fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Szív- és érrendszer
9 tipp a természetes vérnyomáscsökkentéshez

9 tipp a természetes vérnyomáscsökkentéshez

Milyen módszerek vannak a természetes vérnyomáscsökkentésre? Mire kell figyelni a mindennapokban, hogy újra helyreálljon a vérnyomás? Mutatjuk!

Több mint 1,3 milliárd ember küzd magas vérnyomással világszerte, és Magyarországon is mintegy 3,5 millió embert érint a probléma. Enyhe formájában olyan tüneteket okoz, mint a fáradékonyság, szapora szívverés, rossz közérzet, fejfájás, izzadás, szédülés vagy koncentrációs zavarok. Azonban nemcsak a hétköznapokat nehezítheti meg, kezeletlenül rendkívül veszélyes tud lenni, mert súlyos tüneteket és akár halálos szövődményeket is okozhat! Gyakran teljesen tünetmentes, nagyon sokan nem is tudnak róla, hogy érintettek – ezért szokták „csendes gyilkosnak” is hívni. Pedig a magas vérnyomás jól kezelhető, a súlyosabb tünetek, szövődmények megelőzhetők, ha tudatosak vagyunk. A vérnyomás csökkentése természetes úton is lehetséges, cikkünkben mutatjuk, hogyan!

A magas vérnyomás tünetei

A magas vérnyomás eleinte nem, vagy csak alig észrevehetően okoz panaszokat, ám kezeletlenül hagyva számos szerv fokozatos károsodását okozhatja. Éppen ezért fontos a vérnyomás rendszeres mérése, akkor is, ha semmilyen tünetet nem tapasztalunk. A jól érzékelhető tünetek előrehaladott állapotban lévő betegségre utalnak.

  • Gyakori fejfájás. Jellemzően tarkótájékon korlátozódik, lehet heves, lüktető, de tompa formában is jelentkezhet. Az erek károsodása, beszűkülése okozza.
  • Szédülés. Szintén az erek állapotának romlására vezethető vissza, illetve a belsőfül keringési zavara is kiválthatja.
  • Fáradékonyság, koncentrációs zavar. A magas vérnyomás kifárasztja a szívet és zavart okoz az agyi keringésben is.
  • Felerősödő szívdobogás. Nagyobb nyomással szemben a szívnek erősebben kell pumpálnia.
  • Mellkasi fájdalom. Ezt a szív vérellátásának csökkenése okozza.
  • Légszomj. A magas vérnyomás hatással van a szív- és tüdőműködésre is, ami légszomjat okozhat. Észrevehetőbb aktívabb testmozgáskor.
  • Orrvérzés. A hajszálerek falát érő megnövekedett nyomás okozhat visszatérő orrvérzést.
  • Homályos látás. A retina nem megfelelő vérellátása homályos látáshoz, akár teljes látásvesztéshez is vezethet.

9 tipp a természetes vérnyomáscsökkentéshezKezeletlenül hagyva a magas vérnyomás veszélyes, akár végzetes szövődményeket okozhat. Értágulat (aneurizma), stroke (agyérgörcs, agyvérzés), szívinfarktus, szívelégtelenség, és veseelégtelenség – ezek kockázatát minden esetben növeli a magas vérnyomás. Hosszú távon szellemi hanyatlás, demencia is kialakulhat miatta. A végtagi erek szűkülete amputációhoz, a szem ereinek károsodása pedig látásromláshoz, vaksághoz is vezethet.

A természetes vérnyomáscsökkentés 9 módszere

Táplálkozásunk és életmódbeli döntéseink is képesek befolyásolni a vérnyomásunkat, méghozzá akár egészen jelentős mértékben. Ez egyúttal azt jelenti, hogy már néhány apróbb változtatás is csökkentheti a vérnyomást, így késleltetheti, csökkentheti a gyógyszeres kezelés szükségességét. Az étrend- és életmódbeli változtatás mindig alapja a kezelésnek, még gyógyszerek szedése mellett is – sőt, egyes esetekben már önmagukban a természetes módszerek is elegendőnek bizonyulhatnak.

Egészséges testsúly elérése és fenntartása

A felesleges kilók leadása az egyik leghatékonyabb vérnyomáscsökkentő módszer. A túlsúly és az elhízás (különösen a hasi zsír) erős kockázati tényezője a magas vérnyomásnak és a szív- és érrendszeri betegségeknek. A zsírszövet gyarapodása komplex változásokat idéz elő a szervezetben (hormonrendszerben, idegrendszerben, veseműködésben), amitől kialakul vagy rosszabbodik a magas vérnyomás. Egy 25 kutatást összefoglaló tanulmány szerint 1 kg súlycsökkenéssel kb. 1 Hgmm csökkenés érhető el a vérnyomásban.

Rendszeres sportolás, testmozgás

A fizikai aktivitás a magas vérnyomás megelőzésében és kezelésében egyaránt segít, mert erősíti a szívet, javítja az erek állapotát, csökkenti a stresszt és támogatja a súlycsökkentést is. Rendszeres mozgással akár 6-8 Hgmm csökkenés is elérhető. Legalább 30 perc mérsékelt testmozgás javasolt a hét legtöbb napján – amitől gyorsabb a légzés, szaporábban ver a szív és kimelegszik a test. Például tempós séta, kocogás, úszás, kerékpározás, táncolás. A tempót, távolságot fokozatosan emeljük!

Légzőgyakorlatok végzése

Lassú légzés és meditatív mozgásformák, például jóga és tai chi segítségével csökkenthető a szervezetben a stresszhormonok szintje. Ez azért hasznos, mert így csökken a renin nevű, vese által előállított és vérnyomást növelő enzim szintje is. Reggel és este is szánjunk 5 percet légzőgyakorlatra. A 4-7-8 az egyik legjobb módszer: belégzés orron át, 4-ig elszámolva, lélegzet bent tartása, 7-ig elszámolva, majd kilégzés szájon át, 8-ig elszámolva.

Csökkentett sóbevitel

A sóban lévő nátrium kis mennyiségben létfontosságú, ám túlfogyasztása emeli a vérnyomást. A szakemberek naponta legfeljebb 1500-2300 mg nátrium (kb. 4-6 g konyhasó) bevitelét javasolják. Ezzel nagyjából 5-6 Hgmm vérnyomáscsökkenés érhető el, hosszú távon akár ennél is nagyobb. Só helyett zöldfűszerek használata, a feldolgozott élelmiszerek kerülése, az otthoni főzés és a címkék alapos átolvasása is segít a sóbevitel csökkentésében.

Fokozott káliumbevitel

Míg napjainkban nátriumból túl sokat, addig káliumból túl keveset viszünk be. A kálium segíti a testet a felesleges nátrium eltávolításában, támogatja a szív-érrendszer egészségét. Az ajánlott bevitel napi 4700-5000 mg kálium. Kiváló forrásai: banán, narancs, grapefruit, spenót, avokádó, burgonya, édesburgonya, sárgarépa, leveles zöldségek, dió, kesudió, földimogyoró, vesebab, szójabab, lencse, pisztráng, tonhal, tej, joghurt.

Elegendő pihenés

Minden éjszaka 7-8 óra pihentető alvás javasolt, mivel minél kevesebbet alszik valaki, annál jobban emelkedik a vérnyomása. Fontos, hogy mindig ugyanakkor feküdjünk és keljünk, legyen kényelmes a fekhelyünk, sötét, csendes és hűvös a hálószobánk, kerüljük a túlevést, a koffeint, az alkoholt és a nikotint az esti órákban, a képernyők és kijelzők bámulása helyett pedig csináljunk valami relaxálót (pl. olvassunk vagy vegyünk egy meleg fürdőt) a lefekvés előtti órában.

Stressz csökkentése

A túlhajszoltság, a sok stressz bizonyítottan hozzájárul a vérnyomás növekedéséhez. A Kaliforniai Egyetem kutatása szerint a hetente 41 óránál többet dolgozó embereknél 15%-kal nagyobb a magas vérnyomás kialakulásának kockázata. Ne vállaljuk túl magunkat a munka és magánélet területén sem, igyekezzünk kerülni a stresszt kiváltó tényezőket, mozogjunk (lehetőleg a friss levegőn), keressünk feltöltő, örömöt okozó hobbit, menjünk el masszázsra, ápoljuk a társas kapcsolatainkat.

Gyógynövények használata

A fokhagyma nemcsak fűszer-, hanem gyógynövény is, amely bizonyítottan segít a vérnyomás csökkentésében: az első, szisztolés értéket 7-16 Hgmm-rel, a második, diasztolés értéket 5-9 Hgmm-rel is lejjebb viheti. Ételekben vagy nyersen is fogyaszthatjuk, de ideálisabb szagtalanított kivonat formájában szedni. A galagonya a népgyógyászat „szívgyógyszere”, orvosi tanulmányok szerint is vérnyomáscsökkentő, szívritmust szabályozó, szíverősítő, keringésjavító, értisztító hatású. Gyógyteaként a mezei zsurlót, pásztortáskát, diólevelet és gyömbért is ajánlott fogyasztani.

Q10 koenzim pótlása

9 tipp a természetes vérnyomáscsökkentéshez A Q10 koenzim egy vitaminszerű anyag, amit szervezetünk képes előállítani, illetve bizonyos ételekben (pl. belsőségek, húsok, halak, olajos magvak, brokkoli, avokádó, növényi olajok) is megtalálható. Elengedhetetlen a sejtek energiatermeléséhez, fontos szerepet játszik a szív- és érrendszer egészségében. Sajnos 25 éves kortól folyamatosan csökken a Q10-termelésünk, 65 éves korra már csak fele a fiatalkori szintnek. Étrend-kiegészítővel azonban hatékonyan pótolható, és kutatások szerint 12 hét alatt a szisztolés vérnyomást akár 17 Hgmm-rel, a diasztolés vérnyomást 10 Hgmm-rel csökkentheti.

Mikor célszerű orvoshoz fordulni?

Sajnos a magas vérnyomás napjainkra annyira gyakorivá vált, hogy sokan nem is veszik kellően komolyan. Pedig a magas vérnyomás nemcsak a hétköznapokat teheti nehezebbé, hanem nagyon komoly szövődményeket rejt magában, így ha nincs kezelve, akkor nagyon veszélyes betegség.

A vérnyomáscsökkentés és egészséges vérnyomás fenntartásának alapja az életmódváltás. Bizonyos esetekben azonban a kezelés szakember segítségét igényli, hogy idejében megelőzhető legyen a baj.

Alábbiak esetén mindenképpen forduljunk orvoshoz:

  • fejfájás, mely gyakran tarkótáji, lehajoláskor fokozódik, és spontán csillapodik
  • szapora szívverés, heves szívdobogásérzés, szabálytalanságok, kihagyások
  • ok nélküli verejtékezés
  • állandó fáradékonyság
  • fulladás, légszomj (nyugalomban és/vagy terhelésre)
  • gyakori tompa mellkasi fájdalom
  • nem forgó jellegű szédülés
  • átmeneti látászavar, hallászavar
  • kéz vagy láb zsibbadása és/vagy gyengesége
  • koncentrációképesség csökkenése
  • gyakori orrvérzés

A magas vérnyomás évekig, sőt évtizedekig is tünetmentes maradhat, felismerésének egyetlen biztos módja a vérnyomás rendszeres ellenőrzése. Ha többször is 140/90 Hgmm-t vagy magasabb értéket mérünk, akkor magas vérnyomásról beszélünk.

Bármelyik tünet fennállása vagy magas vérnyomás mérése esetén kérjük ki szakember véleményét. A tapasztalt tüneteket el kell mondani az orvosnak, aki további kérdések és vizsgálat után felállítja a diagnózist, életmódtanácsokat javasol, és a kezeléshez gyógyszert is felírhat.

Súlyos fejfájás, súlyos mellkasi fájdalom, hányinger, hányás, zavartság, orrvérzés, homályos látás, légszomj, görcsroham, ájulás – ezek a hipertóniás krízis jelei, amikor hirtelen 180/120 Hgmm fölé emelkedik a vérnyomás. Ilyen érték és egy vagy több tünet esetén azonnal hívjuk a 112-t!

A „csendes gyilkos” odafigyeléssel leküzdhető

Riasztó és elszomorító tény: a magas vérnyomás világszerte a halálozás első számú oka, de az érintettek fele nem is tud a bajáról. A tünetekre mindenképp érdemes figyelni, ám ezek gyakran már csak vészesen magas vérnyomás esetén jelentkeznek. Rendszeres vérnyomásméréssel viszont az esetek 100%-ában elkaphatjuk a „csendes gyilkost”. Ha többször is magas értéket mérünk, esetleg tünetek is jelentkeznek, orvoshoz kell fordulni. A vérnyomás csökkentéséhez óriási segítséget nyújt a helyes étrend, étrend-kiegészítés és életmód: természetes úton a vérnyomásban akár több tíz Hgmm csökkenés is elérhető. Gyógyszeres kezelésről minden esetben az orvos dönt.

Felhasznált irodalom
penzcentrum.hu/egeszseg/20210825/magyarorszagon-is-tarol-a-rettegett-nepbetegseg-az-erintettek-fele-nem-is-tudja-hogy-baj-van-1117230
medicalonline.hu/gyogyitas/cikk/hipertoniaellatas_magyarorszagon_2020_ban
bhf.org.uk/informationsupport/risk-factors/high-blood-pressure/symptoms-and-treatment
webbeteg.hu/cikkek/magasvernyomas/2017/mely-panaszok-jelzik-a-magas-vernyomast
hazipatika.com/napi_egeszseg/magas_vernyomas/cikkek/jelek_melyek_magas_vernyomasra_utalhatnak
mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/symptoms-causes/syc-20373410
kardiokozpont.hu/magas-vernyomas
egeszsegvonal.gov.hu/m/625-magasvernyomas.html
unipatika.hu/magazin/10-termeszetes-modszer-a-magas-vernyomas-ellen-patika-magazin
mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/in-depth/high-blood-pressure/art-20046974
ahajournals.org/doi/10.1161/01.hyp.0000094221.86888.ae
journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/161739.pdf
health.clevelandclinic.org/potassium-lower-blood-pressure/
mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/expert-answers/sleep-deprivation/faq-20057959
lifehack.org/497604/8-effective-home-remedies-for-high-blood-pressure
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17287847/
healthline.com/health/high-blood-pressure-hypertension/obesity-and-hypertension
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26764327/
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28876740/
tromboziskozpont.hu/hirek/mikor-forduljak-orvoshoz-a-vernyomasommal
gyohf.hu/hogyan-ismerhetjuk-fel-a-magas-vernyomast-a-diagnosztika-hibai/
kardiocenter.hu/hirek/alattomos-nema-gyilkos-hypertonia/
hazipatika.com/napi_egeszseg/magas_vernyomas/cikkek/nem_magas_a_vernyomasod
medicalnewstoday.com/articles/hypertensive-crisis
who.int/news-room/fact-sheets/detail/hypertension
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér