgöző kísérlet során tudósok steril, azaz mikrobamentes egereket neveltek fel. Azt figyelték meg, hogy a mikrobamentes állatok 29%-kal több ételt ettek meg, de 42%-kal kevesebb volt a testzsírjuk a normális társaikhoz képest. Amikor egy mikrobamentes egér bélrendszerébe átültették a normál egerek bélrendszerében található baktériumokat, akkor 27%-kal kevesebbet kezdtek enni, a testzsírjuk pedig 60%-kal megemelkedett mindössze két hét alatt. Nem mindegy azonban, hogy a baktériumok milyen testalkatú egérből származtak! Ha túlsúlyos egér baktériumai kerültek átültetésre, akkor körülbelül kétszer nagyobb volt a testsúlygyarapodás, mint akkor, amikor a baktériumok egészséges testsúlyú egértől származtak.

Hogyan segítenek a baktériumok az emésztésben?

Azok a baktériumfajták, melyek hozzájárulnak a súlygyarapodáshoz, kifejezetten hatékonyak az étel energiává történő átalakításában. Segítik a szervezetet olyan komplex szénhidrátok lebontásában, mint a cellulóz, a xylan és a pektin. Ez a javulás az emésztésben azoknál, akik sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, akár napi 140-180 kalória plusz energiát is jelenthet.

A bélflóra számos különböző módon befolyásolja a tápanyagok felszívódását: például lelassítja a táplálék áthaladását a gyomron, amitől több tápanyag tud felszívódni, és növeli egy enzim termelését, ami a glükózt a vékonybélből a vérbe szállítja. A bélflóra baktériumai egy lipoprotein lipáz nevű enzimet is elnyomnak, ami akadályozza a zsírsejteket abban, hogy a vérből zsírsavakat és triglicerideket vehessenek fel; ennek az enzimnek az elnyomása megnövekedett zsírraktározódáshoz vezet. Amikor az egereknél ezt a folyamatot blokkolták, a már említett 60%-os testzsírnövekedés helyett csak 10%-ot híztak a baktérium-átültetés után. A bélflóránk mindemellett a zsír energiaként történő felhasználását is csökkenti a májban, illetve az izmokban.

A bélflórában rejlik a fogyás titka? Megválaszolatlan kérdések...

FitnessHabár a kutatók már elég sokat tudnak arról, hogy a bélflóra miként befolyásolja a testsúlyt, arra még nem jöttek rá, hogy miként lehetne ezt a tudást fogyókúrás eszközként felhasználni a valós életben. Az egyik kritikus fontosságú különbség az állatkísérletek és a valós élet között, hogy emberek esetében nem tudunk mikrobamentes közegbe átültetni baktériumokat. „Hozott anyagból” kell dolgozni, hiszen a bélflóra minden ember esetében adott – ezt kell pozitív irányba megváltoztatni. Ez viszont nem olyan könnyű: a különböző baktériumok versenyeznek egymással a helyért, így pl. egy domináns fajta bekebelezheti az orvosok által bejuttatott új baktériumokat.

Egy másik probléma annak a meghatározása, hogy milyen is egy ideális bélflóra összetétele. Talán elsőre jó ötletnek tűnhet a modern vadászó-gyűjtögető őseink mikrobiómájának a lemásolása. De a kérdés sajnos ennél sokkal komplexebb, hiszen őseink szervezetének baktérium-összetétele is elég széles skálán mozgott: a lakóhelytől, az éghajlattól, az évszaktól függően. Ami ennél is fontosabb: őseink bélflórája az akkori étrendhez alkalmazkodott, ezért egyáltalán nem biztos, hogy nekünk is megfelelne.

A különböző baktériumfajták száma is nagyon fontos lehet. Azoknál, akiknek a bélflórája kevesebb és kevésbé változatos baktériumokból áll, nagyobb az elhízás és a metabolikus szindróma (magas vérnyomás, magas vércukor- és koleszterin szint, hasi elhízás) kockázata.

Az antibiotikumok hizlaló hatása

A bélflóra diverzitása (sokszínűsége) az antibiotikumok használatától jelentősen csökkenhet.

Mit tehet szervezetünkkel a rendszeres gyógyszerszedésAmikor a kutatók az egereknek születésüktől kezdődően antibiotikumokat adtak, ezek az egerek később több zsírszövettel rendelkeztek, mint azok, akik nem kaptak antibiotikum-kezelést. Hasonló hatás valószínűsíthető emberek esetében is. Egy kanadai felmérés alapján azoknak a gyermekeknek, akik életük első évében nem kaptak antibiotikumot, 18,2%-uk lett túlsúlyos 12 éves korára. A csecsemőkorban antibiotikumos kezelésben részesülő gyermekeknek viszont 32,4%-a lett 12 éves korára túlsúlyos. Hasonlóan riasztó számokat mutatott egy dán felmérés: a születés utáni első 6 hónapban kapott antibiotikumok 54 százalékkal növelték az elhízás valószínűségét 7 éves korra.

A kutatás természetesen még közel sem ért véget, de már az eddigi eredményekből is levonhatunk azért néhány következtetést. A szülőknek javasolt, hogy gyermekeik antibiotikum-bevitelét minimalizálják, különösen a gyermek életének első évében, mert a bélflóra megváltozása maradandó következményekkel járhat. Az Egyesült Államokban egy átlagos gyerek 18 éves kora előtt 10-20 antibiotikum-kúrán esik át, ezzel növelve az asztma, az allergiák, az emésztési problémák, a túlsúly és a diabétesz kockázatát.

A másik fontos tanulság, hogy a bélflóra szerepe még fontosabb, mint azelőtt gondoltuk volna, általános egészségünk és testsúlyunk szempontjából egyaránt. Nem meglepő: egyre több kutatás mutat rá arra, hogy az egészséges emésztőrendszer, a jótékony (probiotikus) baktériumok rendszeres fogyasztása a testsúly szabályozásában is segítségünkre lehet.

Felhasznált irodalom
ideas.ted.com/can-your-biome-make-you-fat/?
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Netamin Probio10 Ultra+ kapszula
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér