fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Zöldségek és gyümölcsök
Mire jó a sütőtök?

Mire jó a sütőtök?

Tudta, hogy az amerikai indiánoktól származó sütőtök véd a téli hidegtől, illetve a fázástól és annak következményeitől is? Rendszeres fogyasztása serkenti a máj működését és ezáltal a méregtelenítést.

PumpkinTudta, hogy az amerikai indiánoktól származó sütőtök véd a téli hidegtől, illetve a fázástól és annak következményeitől is? Rendszeres fogyasztása serkenti a máj működését és ezáltal a méregtelenítést.

A sütőtök amerikai eredetű kultúrnövény, Európában a 18. században honosították. A sütőtök szó valószínűleg szláv eredetű. Ismeretes még a népies bécsitök, dinkatök, döblec vagy bosztán elnevezése is. Angol jelentése pumpkin, mely a görög „pepon” szóból ered, ami „nagy dinnyét” jelent.

A sütőtök magkezdeményei teljes védettségben fejlődnek (zárvatermők törzse), majd két sziklevéllel csíráznak (kétszikűek). A tökvirágúak rendjébe, és a tökfélék vagy kabakosok családjába tartoznak, mint pl. a főzőtök, laskatök, patisszon, cukkini, uborka vagy a görögdinnye.

Amerikában eredetileg a sütőtök magjait étkezésre és gyógyításra használták. A népi orvoslás értékes etnobotanikai adatainak felmérése napjainkban ismét reneszánszát éli.

Bizonyítottan csökkenti a hiperglikémia (magas vércukorszint) kialakulásának valószínűségét, illetve az oxidatív stressz és a magas vérnyomás betegség kialakulását.

Narancssárga színvilága máris bizonyíték arra, hogy tele van antioxidánssal (pl. C- és E -vitaminnal) és béta-karotinnal, mely utóbbi a szervezetünkben A-vitaminná tud alakulni. Ez az átalakulás pedig nem csak bőrünket varázsolja széppé, hanem a rák különböző típusaitól is meg tud védeni bennünket, miközben a szívünkre is vigyáz, és az öregedéssel járó degeneratív folyamatokkal is hatékonyan veszi fel a küzdelmet. Rost és zsírtartalma elenyésző, de fontos ásványi anyagokat tartalmaz: vas, cink, magnézium, kálium, kálcium, folsav.

Elkészíthető sütve édesség gyanánt, nyersen salátába téve, párolva levesként, vagy megiható a leve is. De ne felejtsük el a magjait sem vidám őszi termésünknek! Omega-3 zsírsav, mangán, magnézium, réz, cink, vas forrásait fogyaszthatjuk ropogtatnivalóként, ha maximum 15-20 percig sütjük őket.

A hajdani „szegény ember csemegéjéből", amelyet Móra Ferenc kertészpecsenyének becézett, olcsón fenséges ételek és italok készíthetők. Áldásos tulajdonságai miatt pedig a modern orvoslásban is helye van.

Szeptembertől februárig tartó szezonjában fogyasszuk hát jó étvággyal!

Felhasznált irodalom

http://nutrican.fshn.uiuc.edu/studyfinal.html


http://nutrican.fshn.uiuc.edu/tables/Pumpkin.html

http://urbanext.illinois.edu/pumpkins/nutrition.cfm


http://www.ksh.hu/elef/pdf/egeszsegkalendarium.pdf


http://mob.gyemszi.hu/details.jsp?ITEMID=545301


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17651062

Ezt láttad már?
Sütőtök krémleves
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér