fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Zöldségek és gyümölcsök
Őszibarack kisokos - ezért edd, amíg tart a szezonja!

Őszibarack kisokos - ezért edd, amíg tart a szezonja!

Miért olyan egészséges az őszibarack? Milyen tápanyagok, vitaminok találhatók benne és hogyan érdemes tárolni, feldolgozni? Olvasd el!

fresh and sweet peachAz őszibarack lédús, ízletes gyümölcs, sokak kedvence. Rengetegféle bébiétel alapja, annyira könnyen emészthető, ritkán okoz gyomorproblémákat. Miért érdemes rendszeresen fogyasztani, amíg csak vége nem lesz a szezonnak? Erről írunk cikkünkben és pár tippet is adunk, mit lehet kezdeni vele a nyersen fogyasztáson kívül!

Az őszibarack eredete

Az őszibarackfa (Prunus Persica) eredete mindmáig tisztázatlan. Ahány kutatást indítottak a témában, annyiféle választ találtak ugyanarra a kérdésre. A két legvalószínűbb, hogy Kínában vagy Perzsában volt őshonos (görög-latin eredetű neve is erre utal). A kínai irodalomban már i.e. 2000 évvel említik, a mai napig a halhatatlanság szimbólumaként tartják számon. Innen a "selyemúton" juthatott el végül Perzsába. Perzsa eredete mellet szól viszont többek közt az is, hogy a rómaiak csak "perzsa gyümölcsként" emlegették.

Bármelyik is legyen igaz, fogyasztásának előnyeiből egy cseppet sem von le. Magyarországon a 16. században kezdték el termeszteni. Népszerűsége akkor ugrott meg igazán, mikor a filoxéra által elpusztult szőlőtermő vidékekre barackfákat kezdtek ültetni, mivel meleg- és talajigénye hasonló a szőlőéhez. Nemesített változata a nektarin.

Vitamin- és ásványi anyag tartalma

Tökéletes folyadék és vitaminpótló gyümölcs nyár végén és ősz elején. 85-90%-os a víztartalma, kalóriatartalma pedig nagyon alacsony (38 kcal/100 gr), így fogyókúrás étrendbe is könnyen illeszthető.

Magas kálium-tartalma rendkívül fontos az izomműködéshez és a sejtek energiaellátásához. A- és C-vitamin található benne nagyobb mennyiségben, de magnéziumot és mangánt, foszfort, vasat, A-, E-, K- és B-vitaminokat is vihetünk be szervezetünkbe a fogyasztásával.

Ahogy a legtöbb friss gyümölcs és zöldség, a barack is kiváló antioxidáns forrás. Az antioxidánsok széles körű jótékony hatása a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelmében rejlik, érdemes minél többet fogyasztani belőlük rendszeresen!

Őszibarack kisokos - ezért edd, amíg tart a szezonja!Segíti a jó emésztést és az immunrendszer működését

Egy közepes őszibarack nagyjából 2 g rostot tartalmaz, melynek körülbelül fele vízben oldódó, fele pedig oldhatatlan. Míg az egyik a bélflórát táplálja, a másik ballasztanyagként segít kitisztítani a beleket, székrekedés ellen hatásos. A különböző rostok tehát elengedhetetlenek a megfelelő bélműködéshez, bélflórához és ezzel nagyban hozzájárulnak az immunrendszer működéséhez is!

Vásárlás és tárolás

Igazi szezonban rengeteg féle barackot találhatunk a boltokban, de főleg a piacon. Van kisebb, nagyobb, sárga és fehér húsú, keményebb és puhább fajta, vagy a már említett kopasz változat, a nektarin is kapható. Vásárláskor az édes illatú, puhább, de nem löttyedt barackot érdemes venni. Ami már kezd barnulni, az egy pillanat alatt megromlik. Nem érdemes hosszú távra tervezni a sérült gyümölccsel sem.

Az sem mindegy, mire használnánk, mikor akarjuk elfogyasztani. Ha a piacról hazaérve azonnal lekvárkészítésbe fogunk, akkor vehetjük a már teljesen puhára érett darabokat.

Konyhapulton, szobahőmérsékleten viszont a még kicsit éretlen gyümölcs pár nap alatt utóérik. A már érett gyümölcsöt viszont érdemes hűtőben tartogatni, hogy ez a folyamat lassuljon.

Ha jól bevásároltunk és hosszabb időre el szeretnénk tenni, nem csak a befőzés, de a fagyasztás is jó megoldás. Mélyhűtőbe megmosva, mag nélkül, felkockázva tegyük - pár csepp citrommal "megkezelve" a felületét a barnulást is elkerülhetjük.

süteményeket is ízesíthetünk barackkalTippek a felhasználásra

Természetesen frissen, csak úgy magában, vagy gyümölcssalátába, smoothie-a téve is fantasztikusan finom, de süteményeket (például morzsasütit vagy cobblert), zabkását vagy joghurtot is ízesíthetünk vele. Fűszerek közül érdemes kiemelni a fahéjat, amivel párosítva meglepően különleges finomságokat készíthetünk. Grillezve vagy serpenyőben hirtelen megpirítva fűszerezéstől és a mellé adott körítéstől függően lehet édesség vagy feldobhatjuk vele a grillsajtot, húsételt is. Sőt, egy jó zöldsaláta pikáns hozzávalója is lehet felkockázva!

 

Felhasznált irodalom
hu.wikipedia.org
healthline.com/nutrition/peach-fruit-benefits
hgofarms.com/peach-pairings-to-try/
Ezt láttad már?
Forró őszi gyümölcsleves recept
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér