fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
5000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Természetes gyógymódok
Köszvény: megelőzés és kezelés természetesen

Köszvény: megelőzés és kezelés természetesen

A köszvény az ízületi gyulladás egyik formája: hirtelen megjelenő, rohamszerű, nyilalló fájdalommal jár, amit melegségérzet, duzzanat, vörös elszíneződés és érzékenység követ. De mitől alakul ki, mit tehetsz ellene és mit tehetsz a megelőzés érdekében? Mik a hajlamosító tényezők? Részletek a cikkben!

Köszvény: megelőzés és kezelés természetesenA köszvény az ízületi gyulladás egyik formája: hirtelen megjelenő, rohamszerű, nyilalló fájdalommal jár, amit melegségérzet, duzzanat, vörös elszíneződés és érzékenység követ. Leggyakrabban a nagylábujj nagy ízületét érinti, de a lábfejen, a bokán, a térden, a csuklón, a kézujjakon vagy a könyökön is jelentkezhetnek a tünetei. Habár végleges gyógymód jelenleg nincs a köszvényre, tudatossággal sokat lehet tenni a rohamok megelőzése, kezelése érdekében.

Mitől alakul ki a köszvény?

A köszvény akkor alakul ki, amikor a szervezetben túl sok húgysav halmozódik fel. Ez a sav egy olyan anyagcsere-melléktermék, amely az ételekben található purin lebontásakor keletkezik. A purin az összetett fehérjék egyik építőanyaga, a fehérjékkel kerül a szervezetbe és különösen sok található belőle az állati élelmiszerekben (húsok, halak, belsőségek).

Megelőzhető-e a köszvény kialakulása?

Habár a köszvény kialakulásának pontos okát a mai napig nem ismerjük, léteznek egyértelműen bizonyított kockázati tényezői. Ezeket két csoportra oszthatjuk: a módosítható és a nem módosítható kockázati tényezők. Magától értetődően az utóbbiakra szükséges koncentrálni, annak érdekében, hogy csökkentsük a köszvény kialakulásának az esélyét.

Nem módosítható kockázati tényezők:

  • Életkor. Sokaknál 30 és 50 éves kor között jelentkezik az első köszvényes roham, és a köszvény kockázata az életkor előrehaladtával egyre növekszik. Becslések szerint a 70-79 év közötti férfiak 12%-ának van köszvénye, míg ez az arány 50 év alatt kevesebb mint 3%.
  • Nem. A köszvény kilencszer gyakoribb a férfiaknál, mint a nőknél.
  • Genetika. Tanulmányok szerint a köszvény gyakran öröklődik: öt betegnél legalább egynél a családban már előfordult köszvény.
  • Hajlam. Nem tisztázott, hogy miért, de egyes emberek hajlamosabbak a köszvény kialakulására. Vannak olyanok, akiknél ugyanolyan vagy akár magas húgysavszint ellenére sem jelenik meg a betegség.

Módosítható kockázati tényezők:

  • Étrend. A köszvény kialakulásának kockázata növekszik a magas purintartalmú ételek gyakori fogyasztásától. Ilyen ételek a vörös húsok (marha, bárány, sertéshús), a tenger gyümölcsei (kagylók, olajos halak), a belsőségek (máj, szív), és a fruktózt tartalmazó élelmiszerek.
  • Testsúly. Az elhízás, főleg a fiatalon felhalmozott kilók, jelentősen növeli a köszvény kialakulásának kockázatát.
  • Alkoholfogyasztás. Az alkohol csökkenti a szervezet húgysav eltávolító képességét. Emellett a sör elkészítéséhez használt sörélesztőnek magas a purintartalma.

Mindezek mellett bizonyos betegségek is fokozhatják a köszvény kockázatát, ilyen a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a vesebetegség, a magas zsír- és koleszterinszint, illetve az ízületi kopás (oszteoartritisz).

Házi praktikák köszvény esetére

A gyógyszeres kezelés mellett számos természetes gyógymód is létezik, melyek segítségével csökkenthető a húgysavszint és minimalizálható a köszvényes roham jelentkezésének a valószínűsége.

1. Igyál sok vizet!

A folyadékbevitel növelésének hatására a vesék eltávolítják a felesleges folyadékot a szervezetből, ami csökkentheti a köszvény miatti duzzanatot. A víz a legjobb választás, de ízesített vizet vagy gyógyteát is fogyaszthatsz. Az alkoholt és a szénsavas üdítőket mindenképp kerüld, ezek ugyanis sok purint tartalmaznak.

2. Jegeld az érintett ízületet!

Egy jéggel teli zacskót csavarj egy vékony törölközőbe és 10-15 percig hagyd a fájó ízületen. Ez segít a gyulladás és a fájdalom csökkentésében.

3. Csökkentsd a stresszt!

A túl sok stressz ronthatja a köszvény tüneteit. Habár a stressz teljes mértékben történő kiiktatása nem mindig lehetséges, az alábbi tippek sokat segíthetnek:

  • eddz, például tégy egy rövid sétát, ha a fájdalom nem korlátoz a mozgásban
  • vegyél ki egy kis szabadságot
  • vezess naplót vagy olvasd el a kedvenc könyvedet
  • hallgass zenét
  • meditálj

4. Emeld meg az érintett ízületet!

A köszvény fájdalmat és duzzanatot okozhat, különösen a lábakban, a kezekben, a térdekben, és a bokákban. A duzzanat csökkentésének egyik módja az érintett ízület megemelése. Ennek hatására a vér és a folyadék távozik az ízülettől, vissza a szív irányába.

5. Egyél több cseresznyét!

Egy az Arthritis and Rheumatology című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a cseresznyefogyasztás növelése 2 nap alatt 35 százalékkal csökkenti a köszvényes rohamok kockázatát a korábban köszvénnyel diagnosztizált embereknél.

A cseresznyében nagy mennyiségben találhatóak antociánok, melyek gyulladásgátló vegyületek. A kutatók azt találták, hogy a köszvény tünetei csökkentek azoknál, akik egész cseresznyét ettek vagy cseresznyelevet ittak, illetve azoknál az embereknél is, akik cseresznye-kivonatot tartalmazó kiegészítőt szedtek.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy a köszvényes rohamok 75 százalékkal csökkentek abban az esetben, ha a betegek cseresznyét is fogyasztottak a köszvényre felírt gyógyszer szedése mellett.

Köszvény: megelőzés és kezelés természetesen6. Igyál citromos vizet!

Egy 2015-ös tanulmány szerzői azt találták, hogy a citromos víz napi fogyasztása csökkenti a húgysavszintet a köszvényes embereknél. Az ital elkészítéséhez két frissen facsart citrom levét adták hozzá 2 liter vízhez. A kutatók szerint a citromos víz semlegesíti a szervezetben lévő húgysavat, ezzel csökkenti annak szintjét.

7. Csökkentsd az alkoholfogyasztást!

Az Arthritis Alapítvány tájékoztatása szerint napi két rövidital vagy napi két sör elfogyasztása megnöveli a köszvény kockázatát. A sörnek magas a purintartalma, ezért köszvény esetén mindenképpen jobb elkerülni.

8. Kerüld a magas purintartalmú húsokat!

Egyes húsféléknek magas a purintartalma. A sok purint tartalmazó húsok elkerülésével csökkenthetőek a köszvény tünetei.

Hús- és halfélék, melyekben sok purin található:

  • bacon
  • pulyka
  • borjú
  • szarvas
  • belsőségek, például máj
  • szardella
  • szardínia
  • kagyló
  • hering
  • tőkehal
  • pisztráng
  • fésűkagyló

Köszvény: megelőzés és kezelés természetesen9. Használj étrend-kiegészítőket!

MSM

A köszvény egyik legfrusztrálóbb tünete a gyulladás, különösképpen a nagylábujjban. A metil-szulfonil metán (MSM) egy szerves kén vegyület, ami létfontosságú a kötőszövetek kialakulásához, valamint fájdalom- és gyulladáscsökkentő képességgel is rendelkezik. Az American Academy of Pain Management nevű orvosi szervezet szerint napi kétszer 3000 mg MSM hozzájárulhat a gyulladások csökkentéséhez.

Folsav

A folsavat sokan csak „terhesvitaminként” ismerik, pedig rengeteg egyéb okból fontos a bevitele, nemtől és életkortól függetlenül. A folsavbevitel fokozása köszvény esetén is hasznos lehet, mivel ez a vitamin lebontja a homociszteint, az emelkedett homocisztein szint pedig igen gyakori azoknál, akiknek szervezetében magas a húgysav szintje. Sok folsav található a sötétzöld leveles zöldségekben (pl. spenót, leveles kel karalábé), de étrend-kiegészítéssel, biológiailag aktív folát formájában is hozzá lehet jutni.

C-vitamin

A C-vitamin köztudottan jó immunerősítő, ám azt valószínűleg nem sokan tudják, hogy segíthet megelőzni a köszvény kialakulását és csökkentheti a betegség fellángolását is. Egyes kutatások szerint a C-vitamin segíthet a húgysavszint csökkentésében köszvényes embereknél, illetve egy 2009-es vizsgálat alapján minél több C-vitamint szed egy férfi, annál kisebb a köszvény kialakulásának az esélye.

Gyömbér

A gyömbér egy rendkívül hatékony gyulladáscsökkentő gyógynövény. A köszvényre gyakorolt jótékony hatását anekdotikus és tudományos bizonyítékok egyaránt támogatják. Egy tanulmányban a gyömbéres borogatás enyhítette a köszvényes fájdalmat, míg egy másik tanulmány szerint a szájon át a szervezetbe juttatott gyömbér képes lehet csökkenteni az emelkedett húgysavszintet.

Felhasznált irodalom
medicalnewstoday.com/articles/324972.php arthritis-health.com/types/gout/gout-causes-and-risk-factors everydayhealth.com/rheumatic-diseases/purine-rich-foods-and-gout.aspx
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
Egészséges ízületek minden életkorban
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér