A keresztrejtvényfejtés csak egy hobbi, vagy valóban torna az agynak, ami segít frissen tartani elménket és memóriánkat? Rendkívül érdekes kutatásra bukkantunk a témában!
„Az agyunk tulajdonképpen egy izom, legalábbis pontosan ugyanúgy működik. Ha dolgoztatod, működik, ha nem, nem” – állítja Dr. Santosh Kesari, az Egyesült Államok egyik legismertebb neurológus professzora.1
Hogy ez mennyire igaz, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az Exeter Egyetem és a londoni Kings College 2017 nyarán levezetett óriási kutatása a témában.2
A kutatók több mint 17 ezer embert vizsgáltak meg a kísérlet során, és arra keresték a választ, valóban van-e jótékony hatása annak, ha rendszeresen, ismétlődő feladatokkal dolgoztatjuk az agyunkat.
Az eredményük pedig egyértelmű volt. Azok, akik rendszeresen fejtettek például keresztrejtvényt, sokkal gyorsabban tudtak gondolkodni és válaszolni az adott kérdésre, jobb volt a rövidtávú memóriájuk, és még a figyelemben és koncentrációban is érezhető különbség volt azokhoz képest, akik nem mozgatták ilyen rendszerességgel az agyukat.
A kutatás végső eredménye pedig az volt, hogy az 50 év felettiek közül azok, akik rendszeresen fejtenek keresztrejtvényt, kereken tíz évvel megfiatalítják az agyukat!
„Sokan nem is gondolnák, mennyit tud jelenteni például napi egy keresztrejtvény. Idős korban rengeteg betegség az alapján jelenik meg, hogy milyen döntéseket hoztunk az életünk korábbi éveiben. Az Alzheimer-kór és az időskori szellemi hanyatlás esélye akár ötven százalékkal csökken, ha megfelelő életmódbeli döntéseket hozunk, például rendszeresen dolgoztatjuk az agyunkat rejtvények segítségével!” – írja Joshua Grill professzor, a téma szakértője.
A lényeg tehát, hogy mindegy, hogy sudoku, keresztrejtvény vagy közös szókirakó társasjáték, csak dolgoztassuk rendszeresen az agyunkat! Így nem csak izgalmasabbá tesszük a napjainkat, de fiatalon és frissen is tarthatjuk elménket!
Hivatkozás:
1 http://www.healthline.com/health-news/puzzles-can-help-maintain-brain-health#1
2 http://www.exeter.ac.uk/news/featurednews/title_595009_en.html