fbpx
Azt érzékeltük, hogy kerested fel oldalunkat. Tudtad, hogy ebbe az országba is teljesítünk rendeléseket?
Részletek
Loading...
9985 Ft felett ingyenes szállítás!
15000 Ft felett ajándék!
Minden, ami vegán Környezetvédelmi hitvallásunk
Cukorbetegség
Tippek cukorbetegeknek a téli mindennapokra

Tippek cukorbetegeknek a téli mindennapokra

Cukorbeteg vagy? Összeírtunk neked pár tippet, hogyan vészeld át a téli, hideg időszakot, mire érdemes különösen figyelned! Bőrvédelem, mozgás, immunrendszer támogatása - kattints a részletekért!

Tippek cukorbetegeknek a téli mindennapokraA téli időszak új kihívások elé állítja az 1-es és a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőket egyaránt. A téli hónapokban a cukorbetegeknek általában magasabb a HbA1c szintje, mint a melegebb hónapokban (ez az érték mutatja az elmúlt 3 hónap átlagos vércukorszintjét). Ahogy a hőmérő higanyszála leesik, megérkezik a hó, a jég és a fagy, úgy kezd el lassacskán felfelé haladni a vércukorszint.

A magas vércukorszint miatt melegebbnek érezhetjük magunkat, mint amilyen valójában a testhőmérsékletünk. Ez megtévesztő lehet, és ha a hideg időbe így megyünk ki, akár idegsérülésekhez is vezethet.

A tél emellett a cukorbetegség mindennapi menedzselésére is hatással van. Érdemes tehát tisztában lenni azzal, milyen változásokra lehet ebben az évszakban számítani, és ezekre felkészülni, odafigyelni. A következőkben 5 tippet mutatunk be, melyek segítenek a hideg hónapokban is kontroll alatt tartani a vércukorszintet!

1. Támogasd az immunrendszered

Ha 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedsz, és elkapod az influenzát, az immunrendszered legyengülhet, még akkor is, ha cukorbetegséged egyébként megfelelően menedzselt. Cukorbetegek esetében nagyobb az influenza-fertőzés komplikációinak a veszélye, melyek egészen súlyosak is lehetnek (pl. tüdőgyulladás).

A fertőzés miatt megemelkedett vércukorszintek fokozhatják olyan problémák kockázatát, mint a diabetikus ketoacidózis (DKA) vagy a hiperglikémiás, hiperozmoláris szindróma (HHS).

Beszélj az orvosoddal arról, hogy érdemes-e az influenza elleni oltást megkapnod, ami egy évig képes védelmet nyújtani számodra a fertőzés ellen. Emellett moss gyakran kezet meleg vízzel és szappannal, tarts magadnál kézfertőtlenítőt, és ha lebetegednél, vegyél ki szabadságot és pihenj otthon. (Arra ügyelj, hogy a kézfertőtlenítőben cukor és alkohol is lehet, valamint rendszeres használata kiszáríthatja a kezeidet, ezért vércukorszint-mérés előtt mindenképp alaposan mosd meg őket!)

2. Mérj, mérj, mérj

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a jelentős hőmérséklet-változások hatással lehetnek a vércukorszintedre. A fagyos időjárás miatt lehűlhetnek a kezeid, ami megnehezítheti a vércukorszint mérését. Mégsem szabad, hogy a hideg miatt kihagyd a rendszeres méréseket!

A rendszeres mérés segít felfedezni az esetleges kiugrásokat és mélypontokat, és így hozzájárul a vércukorszint kontroll alatt tartásához is. Ha hidegek a kezeid, melegítsd meg őket a mérés elvégzése előtt, egy forró csészével vagy egy radiátorra tett törölköző vagy vastagabb ruha segítségével.

3. Maradj hidratált

A téli hónapokban is ügyelj a folyadékbevitelre, hiszen a rosszullétet és a cukorbetegség tüneteit csak tovább rontja az, ha dehidratált vagy. Bizonyos gyógyszerek szedéséhez szükséges a rendszeres étkezés, úgyhogy próbálj gyakran, kisebb adagokat enni. Emlékezz arra is, hogy az előírt gyógyszerek szedése mellett a szénhidrát-alapú italok, például a tej vagy a gyümölcslevek, is segíthetnek a vércukorszintek menedzselésében.

4. Mozogj, maradj aktív

Elég csak egy kis, mérsékelt-közepes intenzitású fizikai aktivitás, naponta kb. 20-30 perc, ahhoz, hogy a szervezet jobban tudja szabályozni a vércukorszintet. Emellett a mozgás segít melegen maradni és a mentális egészséget is javítja.

Ne ijedj meg a hideg időtől! Válassz bent is végezhető mozgásformát, vagy öltözz rétegesen és az időjárásnak megfelelően a kinti edzésekhez!

A fizikai aktivitás hatással lehet a vércukorszintedre az edzés alatt és után is. Ezért ne felejtsd el rendszeresen ellenőrizni a vércukrodat, bármilyen fizikai aktivitás előtt és után is, hogy megfelelően kontroll alatt tudd tartani.

Mindig konzultálj az orvosoddal, mielőtt bármilyen új mozgásformába kezdenél!

A rendszeres edzés többféle úton is segít cukorbetegség esetén:

  • Segíti az egészséges testsúly elérését és megtartását
  • Segíti a szervezetet az inzulin hatékonyabb felhasználásában – a rendszeres fizikai aktivitás segíthet csökkenteni a szükséges inzulinbevitelt (amennyiben szedsz inzulint), mivel az izommunka hatására az izmok több cukrot vesznek fel és csökken a vércukorszint.
  • Segít a csontok erősítésében

5. Figyelj a lábaid állapotára

A cukorbetegség egyik negatív velejárója a kiszáradásra hajlamos bőr, ami ráadásul a téli időszakban rosszabbra is fordulhat. A bőr berepedezhet, különösképpen a lábfejeken és a talpakon, ami akár sebesedéshez és fertőzésekhez is vezethet. Segítsd lábaid védelmét és viselj papucsot, mamuszt, zoknit otthon is és megfelelő kültéri lábbelit, amely nem ázik át, nem engedi be a hideget.

Kend be a lábaidat hidratáló krémmel, ami segít egészségesen tartani a bőrödet, és nézd át őket minden nap, hogy találsz-e kisebb sérüléseket, vágásokat. Ha észreveszel egy vágást, ami nem akar gyógyulni, azonnal vedd fel a kapcsolatot az orvosoddal.

Felhasznált irodalom
diabeteshighsandlows.co.uk/better-balance-blog/5-tips-for-managing-diabetes-in-cold-weather diabetes.co.uk/diabetes-and-cold-weather.html sharecare.com/health/diabetes/slideshow/4-ways-winter-affects-your-diabetes
Ha tetszett, oszd meg vagy kedveld!
Kapcsolódó termékek
Ezt láttad már?
2-es típusú cukorbetegség és a túlsúly közötti kapcsolat
Netamin Facebook oldal Netamin Instagram oldal Netamin Pinterest oldal Netamin Youtube csatorna Netamin kapcsolat oldal Black Friday modal háttér